Eurico Thomaz de Lima and Brazil: Transatlantic musical interactions in the first half of 20th Century

Authors

  • Rodrigo Teodoro Centro de Estudos Humanísticos, Departamento de Música, Universidade do Minho, Braga, Portugal; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Universidade de Évora, Évora, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4768

Keywords:

Eurico Thomaz de Lima, Brazilian piano music, Portuguese piano music, Transatlantic musical interactions

Abstract

In the course of his career as a pianist, composer and pedagogue, Eurico Thomaz de Lima (1908–1989) crossed the Atlantic to Brazil twice – in 1949 and 1952 – promoting works by leading figures in early 20th-century Portuguese classical music and establishing professional and personal relationships with prominent names in the Brazilian music scene, such as Villa-Lobos, Waldemar Henrique, Camargo Guarnieri, Barrozo Netto, Najla Jabôr, and Carmen Vasconcelos. These trips and contacts had an impact on Thomaz de Lima’s piano output, but also on the process of spreading Brazilian classical music in Portugal, both through concerts with works by these composers and through his activities as a teacher. Testimonies of this cultural interchange can be identified in scores given to the pianist-composer, or which he himself acquired in Brazil, in his exchanges of letters, through the musician’s own photographic records, in concert programmes and various news items published in Brazilian and Portuguese periodicals. An analysis of sources related to his first tour (1949), based particularly on the Eurico Thomaz de Lima archive held by the Department of Music of the University of Minho, enables us to reconstitute these processes of interchange, their impact, the social networks that he established and the reasons that motivated the second tour, as well as offering new biographical information about this Portuguese musician.

References

º Álbum: Portugal]. (1929–1947). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

º Álbum: Portugal]. (1947–1956). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Abreu, E. (2014). Ruy Coelho (1889–1986): o compositor da geração d´Orpheu [Tese de mestrado, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa]. Repositório da Universidade Nova. http://hdl.handle.net/10362/14321

Afonso, M. (1998). Eurico Thomaz de Lima, uma vida pela música [Projeto final do Curso de Estudos Superiores Especializados. Universidade do Minho, Braga].

[Álbum fotográfico: 1.ª Tournée ao Brasil]. (1949). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

[Álbum fotográfico: 2.ª Tournée ao Brasil]. (1952). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

[Álbum fotográfico: Brasil]. (1949). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Artes e Artistas. A actriz Alice Pancada em excursão artística. (1922, julho 26, p. 2). A Tribuna. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=153931_00&pasta=ano%20192&pesq=vianna&pagfis=46241

Botto, A. (1947, junho 13). [Carta de Antonio Botto para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Botto, A. (1949, novembro 21). [Bilhete de Antonio Botto para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Cascudo, T. (2000). Relações musicais luso-brasileiras em finais do século XIX. Revista Camões, 8, 136–141.

Castro, L. & Chantal, M. (2017). As canções para canto e piano e Carmen Vasconcellos (1918-2001). Actas do XXVII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música - ANPPOM. https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2017/5008/public/5008-16419-1-PB.pdf

[Catálogo das Músicas Pertencentes a Eurico Thomaz de Lima / Reportório (Outros Compositores)]. (s.d.). Espólio Eurico Thomaz de Lima (Manuscrito). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Uma artista portugueza no Brasil. (1921, agosto 10, p. 3). Correio da Manhã. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=7253

Nos Theatros. Concerto Alice Pancada Alfredo Mascarenhas. (1922, maio 6, p. 4). Correio da Manhã. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=10330

O último concerto do compositor portuguez Eurico Thomaz de Lima. (1949, novembro 12, p. 13). Correio da Manhã. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_05&pasta=ano%20194&pesq=&pagfis=50390

Música. A Reitoria e a Escola. (1950, março 8, p. 15). Correio da Manhã. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_06&pasta=ano%20195&pesq=&pagfis=1140

Cymbron, L. (2019). Francisco de Sá Noronha – 1829-1881. Um músico português no espaço Atlântico. Papelmunde

[Declaração de Vianna da Motta, feita por Eurico Thomaz de Lima]. (1979, fevereiro 4). Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Diário de Notícias. (1928a, julho 5). Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.º Álbum: Portugal (1929–1947). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Diário de Notícias. (1928b, dezembro 24). Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.º Álbum: Portugal (1929–1947). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Diário de Notícias. (1929, junho 19). Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.º Álbum: Portugal (1929–1947). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Dous artistas portuguezes no Rio. Os concertos de Cacilda Ortigão e Thomaz de Lima. (1921a, agosto 9, p. 2). A Noite. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/pdf/348970/per348970_1921_03473.pdf

Freitas Branco, L. (1960). Comunicação acerca dos concertos de Vianna da Motta no Brasil. In Separata das Actas do III Colóquio Internacional de Estudos Luso-brasileiros (Vol. II, pp. 89–92). Lisboa.

Freitas Branco, L. (1987). Viana da Mota. Uma contribuição para o estudo da sua personalidade e da sua obra (2.ª ed.). Fundação Calouste Gulbenkian.

Gazeta de Notícias. Dous Artistas (1896, junho 22, p.2). Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=103730_03&pasta=ano%20189&pesq=&pagfis=14403

Gazeta de Notícias. Musica Portugueza (1925, novembro 4, p. 2). Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=103730_05&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=17175

Gonçalves, C. L. (2005). Obras para a infância de Eurico Thomaz de Lima: os duetos para piano [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho, Braga]. Repositório da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/5636

Jornal de Notícias. (1952, março 3). Espólio Eurico Thomaz de Lima (Álbum 2ª Tournée ao Brasil - 1952). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Lange, F. C. (1977). Os primeiros subministros musicais do Brasil para o Rio da Prata. A reciprocidade musical entre o Brasil e o Prata. A música nas ações bélicas (de 1750 até 1855 - aproximadamente). Revista de História, [S. l.], 112, 381–41. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i112p381-417 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i112p381-417

Leite, J. C. (1991). O transporte de emigrantes: da vela ao vapor na rota do Brasil, 1851-1914. Análise Social (Vol. XXVI, pp. 741–752). http://www.jstor.org/stable/41010881

Lessa, E. (2007). Eurico Thomaz de Lima e a imprensa brasileira: um caso feliz de recepção musical. Revista Música, 12, 165–174. https://doi.org/10.11606/rm.v12i0.61765

Mariz, V. (1948, agosto 15). [Carta de Vasco Mariz para Villa-Lobos]. Museu Villa-Lobos (Secção de correspondência: FE 3755), Rio de Janeiro, Brasil.

Mariz, V. (1951, março 26). [Carta de Vasco Mariz para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Martins, J. E. (2017). Vianna da Motta frente ao repertório. Glosas, 17, 72–73.

Modas e Bordados. (1951, abril 11). Espólio Eurico Thomaz de Lima [3.º Álbum: Portugal (1947–1956)]. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Moreira, P. (2021). As missões culturais do Secretariado de Propaganda Nacional e o papel de Eurico Tomás de Lima (1940–1941). Diacrítica, 35(2), 66–84. https://doi.org/10.21814/diacritica.695 DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.695

Musica Portugueza. O concerto Cacilda Ortigão-Thomaz de Lima, hoje, á noite no Tehatro Lyrico. (1921b, agosto 10, p. 4). A Noite. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/pdf/348970/per348970_1921_03474.pdf

Nery, R. V. (2019). Prefácio. Repensar a história da música portuguesa num contexto transnacional. In L. Cymbron, Francisco de Sá Noronha – 1829-1881. Um músico português no espaço Atlântico (pp. I–XII). Papelmunde.

O Pharol. (1922, maio 17). Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/pdf/258822/per258822_1922_B00007.pdf

O Primeiro de Janeiro. (1949, março 13). Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.ª Tournée ao Brasil]. (1949). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Pacheco, H. C. F. (2022). Espólio de Eurico Thomaz de Lima: criação de uma edição eletrónica da correspondência [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho, Braga]. Repositório da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/81398

Pedrário, O. (1951a, julho 15). [Carta de Olga Pedrário para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Pedrário, O. (1951b, dezembro 19). [Carta de Olga Pedrário para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Rego, A. S. (1965). Relações luso-brasileiras (1822-1953). Edições Panorama.

Rego, T. A. (2022). Ontologia Eurico Thomaz de Lima: representação de conhecimento a partir da correspondência do espólio [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho, Braga]. Repositório da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/81400

Rey Colaço, A. (1928, maio 16). [Fotografia de carta do Mestre Rey Colaço a Ruy Coelho, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.º Álbum: Portugal (1929–1947). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Rodrigues, P. H. B (2019). O maestro do mundo. Heitor Villa-Lobos (1887-1959) e a diplomacia cultural brasileira [Tese de Doutoramento. Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro]. Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense. https://app.uff.br/riuff/handle/1/28181

Schiavon, C. G. B. (2007). Estado Novo e relações luso-brasileiras (1937-1945) [Tese de Doutoramento. Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre]. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2245 Villa-Lobos. (1950, novembro). [Carta de Villa-Lobos para Eurico Thomaz de Lima, s.c.]. Espólio Eurico Thomaz de Lima. Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Volpe, M. A. (2006). Sonoridades d´além-mar: formas de sociabilidade e multiculturalismo. Convergência Lusíada, 22, 81–110. https://www.convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/653/466

Voz de Portugal. (1949, outubro 31). Espólio Eurico Thomaz de Lima (1.ª Tournée ao Brasil]. (1949). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Published

2023-10-24

How to Cite

Teodoro, R. T. de. (2023). Eurico Thomaz de Lima and Brazil: Transatlantic musical interactions in the first half of 20th Century. Diacrítica, 37(1), 84–110. https://doi.org/10.21814/diacritica.4768

Issue

Section

Articles Special Issue