Playing and Mathematics: perceptions of children from a public school
DOI:
https://doi.org/10.21814/childstudies.5976Keywords:
children's perceptions, play, mathematics, early gradesAbstract
The objective of this qualitative study is to explore the contribution of play and its relationship with mathematics, based on the perspectives of children in a 5th-grade class at a public school in the municipality of Curitiba, Paraná, Brazil. The research focuses on analyzing drawings and photographs created by the children, which reflect their experiences in the classroom and their connection with mathematical concepts. The information obtained through observations, drawings, photographic records, and dialogues with the participants reveals that, although the children are able to associate mathematics with play and the respective spaces, their representations of ideal mathematics classes are still rooted in traditional practices, far removed from playfulness. This gap indicates the need for a more effective integration of play and mathematics teaching, aiming to make learning more meaningful and engaging for children.
References
Ariès, P. (1981). História social da criança e da família (2ª ed.). Rio de Janeiro: LTC.
Borba, A. M. (2007). O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In Brasil, MEC/SEB. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade (pp. 33-44). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/ensfundnovan.pdf
Brougère, G. (2017). A criança e a cultura lúdica. In T. M. Kishimoto (Org.), O brincar e suas teorias (pp. 19-32). São Paulo.
Cruz, H. S. da, & Santos-Wagner, V. M. P. dos. (2021). A orientação espacial na literatura infantil: possibilidades pedagógicas. In Anais do 8º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Uberlândia. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/VIIISIPEMvs2021/393880-A-ORIENTACAO-ESPACIAL-NA-LITERATURA-INFANTIL--POSSIBILIDADES-PEDAGOGICAS. Acesso em: 20 out. 2024.
Flores, C. R. (2015). Imagem: Cadernos de trabalho. Em W. Rodrigues (Org.), São Paulo: Editora Livraria Física.
Gaskell, G. (2004). Entrevistas individuais e grupais. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 64-89). Petrópolis: Vozes.
Huizinga, J. (2000). Homo ludens (4ª ed., J. P. Monteiro, Trad.). São Paulo: Perspectiva.
Loizos, P. (2004). Vídeo, filme e fotografia como documentos de pesquisa. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 137-155). Petrópolis: Vozes.
Muniz, C. A. (2016). Educação lúdica da matemática, educação matemática lúdica. In A. J. N. Silva & H. S. Teixeira (Orgs.), Ludicidade, formação de professores e educação matemática em diálogo (pp. 17-45). Curitiba: Appris.
Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S., & Passos, C. L. B. (2015). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: Tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.
Röder, L. A. (2018). Metacognição e sua relação com a afetividade e a cognição na aprendizagem matemática (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná).
Sarmento, M. J., & Pinto, M. (1997). As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In M. Pinto & M. J. Sarmento (Coords.), As crianças: Contextos e identidades (pp. 9-30). Braga: Centro de Estudos da Criança da Universidade do Minho.
Spodek, B., & Saracho, O. N. (1998). Ensinando crianças de três a oito anos. Porto Alegre: Artmed.
Zabalza, M. A. (2004). Diarios de clase: un instrumento de investigación y desarrollo professional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tamyris Caroline da Silva, Tânia Teresinha Bruns Zimer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.