To the mirror – Construction of the self-image in correspondences from the late 19th Century

Authors

  • Paula Morão Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5077

Keywords:

Correspondence, End of the 19th century, Self-image, Antero de Quental, António Nobre

Abstract

Whether private and with no intention of publishing, or semi-public (knowing that the correspondents will publish them), the letters of writers from the late 19th century and the early 20th century deserve careful reading. They are in many cases representative of a portrait of the time and of an aesthetic thought being developed and evolving; but the self-portrait and the construction of an author figure can be read, in a more or less manifest way, in the letters. We will try to prove it by reading letters from Antero de Quental and António Nobre.

References

Brandão, R. (1998). Memórias – Tomo I (Edição, introdução e registo de J. C. Seabra Pereira). Relógio d’Água (original publicado em 1919).

Castilho, G. de (1980). Vida e obra de António Nobre (3.ª ed. revista e ampliada). Livraria Bertrand.

Elias, M. (2005). A recepção crítica de Columbano Bordalo Pinheiro (1857 – 1987) (Dissertação de mestrado, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa).

Lapa, P. (2007). Columbano Bordalo Pinheiro, uma arqueologia da modernidade. In P. Lapa (Ed.), Columbano Bordalo Pinheiro – 1874–1900 (pp. 10–57). Instituto Português de Museus/ Museu do Chiado – Museu Nacional de Arte Contemporânea.

Morão, P. (2004). Retratos com sombra – António Nobre e os seus contemporâneos. Caixotim.

Morão, P. (2010). Retratos de intelectuais no universo literário contemporâneo de Columbano. In M. de Aires Silveira (Ed.), Columbano (pp. 59–69), Museu Nacional de Arte Contemporânea – Museu do Chiado / Leya.

Nobre, A. (1898). Só (2.ª ed., revista e aumentada). Guillard, Aillaud e C.ª.

Nobre, A. (1982). Correspondência (organização, introdução e notas de Guilherme de Castilho; 2.ª edição, ampliada e revista). Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

Nobre, A. (1993). Três cartas de António Nobre a Alberto de Oliveira (transcrição, notas e comentário de Vera Lúcia Vouga), Colóquio – Letras, 127-128, 173–202.

Nobre, A. (2000). Só (reprodução tipográfica da 2.ª edição (1898); prefácio e edição de Paula Morão). Caixotim.

Pessoa, F. (1999). Correspondência – 1923–1935 (M. Parreira da Silva, Ed.). Assírio & Alvim.

Pessoa, F. (2002). Poesia de Álvaro de Campos (T. Rita Lopes, Ed.). Assírio & Alvim.

Quental, A. de (1861). Sonetos. Sténio.

Quental, A. de (2002). Sonetos completos (introdução por Ana Maria Almeida Martins). Ulisseia.

Quental, A. de (2009a). Cartas (Vol. II – 1877–1885); leitura, organização, prefácio e notas de Ana Maria Almeida Martins). Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

Quental, A. de (2009b). Cartas (Vol. III, 1886–1891; leitura, organização, prefácio e notas de Ana Maria Almeida Martins). Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

Silveira, M. (2007). Retrato do actor António Pedro (c. 1886-87). In P. Lapa (Org.), Columbano Bordalo Pinheiro – 1874–1900 (p. 146). Instituto Português de Museus/ Museu do Chiado – Museu Nacional de Arte Contemporânea.

Published

2022-12-28

How to Cite

Morão, P. (2022). To the mirror – Construction of the self-image in correspondences from the late 19th Century. Diacrítica, 36(3), 3–12. https://doi.org/10.21814/diacritica.5077

Issue

Section

Articles Special Issue