Texts in social networks: A study from reading teaching to the use of learning materials

Authors

  • Williany Miranda da Silva

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.321

Keywords:

Text, Reading teaching, Social networks

Abstract

The acknowledgement that texts are materialized in genres encourages a perspective of a language study which does not separate it from this subject –either for the study or for the teaching in its multiple particularities. In this work, we present a reflection about educated and non-educated reading practices from the relationship between the photograph (imagery text) and the following comments. The data analysis highlights that the comprehension strategies that are frequently stimulated by the readers are based on superficial evidences. Besides, the few manifestations of strategies that mobilize other evidences –not always visible –lead to the necessity of a resizing in the way tests are read considering the multimodality, for instance.

References

Antunes, I. (2009). Língua, texto e ensino: outra escola impossível.São Paulo: Parábola editorial.

Araújo, D. L. & Silva, W. M. (2015). Gêneros (escolarizados) em contextos de ensino.(1aed.)Curitiba: Appris.

Barton, D. & Lee, C. (2015). Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola editorial.Crystal, D. (2001). Language and the internet. Cambridge: Cambridge University Press.

Freire, M. & Leffa, V. (2013). A auto-heteroecoformação tecnológica. In L. P. Moita Lopes(Eds.), Linguística aplicada na modernidade recente: festscrift para Antonieta Celani(pp.59–78). São Paulo: Parábola/Cultura Inglesa.

Kleiman, A. (2009). Texto e leitor: aspectos cognitivos da Leitura.(12aed.)Campinas: Pontes.

Koch, I. & Elias,V. M. (2006). Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto.

Marcuschi, L. A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola editorial.

Marcuschi, L. A. (2009). Linguística de texto: o que é e como se faz?Recife: Editora universitária da UFPE.

Moran, J. M.(2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. (21aed.)Campinas: Papirus.

Pietri, E. (2007). Práticas de leitura e elementos para a atuação docente. Rio de Janeiro: Lucerna.

Published

2020-04-03

How to Cite

da Silva, W. M. (2020). Texts in social networks: A study from reading teaching to the use of learning materials. Diacrítica, 34(1), 26–40. https://doi.org/10.21814/diacritica.321