Memory(ies) of April in children's literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/childstudies.6099

Keywords:

Portuguese Children’s Literature, Carnation Revolution, Historical and literary memory

Abstract

This study proposes a critical overview enhancing almost twenty texts especially aimed at children that fictionalise the Carnation Revolution in different ways, in some cases alluding to its antecedents and contrasting them with the period after the establishment of democracy. Textual corpus is made up of books/texts by relevant Portuguese writers, such as Manuel António Pina, António Torrado, Luísa Ducla Soares, José Jorge Letria or João Pedro Mésseder, and by illustrators, such as Manuela Bacelar, Marta Madureira, João Caetano or André Letria. This is a remarkable collection of works with high aesthetic-literary quality, which are important in shaping literary competence and in the process of literary education. They involve and challenge the reader, contributing to the preservation of memory, and also playing a fundamental role in stimulating the reading of the world-text, which is very necessary for the younger generations.

Author Biography

Sara Reis da Silva, CIEC | Institute of Education | University of Minho

Sara Reis da Silva é Professora Auxiliar com Agregação na Universidade do Minho (Instituto de Educação). É investigadora do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) e do projeto RED LIJMI da Universidade de Santiago de Compostela. É doutorada em Literatura para a Infância (LI) pela Universidade do Minho, com uma tese intitulada Presença e Significado de Manuel António Pina na Literatura Portuguesa para a Infância e a Juventude, já publicada (FCG/FCT (2013). É docente/investigadora no domínio dos estudos literários e, em particular, da IL. Fez parte da equipa responsável pelo projeto Gulbenkian-Casa da Leitura. Tem apresentado comunicações em conferências nacionais e internacionais. É autora de vários artigos, ensaios, recensões e livros.

References

AA.VV. (n.d.). 25 de Abril contado e recontado. http://www.casadaleitura.org/

Blockeel, F. (2001). Literatura juvenil portuguesa contemporânea: Identidade e alteridade. Lisboa: Caminho.

Figueiredo, M. A. (2006). O 25 de Abril na literatura para crianças e jovens (Master's thesis). Universidade Aberta, Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.2/605

Gomes, J. A. (2001). Os livros para crianças e jovens e o 25 de Abril. Malasartes: Cadernos de Literatura para a Infância e Juventude, 9–10. Porto: Campo das Letras.

Gomes, J. A. (2020). A Revolução dos Cravos e a literatura para a infância. Boletín Galego de Literatura, 56(1), 41–63. DOI: https://doi.org/10.15304/bgl.56.6266

Lameiras, J. M., Boléo, J. P., & Santos, J. R. (1999). Uma revolução desenhada: O 25 de Abril e a BD. Lisboa: Edições Afrontamento.

Macedo, A. C., & Neira, M. (Eds.). (2016). Literatura para a infância e a juventude: Memória(s) e identidade(s). Porto: Tropelias & C.ª.

Ramos, A. M., Gomes, J. A., & Silva, S. R. da (Eds.). (2009). A memória nos livros: História e histórias. Porto: Deriva.

Ramos, A. M. (2006). Memórias da Revolução de Abril na literatura para a infância: Diferentes formas de contar a mesma história. http://www.casadaleitura.org/

Ramos, A. M. (2009). Literatura para a infância portuguesa contemporânea – leituras da História da Revolução de Abril. Boletín Galego de Literatura, 39–40, 269–278.

Ramos, A. M. (2014). As cores do 25 de Abril na literatura para a infância 40 anos depois da Revolução. Forma Breve, 11, 259–272.

Silva, S. R. da (2005). Dez réis de gente… e de livros. Lisboa: Caminho.

Silva, S. R. da (2013). Presença e significado de Manuel António Pina na literatura portuguesa para a infância e a juventude. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

Silva, S. R. da, Ferro, M., & Magalhães, M. H. (2021). A relevância do conhecimento da História da literatura para a infância no processo de mediação leitora. ELOS: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 8. https://doi.org/10.15304/elos.8.7975 DOI: https://doi.org/10.15304/elos.8.7975

Downloads

Published

16-12-2024

How to Cite

Silva, S. R. da . (2024). Memory(ies) of April in children’s literature. Child Studies, (5), 63–86. https://doi.org/10.21814/childstudies.6099

Issue

Section

Articles