The planet is a parchment: the environmental poetics of Sérgio Medeiros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.6554

Keywords:

Contemporary poetry, Sérgio Medeiros, Genre hybridity, Interarts relations

Abstract

The work of Sérgio Medeiros (Bela Vista, 1959) stands as an exemplary case of hybridity or even indiscernibility between artistic genres today, perhaps not only within the Brazilian context. Since his early books, Medeiros has pursued constant experimentation between prose and poetry, which soon expands to theatre, calligraphy, artist’s books, drawing, and painting; simultaneously embodying visual poetry, or, as he calls it, “calligraphy sculptures”, “glyphs”, and, at times, music, performance, and installation. His production leads us to experience a rhythm that transcends its media, occupying space, its surroundings, and moving towards an “environmental poetics”, in the sense of the environmental programme of the artist Hélio Oiticica. The aim of this article is, by presenting Medeiros’ calligraphic and “glyphic” project, to demonstrate how this hybrid and expanded work is connected to the creation of other possible cosmogonies. The analyses and reflections stem from the perspective of his creative process and are primarily based on the author’s own thinking, which, along with his visual and verbal poems, constitutes his poetic cosmogony. Furthermore, it is important to observe how the environmental unfolding is the gesture consistent with cosmogonies that emerge from an ethical act of listening and approaching other ways of seeing and writing the world, proposing that “the planet is a parchment”, upon which everything and everyone writes.

References

Amaral, A. (2019, 20 de julho). Sérgio Medeiros usa mitologia ameríndia em dois livros de poemas. Estado de São Paulo. https://www.estadao.com.br/cultura/sergio-medeiros-usa-mitologia-amerindia-em-dois-livros-de-poemas/

Brotherston, G. & Medeiros, S. (Orgs.). (2007). Popol Vuh. Iluminuras.

Castro, V. de (2015). Metafísicas canibais. Ubu.

Castro, V. de (2017). A inconstância da alma selvagem. Ubu.

Cisneros, O. (2016). ecopoesia.com: an online resource on environment & poetry from Latin America. University of Alberta Library. https://doi.org/10.7939/R38K75702

Deleuze, G. (1969). Logique du sens. Minuit.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1980). Mille plateaux. Minuit.

Hatherly, A. (2017). Território anagramático (J. Silvério, M. F. Molder, F. Aguiar & A. Poças, Orgs.). Documenta. https://issuu.com/sistemasolar/docs/excerto_issuu_ana_hatherly_territo_

Maciel, M. E. (2021). Nas fronteiras do humano e do não humano: poéticas da natureza na literatura brasileira do século XXI. Aisthesis, 70, 531–542.

Mcnee, M. K (2017). Posthumanism, animism, and Sérgio Medeiros’s pluriverse poetics. Journal of Lusophone Studies, 2(2), 22–37.

Medeiros, S. (2009). O sexo vegetal. Iluminuras.

Medeiros, S. (2011). Figurantes. Iluminuras.

Medeiros, S. (2012). Totens. Iluminuras.

Medeiros, S. (2017). A idolatria poética ou a febre de imagens. Iluminuras.

Medeiros, S. (2018). Trio pagão. Iluminuras.

Medeiros, S. (2019a). Caligrafias ameríndias. Medusa.

Medeiros, S. (2019b). Os caminhos e os rios. Iluminuras.

Medeiros, S. (2020a). Árvores da vida caligrafadas e outros poemas. Copiart.

Medeiros, S. (2020b). Dicionário de hieróglifo. Rafael Copetti Editor.

Medeiros, S. (2020c). Friso de caligrafia e outros poemas. Iluminuras.

Medeiros, S. (2020d). O barraco das letras e dos hieróglifos. Arte & Livros.

Medeiros, S. (2021a). A visual finnegans wake on the island of Breasil. Iluminuras.

Medeiros, S. (2021b). Um Macunaíma visual. Iluminuras.

Medeiros, S. (2022a, 7 de agosto). Sérgio Medeiros e sua poética verbo-visual em um mundo inumano [Entrevista]. Ventilador literário. https://ventiladorliterario.com/f/s%C3%A9rgio-medeiros-e-sua-po%C3%A9tica-verbo-visual-de-um-mundo-inumano?blogcategory=Entrevista

Medeiros, S. (2022b). John Cage no hemisfério sul: uma biografia. Iluminuras.

Medeiros, S. (2022c). O espelho de Huarochiri. Cultura e Barbárie.

Medeiros, S. (2023). Massa nebulosa: poesia em outro idioma brasileiro. Editora de los Bugres.

Medeiros, S. (2025a). Alucinação, pesadelo, ectoplasma. Inédito (no prelo).

Medeiros, S. (2025b). Porto do pantanal. Inédito (no prelo).

Michaux, H. (1956). Misérable miracle. Éditions du Rocher.

Michaux, H. (1974). Par la voie des rythmes. Fata Morgana.

Michaux, H. (1984). Par des traits. Fata Morgana.

Nascimento, E. (2021). O pensamento vegetal: a literatura e as plantas. Civilização Brasileira.

Oiticica, H. (2019). Experimentar o experimental. Oca.

Oliveira, S. da S. R. (2023). A poética selvagem de Sérgio Medeiros [Tese de Doutorado em Estudos de Linguagens, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil]. https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6459

Published

2025-10-21

How to Cite

Costa Malufe, A. . (2025). The planet is a parchment: the environmental poetics of Sérgio Medeiros. Diacrítica, 39(2), 300–327. https://doi.org/10.21814/diacritica.6554