This is me
Body -to-inhabit by Maria Gabriela Llansol & Helena Almeida
DOI:
https://doi.org/10.21814/2i.5839Keywords:
artistic praxis, self-fabling, body-to-inhabit.Abstract
This article aims to examine self-representation and (de)subjectivation processes in artistic praxis based on the correspondences between Maria Gabriela Llansol's literary work [O livro das comunidades, Lisboaleipzig, and Contos do mal errante] and Helena Almeida's photoperformances [Desenho Habitado, Ouve-me, e Lavada em Lágrimas]. To do so, we will use the concepts of becoming-woman, rhizome, deterritorialization by Gilles Deleuze and Félix Guattari. It is important for us to observe the possible ethical-aesthetic connections that lead them to think about the critical production of their works closely associated with the fable of the self. We will pay special attention to praxis (artistic and literary) as a device that guides the elements responsible for the production of subjectivity and bodily presentifications as autofiction. In conclusion, the article discusses how self-reflection is fundamental to the becoming of a work of art.
Downloads
References
Barthes, R. (1975). Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Jorge Pereira, Isabel Gonçalves. Lisboa: Edições 70.
Barrento, J. (2007). Um berço de perguntas: Amar um cão I. In Branco, L.; Andrade, V., Livro de Asas para Maria Gabriela Llansol. Belo Horizonte: UFMG. (pp.19-34)
Carlos, I. (2023). Helena Almeida: Fotografia habitada. São Paulo: Instituto Moreira Sales.
Dias, S. (1995). A lógica do acontecimento. Porto: Edições Afrontamento.
Deleuze, G., F. Guattari (2011). Mil platôs 1. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto, Célia Pinto Costa. 2.ª ed. São Paulo: Editora 34.
Deleuze, G., F. Guattari (2017). Mil platôs 4. Trad. Suely Rolnik. 2.ª ed. São Paulo: Editora 34.
Didi-Huberman, G. (2016). Que emoção! Que emoção? Trad. Suely Rolnik. 1.ª ed. São Paulo: Editora 34.
Foucault, M. (1994a). La Technologie Politique des Individus. In Dit et écrits (1954-1988) (pp.813-828). Paris : Gallimard.
Foucault, M. (1994b). Les Techniques de Soi. In Dit et écrits (1954 -1988) (pp.783-813). Paris: Gallimard.
Glissant, E. (2021). Poética da relação. Trad. Marcela Vieira e Eduardo Jorge de Oliveira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.
Llansol, M. G. (2018). Carta aberta de Maria Gabriela Llansol a Eduardo Prado Coelho. Belo Horizonte: Cas’a’screver.
Llansol, M. G. (2014). O livro das comunidades. Geografia de rebeldes I. Rio de Janeiro: 7 Letras.
Llansol, M. G. (2004). Contos do mal errante. Lisboa: Assírio Alvim.
Llansol, M. G. (1994). Lisboaleipzig 1. O encontro inesperado do diverso. Lisboa: Rolim.
Lopes, S. (2014). Comunidades da exceção. In O livro das comunidades. Geografia de rebeldes I. (pp. 77-88). Rio de Janeiro: 7 Letras.
Noronha, J. (2014). Ensaios sobre a autoficção. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Paula, J. (2016). Corp’P’oema Llansol. Belo Horizonte: Cas’a’screver.
Ponty, M. (1999). O visível e o invisível. Trad. José Gianotti e Armando d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 angélica adverse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

.jpg)








