When Werther goes to therapy

(Dis)encounters between literature and clinical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/2i.6617

Keywords:

Werther, amorous grief, narrative psychology, literary case study, listening-as-reading, ethical pact

Abstract

This article explores the intersection between literature and clinical psychology practice, using Goethe's novel The Sorrows of Young Werther as a basis for creating a clinical-literary case study. This case study, inspired by clinical observation and field/clinical diaries, aims to understand how literature can unveil master narratives that shape the expression of suffering, while simultaneously prompting the reader and their process of listening-reading the text to question the psychologist's role. It is argued that reading literary texts demands inhabiting a place of listening where one is urged to lean into the other's text. In this proposal, the encounter between medical humanities and literary analysis is adopted as a methodology to address the complaints reported by the Werthers, whether Werther, the narrator-character of the novel, or Werther, the contemporary subject of the clinic, a composite character constructed as an ethical and aesthetic exercise of reading and listening. The findings highlight the traces of master narratives of restoration, redemption, and probation; the repetition of patterns of interdiction and suffering that emerge in strategies such as the idealization of the female figure; and the role of literature in informing clinical practice based on relational listening taken as an ethical pact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Silva Andrade, Faculdade Ruy Barbosa

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Ruy Barbosa(2023). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Cognitiva. 

References

Almeida, P. de. (2018). A (in)formação científica e humanizada dos profissionais da área de saúde: A literatura nas humanidades médicas. RECIIS – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, 12(3). https://doi.org/10.29397/reciis.v12i3.1521

Cardoso, C. L. (2002). A escuta fenomenológica em psicoterapia. Revista do VII Encontro Goiano da Abordagem Gestáltica, 8, 61–69.

Charon, R. (2001). Narrative medicine. A model for empathy, reflection, profession, and trust. JAMA, 286, 1897-1902. http://dx.doi.org/10.1001/jama.286.15.1897

Deleuze, G. (2016). O que é um dispositivo? In Deleuze, Gilles. Dois regimes de loucos. (trad. G. Ivo). 34. pp. 359-369.

Eco, U. (1994). Seis passeios pelo bosque da ficção. Companhia das Letras.

Frank A. (1995). The wounded storyteller: Body, illness and ethics. The University of Chicago Press.

Freire, J. C. (2008). Literatura e psicologia: A constituição subjetiva por meio da leitura como experiência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 60(2), 2–9.

Freud, S. (2010 [1917]). Luto e melancolia. In P. C. de Souza (Org. & Trad.), Introdução ao narcisismo, ensaios de metapsicologia e outros textos (Vol. 12). Companhia das Letras.

Freud, S. (1996 [1914]). Sobre o narcisismo: uma introdução. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 14). Imago.

Genette, G. (1988 [1983]). Narrative discourse revisited (J. E. Lewin, Trans.). Cornell University Press.

Goethe, J. W. (2001 [1774]). Os sofrimentos do jovem Werther (M. Carone, Trad.). L&PM.

Goethe, J. W. (2006 [1795/1796]). Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Editora 34.

Hunt, N. (2024). Applied narrative psychology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009245333

Larrosa Bondía, J. (2011). Experiência e alteridade em educação. Reflexão E Ação, 19(2), 04-27. https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

Macedo, C. (2012). Fenomenologia e clínica psicológica: Entre escuta e presença. Vozes.

Ogden, T. H. (1997). Reverie and interpretation: Sensing something human. Karnac Books.

Stake, R. E. (2011). Pesquisa qualitativa: Estudando como as coisas funcionam. Penso.

Published

2025-12-08

How to Cite

Salvadori, J. C., & Gustavo Silva Andrade. (2025). When Werther goes to therapy: (Dis)encounters between literature and clinical practice. Journal 2i: Identity and Intermediality Studies, 7(12), 75–89. https://doi.org/10.21814/2i.6617