The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations

Authors

  • António Carvalho da Silva University of Minho (CIED)

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4927

Keywords:

textbooks, portuguese language, grammar, grammatical knowledge

Abstract

As of 2012/2013, the Portuguese Language textbooks were reviewed, following the implementation of Metas Curriculares de Português (Buescu et al., 2012), a new guideline that brought changes in discourse and practice of textbooks, at the level of contents, activities, that is to say, in the organization of grammatical knowledge.
In fact, the guideline Metas Curriculares de Português defends: “The teaching of grammar should be carried out in close harmony with activities inherent to the achievement of the objectives of the other domains” (Buescu et al., 2012, p. 6). Such a view implies the trend of integrative grammar teaching, in which school knowledge is at the service of competences (both oral and written).
In this context, while choosing for analysis the new textbooks for the 3rd cycle of Basic Education, the purpose of this paper is to verify the occurrence of new ways of approaching Grammar and evaluate if the issues related to this domain are considered as a (re)construction of school knowledge in the Portuguese language. It is, therefore, hoped that the conclusions of this study help illustrate the nature of school grammar, through the analysis of grammatical contents, activities and methods present in three Portuguese Language textbooks for the 7th grade.

References

ASSEMBLEIA A REPÚBLICA (2006). LEI n.º 47/2006, de 28 de agosto de 2006. In Diário da República, N.º 165, 1.ª Série, pp. 6213- 6218.

BARDIN, L. (2004). Análise de Conteúdo (3.ª ed.). Lisboa: Edições 70.

BUESCU, H. C., Morais, J., Rocha, M. R. & Magalhães, V. F. (2012). Metas Curriculares de Português. Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência.

BUESCU, H. C., Morais, J., Rocha, M. R. & Magalhães, V. F. (2015). Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência.

CASTRO, R. V. (1999). Já agora não se pode exterminá-los? Sobre a representação dos professores em manuais escolares de Português. In R. V. Castro et al. (Orgs.), Manuais Escolares: estatuto, funções e história (pp. 189-196). Braga: Universidade do Minho.

CHOPPIN, A. (1992). Les Manuels Scolaires: histoire et actualité. Paris: Hachette.

COMÉNIO, J. A. (1985): Didática Magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

CUSTÓDIO, P. B. (2009). Análise e produção de materiais didácticos no ensino básico: alguns princípios orientadores. Exedra, 2, 147-160.

DUARTE, I. (1992). Oficina gramatical: contextos de uso obrigatório do conjuntivo. In AA. VV. Para a Didáctica do Português: seis estudos sobre didática (pp. 165-177). Lisboa: Edições Colibri.

DUARTE, I. (1998). Algumas boas razões para ensinar gramática. In AA. VV., A Língua Mãe e a Paixão de Aprender (pp. 110-123). Porto: Areal Editores.

DUARTE, I. (2000). Ensino da língua materna: da repetição de modelos à intervenção educativa cientificamente fundamentada. In C. Reis (Org.), Didáctica da Língua e da Literatura (vol. I, pp. 47-61). Coimbra: Livraria Almedina.

DUARTE, I. (2008). O Conhecimento da Língua: desenvolver a consciência linguística. Lisboa: Ministério da Educação.

LEWANDOWSKI, T. (1986). Diccionario de Lingüística (2.ª ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.

LOMAS, C. (2003). O Valor das Palavras (I). Falar, ler e escrever nas aulas. Porto: Edições Asa.

MARTÍNEZ NAVARRO, I. (2000). La gramática en los manuales escolares de bachillerato. Historia de la Educación, 19, 95-119.

MORGADO, J. C. (2015). O Estudo de Caso na Investigação em Educação (2.ª ed.). Santo Tirso: De Facto Editores.

REGO, A. & Cunha, M. P. (2006). Comunicar: aprenda as regras de ouro das apresentações em público. Lisboa: Dom Quixote.

REIS, C. (2009). Programas de Português do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação.

SILVA, A. C. (2008). Configurações do Ensino da Gramática em Manuais Escolares de Português: funções, organização, conteúdos, pedagogia. Braga: Universidade do Minho.

SILVA, A. C. (2016). A configuração do ensino da gramática nos novos manuais de

Português do 9.º ano. Diacrítica, 30 (1), 83-112.

Published

2017-05-11

How to Cite

Silva, A. C. da. (2017). The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations. Diacrítica, 31(1), 149–164. https://doi.org/10.21814/diacritica.4927

Issue

Section

Articles Special Issue