Specific Learning Disorders and Reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/childstudies.5888

Keywords:

learning, reading, disorder, Dyslexia

Abstract

Children with a Specific Learning Disorder, with a reading deficit (Dyslexia) reveal difficulties in learning this complex skill. Currently, it is known that acquiring reading is considered an indispensable requirement for communication and social inclusion.

This article aims to address the topic of specific learning disorders, knowing that they affect many school-age children. The main objective of this work is to analyze specific learning disorders, with reading deficits, referring to the main explanatory theories. At a theoretical level, the prevalence of this learning disorder was analyzed, as well as the possible causes, the diagnostic process, including the diagnostic criteria and assessment instruments. Finally, the functioning of the brain during reading in children with a specific learning disorder was addressed. The consequences and warning signs of this disorder for children from an early age were also investigated.

Author Biography

Inês Patrícia Rodrigues Ferraz, CIEC | Institute of Education | University of Minho

Inês Patrícia Rodrigues Ferraz has a degree in Primary Education from the University of Madeira, a Master's degree in Educational Psychology from the University of Madeira and a PhD in Child Studies, specializing in Developmental Psychology and Education from the University of Minho. Researcher at the Child Studies Research Center, University of Minho. Trainer at the Madeira Teachers' Union and the Madeira Regional Directorate of Education. Coordinator of the Family Literacy Project “Ler para Crescer” implemented in the Autonomous Region of Madeira. Author of books, book chapters and scientific articles in international, national and regional magazines. Published the book “Aprender a ler” (Learning to read) by Novas Edições Académicas.

References

American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Climepsi Editores. ISBN: 9789727963478

Antunes, N. (2009). Mal-Entendidos. Lisboa: Verso de Kapa. ISBN: 9789728974824

Antunes, N. (2018). Sentidos. Alfragide: Lua de Papel. ISBN: 9789892343747

Cancela, A. (2014). As implicações da dislexia no processo de aprendizagem na perspetiva dos professores do 1.º Ciclo do Ensino básico. (Dissertação de Mestrado não publicada). Universidade Fernando Pessoa.

Carreteiro, J. M. (2005). PADD. Prova de Análise e Despiste da Dislexia. Lisboa: Psiclínica

Chiland, C. (1973). La Maladie nommée dyslexie existe-t-elle? In: L’enfant de 6 ans et son avenir. Paris: Puf. ISBN: 9782130444442

Citoler, S. (1996). Las difcultades de aprendizaje: un enfoque cognitivo-lectura, escritura, matemáticas. Málaga: Aljibe. ISBN: 84-87767-59-1

Coelho, D. (2014). Dificuldades de Aprendizagem Especificas. Dislexia, Disgrafia, Disortografia e Discalculia. Porto: Areal Editores. ISBN: 978-989-647-591-8

Condemarin, M., & Blomquist, M. (1989). Teste Exploratório de Dislexia Específica (PEDE). Dislexia: manual de leitura corretiva. Porto Alegre: Artes Médicas.

Correia, L. (2008). Dificuldades de aprendizagem específicas: contributos para uma definição portuguesa. Porto: Porto Editora. ISBN: 9789720347718

Correia, L., & Martins, A. (1999). Dificuldades de aprendizagem: que são? como entendê-las? Porto: Porto Editora. ISBN: 978-972-0-34771-8

Cruz, V. (2009). Dificuldades de aprendizagem específicas. Lisboa: LIDEL - Edições Técnicas, Lda. ISBN: 978-972-757-600-5

Cruz, V. (2011). Dificuldades de aprendizagem específicas: uma abordagem e seus fundamentos. Revista Educação Especial Santa Maria, 24(41), 329-346. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X4113

Davis, R., & Braun, E. (2010). O Dom da Dislexia. Editora Lua de Papel. ISBN: 9789892308425

Estanqueiro, A. (2013). Comunicar com os filhos: o papel dos pais na educação. Lisboa: Editorial Presença. ISBN: 9789722349598

Fawcett A., & Nicolson R. (1992). Automatization deficits in balance for dyslexic children. Revista Perceptual and Motor Skills, 75, 507-529. DOI: https://doi.org/10.2466/pms.1992.75.2.507

Ferraz, I. (2020). Aprender a ler: um livro para pais, professores, educadores e todos os interessados na aprendizagem da leitura. Novas Edições Académicas. ISBN: 978-620-2-80574-2

Fletcher, J. M. (2009). Dyslexia: The evolution of a scientific concept. Journal of the International Neuropsychological Society, 15(04), 501‐508. doi: 10.1017/S1355617709090900 DOI: https://doi.org/10.1017/S1355617709090900

Fletcher, J., Lyon, G., Fuchs, L., & Barnes, M. (2007). Learning Disabilities: From Identification to Intervention. Guilford Journal of Attention Disorders, 11(3), 412-415. https://doi.org/10.1177/1087054707305354 DOI: https://doi.org/10.1177/1087054707305354

Fonseca, V. (1978). P.D.D.A. - Projeto de Despistagem de Dificuldades e Aprendizagens. Edição do CDliaccf.

Fonseca, V. (1979). DAPA - Diagnóstico das Aquisições Perceptivo-auditivas. Lisboa: Editorial Notícias.

Fonseca, V. (1984). Uma introdução às dificuldades de aprendizagem. Lisboa: Editora Notícias. ISBN: 9789724600277

Fonseca, V. (2004). Dificuldades de aprendizagem, abordagem neuropsicológica e psicopedagógica ao insucesso escolar. Lisboa: Âncora Editores. ISBN: 9789727802104

Fonseca, V. (2009). Dislexia, cognição e aprendizagem: uma abordagem neuropsicológica das dificuldades de aprendizagem da leitura. Revista Psicopedagogia, 26(81), 339-356.

Hulme, C., & Snowling, M. (2016). Reading disorders and dyslexia. Current Opinion in Pediatrics. 28(6), 731-735. DOI: https://doi.org/10.1097/MOP.0000000000000411

Kirk, A., & Gallagher, J. (2002). Educação da Criança Excepcional. São Paulo: Martins Fontes Editora. ISBN: 9788533605343

Kirk, S., Gallagher, J., Anastasiow, N., & Coleman, M. (2005). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin.

Lerner, J., & Kline, F. (2005). Learning disabilities and related disorders: characteristics and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin.

Lona, I. (2014). A Escola e a Dislexia, uma Maneira Diferente de Aprender. (Dissertação de Mestrado, não publicada). Escola Superior de Educação João de Deus.

Lyon, G., Shaywitz, S., & Shaywitz, B. (2003). A definition of dyslexia. Annals of Dyslexia, 53(1), 1‐14. doi: 10.1007/s11881‐003‐0001‐9 DOI: https://doi.org/10.1007/s11881-003-0001-9

Martins, A. (2006). Dificuldades de aprendizagem: compreender o fenómeno a partir de sete estudos de caso. (Tese de Doutoramento não publicada). Universidade do Minho.

Moura, O. (2014). Avaliação Neuropsicológica na Dislexia de Desenvolvimento. (Tese de Doutoramento não publicada). Universidade de Coimbra.

Nash, H., Hulme, C, Gooch, D., & Snowling, M. (2013). Preschool language profiles of children at family risk of dyslexia: continuities with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 958-968. doi:10.1111/jcpp.12091 DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12091

Oliveira, R. (2017). A Importância de Analisar as Dificuldades de Aprendizagem no Contexto Escolar: Dislexia, Disgrafia, Disortográfica, Discalculia e Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 2(16), 492-521. ISSN:2448-0959.

Paula, G., Beber, B., Baggio, S., & Petry, T. (2006). Neuropsicologia da aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 23(72), 224-231.

Pépio R., & Maia R. (2018). Dislexia e o enquadramento da neuropsicologia. Psicologia.pt. O portal dos psicólogos. ISSN 1646-6977. https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1244.pdf

Piedade, C., Marcelo, B., Porto, S., & Martins, M. (2020). A Perturbação da Aprendizagem Específica: Um olhar diferente sobre esta realidade. OMNIA - Revista Interdisciplinar de Ciências e Artes, 10(2), 13-28. ISSN: 2183-8720

Polese, C., Costa, G., & Miechuanski, G. P. (2011). Dislexia: Um novo olhar. Revista de Educação do Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai, 2(2), 2-23.

Rey, A. (1942). REY – Teste de Cópia de Figuras Complexas. (Versão Portuguesa: António Menezes Rocha e Maria Helena Coelho). Lisboa: Cegoc. ISBN: 7898621710896

Ribeiro, A., & Baptista A. (2006). Dislexia. Compreensão, avaliação, estratégias. Coimbra: Quarteto. ISBN: 978-989-558-06

Ritzen, P., & Debray, F. (1981). Como despistar uma dislexia num jovem estudante. Lisboa: Moraes Editores.

Serra, H., & Estrela, M. (2007). Dislexia e perturbações associadas: Memória e Atenção. Cadernos de Estudo, 5, 93-115.

Shaywitz, S. (2003). Overcaming dyslexia: a new and complete science-based program for overcoming reading problems at any level. New York: Alfred A. Knopf Inc.

Shaywitz, S., Shaywitz, B., Pugh, K., Fulbright, R., Constable, R., Mencl W, Shankweiler, D., Liberman, A., Skudlarski, P., Fletcher, J., Katz, L., Marchione, K., Lacadie, C., Gatenby, C., & Gore, J. (1998). Functional disruption in the organization of the brain for reading in dyslexia. Revista Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 95 (5) 2636-2641. https://doi.org/10.1073/pnas.95.5.2636 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.95.5.2636

Silva, A. (2002). Bateria de Provas Fonológicas. Lisboa: Instituto Superior de Psicologia Aplicada. ISBN: 9789728400835

Sim-Sim, I. (1997). Avaliação da linguagem oral: Um contributo para o conhecimento do desenvolvimento linguístico das crianças portuguesas. Fundação Calouste Gulbenkian.

Snowling, M. (2001). Dislexia. Ajudando a superar a Dislexia. São Paulo: Livraria Santos Editora. ISBN: 9788572883504

Sousa, A., & Martins, S. (2015). Orientações diagnósticas. In C. Bandeira de Lima (Coord.), Perturbações do neurodesenvolvimento. Manual de orientações diagnósticas e estratégias de intervenção. (pp.161-168). Lisboa: Lidel Edições Técnicas. ISBN: 9789897521522

Sucena, A., & Castro, S. (2008). Aprender a Ler e Avaliar a Leitura. O TIL: Teste de Idade de Leitura. Coimbra: Almedina. ISBN: 9789724039190

Sucena, A., & Castro, S. L. (2011). ALEPE - Avaliação da Leitura em Português Europeu. Lisboa: Cegoc. ISBN: 978-972-8817-85-9

Teles, P. (2004). Dislexia: Como identificar? Como intervir? Revista Portuguesa de Clínica Geral, 20, 713-730.

Thursthone, L., & Yela, M. (1985). TPD - Teste de Perceção de Diferenças. (Versão Portuguesa: António Menezes Rocha e Maria Helena Coelho). Lisboa: Cegoc. ISBN: 972-8817-25-8

Torres, R., & Fernández, P. (2001). Dislexia, disortografia e disgrafia. Lisboa: McGraw- Hill. ISBN: 9789727731213

Vale, A., Sucena, A., & Viana, F. (2011). Prevalência da dislexia entre crianças do 1.º ciclo do ensino básico falantes do português europeu. Revista Lusófona de Educação, 18, 45-56.

Vellutino, F., Fletcher, J., Snowling, M., & Scanlon, D. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(1), 2‐40. doi: 10.1046/j.0021‐9630.2003.00305.x DOI: https://doi.org/10.1046/j.0021-9630.2003.00305.x

Viana, F. (2004). TICL: teste de identificação de competências linguísticas. Vila Nova de Gaia: Edipsico. ISBN: 972-31-0983-2

Viana, F. (2005). Avaliação e Intervenção em Dificuldades da Aprendizagem da Leitura. Psicologia escolar - Uma proposta cientifico-pedagógica, 61-82. Coimbra: Quarteto. http://hdl.handle.net/1822/11982

Viana, F., & Ribeiro, I. (2010). P.R.P. - Prova de Reconhecimento da Palavras. Lisboa: Cegoc. ISBN: 978-972-8817-75-6

Wechsler, D. (1997). WAIS-III - Escala de Inteligência de Wechsler para adultos. Lisboa: Cegoc. ISBN: 978-972-8817-44-2

Wechsler, D. (2005). WISC-IV - Escala de Inteligência de Wechsler para Crianças - Idade Pré-escolar e Primária. Lisboa: Cegoc. ISBN: 978-972-8817-46-6

Willcutt, E., Pennington, B., Olson, R., Chhabildas, N., & Hulslander, J. (2005). Neuropsychological analyses of comorbidity between reading disability and attention deficit hyperactivity disorder: In search of the common deficit. Developmental Neuropsychology, 27(1), 35-78. DOI: https://doi.org/10.1207/s15326942dn2701_3

Willcutt, E., Petrill, S., Wu, S., Boada, R., DeFries, J., Olson, R., & Pennington, B. (2013). Comorbidity between reading disability and math disability: Concurrent psychopathology, functional impairment, and neuropsychological functioning. Journal of Learning Disabilities, 46(6), 500-516. DOI: https://doi.org/10.1177/0022219413477476

Zeffiro T, & Eden G. (2000). The neural basis of developmental dyslexia. The phonological processing systems. Annals of Dyslexia, 50(1),1-30. doi:10.1007/s11881-000-0015-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11881-000-0015-5

Downloads

Published

27-12-2024

How to Cite

Rodrigues Ferraz, I. P. (2024). Specific Learning Disorders and Reading. Child Studies, (6), 97–120. https://doi.org/10.21814/childstudies.5888

Issue

Section

Articles