Alter autrans. An author's many authors

Authors

  • Jonatas Guimarães Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro(IFTM), Patrocínio, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.685

Keywords:

Autran Dourado, Author, Subject, Persona, Self-fashioning

Abstract

The 20th century witnessed a systematic effacement of subject in the field of theory and philosophy, which led to a vision of literature as a des-subjectified language. In this context, names such as Roland Barthes and Michel Foucault proposed reflections that would shake the notion of author as a socially and historically-determined individual subject, supposedly endowed with creative capacity and founding power. However, analyzing the processes by which writers self-fashion their own image offers the possibility of rethinking this effacement of subject and author in literature, allowing the authorial figure to be seen as a diverse set of masks laden with social significance. This is how, by means of a set of masks in alliance and tension, Autran Dourado undertakes the self-fashioning of his diverse personas. In this way, I will analyze the construction of the authorial figure in the book O meu mestre imaginário, signed by Erasmo Rangel, the author's alter ego, in addition to discussing the various masks by which he presents himself in articles published in newspapers and magazines, as well as in his theoretical essay books.

References

Barthes, R (2004). O rumor da língua (M. Laranjeira, Trad.) (2.ªed., pp. 57–64). São Paulo: Martins Fontes.

Chartier, R. (2014). O que é um autor?: Revisão de uma genealogia. (L. Cursino & C.Eduardo Bezerra, Trads.). São Carlos: Edufscar.

Costa Lima, L. (2000). Mímesis: Desafio ao pensamento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Costa Lima, L. (1991). Pensando nos trópicos (dispersa demanda II). Rio de Janeiro: Rocco.

Dourado, A. (1991, 20 novembro). A diáspora dos escritores mineiros. Isto é.

Dourado, A. (1990, 10 março). Aprendizado literário e sentimental. Jornal da Tarde.

Dourado, A. (1975, 08 novembro). A Profissionalização do escritor. Correio do povo.

Dourado, A. (1981, 03 maio). Diálogo com o alter-ego. O Estado de S. Paulo.

Dourado, A. (2009). Breve manual de estilo e romance. Belo Horizonte: UFMG.

Dourado, A. (2005).O meu mestre imaginário. Rio deJaneiro: Rocco.

Dourado, A. (1989). Um artista aprendiz. Rio de Janeiro: José Olympio.

Dourado, A. (2001). Um cavalheiro de antigamente. Rio deJaneiro: Rocco.

Dourado, A. (2000). Uma poética de romance: matéria de carpintaria. Rio de Janeiro: Rocco.

Foucault, M.(1999). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas (S.T.Muchail, Trad.) (8.ª ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2006). Estética: literatura, pintura, música e cinema (I. Barbosa, Trad.) (2.ª ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2001). Linguagem e literatura. (R. Machado & J-R. Weisshaupt, Trads.). In R. Machado, Foucault, a filosofia e a literatura (2.ªed., pp. 137–174). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Goffman, E. (1956). The presentation of self in everyday life. Edimburgo: Universidade de Edimburgo.

Greene, T. (1968). The flexibility of the self in Renaissance literature. In P. Demetz, T. Greene & L. Nelson Jr. (Eds.), The disciplines of criticism: Essays in literary theory, interpretation, and history(pp. 241–264). New Heaven/Londres: Yale University Press.

Machado, R. (2001). Foucault, a filosofia e a literatura.(2.ªed.) Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Wellbery, D. (1996). Poetic vocation. In The specular moment: Goethe’s early lyric and the beginnings of Romanticism. (pp. 287–351). California: Standford University Press.

Published

2022-05-23

How to Cite

Guimarães, J. (2022). Alter autrans. An author’s many authors. Diacrítica, 35(3), 216–231. https://doi.org/10.21814/diacritica.685