The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões

Authors

  • Matheus de Brito

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.592

Keywords:

Canção, Literary History, Camonian Studies

Abstract

Th earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement.

References

Alighieri, Dante(2014). Convivio. A cura di Giorgio Inglese. Milano: Rizzoli.

Alighieri, Dante (2011). De vulgari eloquentia. Sobre a eloquência em vernáculo. Tradução Tiago Tresoldi. Porto Alegre: Tiago Tresoldi.

Asperti, S.(2012; Org.). Bibliografia Elettronica dei Trovatori.BEdT v2.5 ed. Roma: Sapienza Università di Roma. Disponível em: <http://www.bedt.it/>.

Barreto, J. F. (1983). Micrologia Camoniana. Lisboa: Imprensa Nacional–Casa da Moeda.

Bembo, P.(2001a).Gli Asolani. Torino: Einaudi,.

Bembo, P.(2001b).Prose della volgar lingua. Torino: Einaudi.

Bembo, P.(2001c).Rime. Torino: Einaudi.

Boscán, J.(1999). Obras poéticas. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponível em: <http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcq8172>. Acesso em: 11 fev. 2019.

Brito, M.de (2019).A Teoria e a História da Literatura, e o Maneirismo. Alea, 21(2), 273–297 DOI: https://doi.org/10.1590/1517-106x/212273297

Burke, P.(2003). Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar.

Camões, L.de(2008). Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar.

Canettieri, P. (s/d)Arnaut Daniel.Disponível em: <https://letteraturaeuropea.let.uniroma1.it/?q=laboratorio/arnaut-daniel>. Acesso em: 23 jan. 2019.

Canettieri, Paolo &Peretti, Alessio Marzialli. Guglielmo d’Aquitania. Disponível em: <https://letteraturaeuropea.let.uniroma1.it/?q=laboratorio/guglielmo-daquitania>. Acesso em: 23 jan. 2019.

Cascales, Francisco (1617).Tablas poéticas.Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponível em: <http://www.cervantesvirtual.com/obra/tablas-poeticas--2/>.

Chambers, F.M. (1985). An Introduction to Old Provençal Versification. Philadelphia: American Philosophical Society.

Chartier, R.(2014).A mão do autor e a mente do editor. São Paulo: UNESP.

Chartier, R.et al. (1996). Práticas de Leitura. São Paulo: Estação Liberdade.

Dios, Á. M.de (2011). Boscán, Juan. In: Aguiar e Silva, V. M. de (Org.). Dicionário de Luís de Camões (pp. 99–101) São Paulo: Leya.

Elias, Norbert(2001). A Sociedade de Corte. Tradução A.Telles. Rio de Janeiro: Zahar.

Erasmo de Roterdã (2013).Diálogo Ciceroniano. TraduçãoE. C.Sartorelli. São Paulo: UNESP.

Gaunt, S.(1989). Troubadours and Irony. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511553912

Jeanroy, A.(1923). Jongleurs et Troubadours Gascons des XIIe et XIIIe Siècles. Paris: Champion.

Keen, C.(2014). Ovid’s Exile and Medieval Italian Literature: The Lyric Tradition. In: Miller, J.F. & Newlands, C.(Org.). A Handbook to the Reception of Ovid(pp. 144–160) Malden & Oxford:Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118876169.ch10

Lourenço, M.de S. et al. (2014). Os Lusíadas de Luís de Camões, com. por D. Marcos de S. Lourenço. Coimbra: Centro Interuniversitário de Estudos Camonianos.

Melanchton, P. & Wels, V.(2011).Elementa rhetorices Grundbegriffe der Rhetorik. Potsdam: Institutional Repository of the Potsdam University. Disponível em: <http://opus.kobv.de/ubp/volltexte/2011/5144/>.

Moos, P.von (2006).Rhetorik, Kommunikation und Medialität: Gesammelte Studien zum Mittel-alter, vol.II.Berlin: Lit Verlag.

Müller, W. G. (1994). Brief. In: Ueding, G.(Org.). Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Band 2: Bie-Eul.(pp. 60–75) Tübingen: Max Niemeyer.

Peirano, I.(2014). “Sealing” the book: the sphragis as paratext. In: Jansen, L.(Org.). The Roman Paratext(pp. 224–242) Cambridge & New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139168786.012

Pereira, B.Fernandes(2012). Retórica e eloquência em Portugal na época do Renascimento.Lisboa: Imprensa Nacional–Casa da Moeda.

Pereira, J. C.Seabra(2011). Augustinianismo em Camões. In: Aguiar e Silva, V.M.de (Org.). Dicionário de Luís de Camões(pp. 45–52) São Paulo: Leya..

Petrarca, F.(2001). Canzoniere. Torino: Einaudi.

Sannazaro, J. (1961). Rime disperse [Opere volgaridi Iacopo Sannazzaro] A cura di Alfredo Mauro. Bari:Gius. Laterza e Figli.

Sannazaro, J. (2007). Sonetti e canzoni.I Edizione IntraText CT. Eulogos. Disponível em <http://www.intratext.com/IXT/ITA1752/> Acesso em: 11 fev. 2019.

Visalli, S.M.(s/d).Marcabru.Disponível em: <https://letteraturaeuropea.let.uniroma1.it/?q=laboratorio/marcabru>. Acesso em: 23 jan. 2019.

Zumthor, P.(1993).A Letra e a Voz. A “literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras.

Published

2020-12-09

How to Cite

de Brito, M. . (2020). The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões. Diacrítica, 33(3), 3–19. https://doi.org/10.21814/diacritica.592

Issue

Section

Articles Special Issue