Adelina Caravana, Eurico Thomaz de Lima and the Regional Conservatoire of Music in Braga: From the school’s foundation in the 1960s to the pianist-composer’s retirement in 1978

Authors

  • Miguel Simões Centro de Estudos Humanísticos (CEHUM); Departamento de Música, Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas, Universidade do Minho, Braga, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4843

Keywords:

Teaching History, Conservatoire, Artist-pedagogue

Abstract

The text summarizes the history of the creation of the Regional Conservatoire of Music in Braga. It outlines the profile of its founder, the pedagogue Maria Adelina Caravana, and of the musician Eurico Thomaz de Lima, while a professor at the Conservatoire from 1972 to 1978. Based on historical sources preserved in the collection in the custody of the University of Minho and the Public Library of Braga, this study identifies the action of these artist-pedagogues in the field of culture and musical teaching in the city.

References

- 5º álbum de memórias]. (1968–1972). Espólio Eurico Thomaz de Lima (Portugal. Desde 5 abril 1968 a 29 novembro 1972). Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

- 6º álbum de memórias]. (1973–1985). Espólio Eurico Thomaz de Lima (Recitais – Audições de Discípulos. Portugal. 1973–1985).

Atas da Associação do Conservatório Regional de Braga. (1967–1972) Espólio de Álvaro Carneiro. Biblioteca Pública de Braga.

Departamento de Música (ELACH) – Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Carneiro, Álvaro (1957) “Músicos de Braga”. Gazeta Musical nº81, pp. 101-105. Biblioteca Pública de Braga.

Carneiro, Álvaro (1959) A Música em Braga. Braga, Separata Theologica.

Gonçalves, C. (2005). Obras para a infância de Eurico Thomaz de Lima: Os duetos para piano. [Dissertação de Mestrado, Universidade do Minho, Braga]. Repositório Institucional da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/5636

Gonçalves, C. (2012). Maria Adelina Caravana (1929-1998): Uma figura de relevo do ensino da música em Portugal [Projeto de musicologia não publicado, Universidade do Minho, Braga]. Arquivo da área de Ciências Musicais do Departamento de Música.

Lessa, E. (2001). Texto de apresentação. In E. T. de Lima, Para os pequeninos pianistas tocarem. Pequena canção; Pequena dança. Universidade do Minho, Instituto de Estudos da Criança.

Lessa, E. (2007). Eurico Thomaz de Lima e a imprensa brasileira: Um caso feliz de recepção musical. Revista Música, 12, 165–174. https://doi.org/10.11606/rm.v12i0.61765

Lessa, E. (2022). Notas. In L. Pipa (Intérprete), Eurico Thomaz de Lima: Duetos-Gradual. Tradisom.

Moreira, P. (2021). As Missões Culturais do Secretariado de Propaganda Nacional e o papel de Eurico Tomás de Lima (1940–1941). Diacrítica, 35(2), 66–84. https://doi.org/10.21814/diacritica.695 DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.695

Nery, R. & Almeida, I. (2023). Vamos correr riscos. Textos escolhidos de Madalena de Azeredo Perdigão. Fundação Calouste Gulbenkian.

O Primeiro de Janeiro, crónica “Diário de Braga”. (1973, dezembro 14). Biblioteca Pública de Braga.

Pipa, L. (2022). Eurico Thomaz de Lima: Duetos-Gradual [CD Áudio]. Tradisom.

Resende, J. (2011). A escola Parnaso. Contributos para uma reflexão [Dissertação de Mestrado, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/6805

Rigaud, J-H. (2020). Pensamentos em si. [não editado].

Rigaud de Sousa, J. (2000). Homenagem a Maria Adelina Caravana (In memoriam). Subsídios para a história do Conservatório de Braga. In E. Lessa & L. Simões (Eds.), Actas do I Encontro de História do Ensino da Música em Portugal (pp. 29–38). Universidade do Minho, Centro de Estudos da Criança.

Simões, S. B. & Pipa, L. (2008) Canções de Eurico Thomaz de Lima Câmara Municipal da Maia (edição Comemorativa do centenário de nascimento do compositor)

Published

2023-10-24

How to Cite

Simões, M. (2023). Adelina Caravana, Eurico Thomaz de Lima and the Regional Conservatoire of Music in Braga: From the school’s foundation in the 1960s to the pianist-composer’s retirement in 1978. Diacrítica, 37(1), 74–83. https://doi.org/10.21814/diacritica.4843

Issue

Section

Articles Special Issue