THE PURSUIT OF LOST HAPPINESS: CUNNING AND ARROGANCE ON THE PATH OF PROFANE ILLUMINATION

Authors

  • Cláudio Guilarduci Universidade Federal de São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4935

Keywords:

Children’s Crusade, Trace and Plot, Arrogance and Cunning

Abstract

The book A cruzada das Crianças (Children’s Crusade), published by Pulo do Gato (2014), presents an homonymous poem written by Bertolt Brecht (1948), with illustrations by Carme Solé Vendrell. The first publication of this poem in Brazil occurred in 1962 when the publishing company Brasiliense released a sketchbook with pictures by Gershon Knispel. The present article reflects on the drawings created by the two artists mentioned above with the purpose of pointing out the possible emotions and feelings experienced in the story created by Brecht. The discussion assumes that the book is a toy which contains images and a universe of signs that can narrate stories. The methodological approach adopted was based on the overlapping of the drawings published in 2014 with those published in 1962 in order to reveal a dialectical image.

References

ADORNO, T.W., Benjamin, W. (2012). Correspondência, 1928-1940. São Paulo: Editora UNESP.

AGAMBEN, G. (2015). Notas sobre o gesto. In Iannini, G., Garcia, D., Freitas, R. (Orgs.). Artefilosofia: antologia de textos estéticos (pp.19-25). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

BALLAS, G. (2015). Artista revolucionário. In Knispel, G. Retrospectiva 1950-2015 (pp.113- 124). São Paulo: Maayanot.

BARTOSH, R. (2015). Percorrer o “outro caminho”. In Knispel, G. Retrospectiva 1950-2015

(pp. 21-40). São Paulo: Maayanot.

BENJAMIN, W. (2011). Destino e Caráter. In Benjamin, W., Escritos sobre mito e linguagem

(1915-1921), (34a ed.), (pp. 89-99). São Paulo: Duas Cidades.

BENJAMIN, W. (2012). O Narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Benjamin, W., Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (pp. 213-240). São Paulo: Brasiliense.

BENJAMIN, W. (2006). Passagens. Belo Horizonte: Editora da UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

BENJAMIN, W. (1999). Pintura e desenho. Sobre pintura ou sinal e mancha. In Molder, M. F. Matérias invisíveis (pp. 13-17). Lisboa: Relógio D’Água

BENJAMIN, W. (1987). Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense.

BENJAMIN, W. (2013). Rua de mão única: Infância berlinense: 1900. Belo Horizonte: Autêntica.

BENJAMIN, W. (2006). Sobre a pintura, ou sinal e mancha. In Benjamin, W., A moder- nidade, (pp. 296-301). Lisboa: Assírio & Alvim.

BOLLE, W. (1996). As siglas em cores no Trabalho das Passagens, de Walter Benjamin. Estudos Avançados, 10 (27), 41-77. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141996000200003

BRECHT, B. (1962). A cruzada de crianças. Ilustrações de Gershon Knispel. Trad. Péricles Eugênio da Silva Ramos. São Paulo: Brasiliense.

BRECHT, B. (2011). La cruzada de los niños / La croada dels nens. Ilustrações de Carme Solé Vendrell. Trad. M. Seco Reeg e J. Escala. Madrid: El Jinete Azul; Magenta.

BRECHT, B. (2014). A cruzada das crianças. Ilustrações de Carme Solé Vendrell. Trad.

Tercio Redondo. São Paulo: Pulo do Gato.

BRECHT, B. (1998). Teatro completo 1. São Paulo: Paz e Terra.

BUCK-MORSS, S. (2002). Dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; Chapecó/SC: Editora Universitária Argos.

DÉLOYE, Y. (2015). A arrogância do político. In Haroche, C., Lopes, M. B., Déloye, Y. (Orgs.), Ensaios sobre a arrogância (pp. 1-8). Belo Horizonte: NEHCIT / EA UFMG. DÉTIENNE, M., VERNANT, J. P. (2008). Métis - As astúcias da inteligência. Trad. de Filomena Hirata. São Paulo: Odysseus Editora.

FOUCAULT, M. (2011). A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983-1984). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fontes.

GUILARDUCI, C., TALARICO, O. (2015). Producto estético pedagógico: uma (des) construção das percepções sensoriais. In Assunção, A. L., Tolentino, E. C., Bragança, M. G., Figueiredo, I. V. As letras da política (pp. 113-127). Rio de Janeiro: Mauad X.

KNISPEL, G. (2015 a). Retrospectiva 1950-2015. São Paulo: Maayanot.

KNISPEL, G. (2015 b). Encarando a barbárie. In KNISPEL, G. Retrospectiva 1950-2015 (pp. 53-92). São Paulo: Maayanot.

MOLDER, M. F. (1999). Notas de leitura sobre um texto de Walter Benjamin. In Molder, M. F. Matérias invisíveis (pp. 18-33). Lisboa: Relógio D’Água.

PESAVENTO, S. (2007). Sensibilidades: escrita e leitura da alma. In Pesavento, S., Langue, F. (Orgs.), Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais (pp. 9-21). Porto Alegre: Editora da UFRGS.

NUSSBAUM, M. C. (2008). Paisajes del pensamento: la inteligência de las emociones. Paidos: Barcelona.

SEIXAS, J. A. (2015). Formas da arrogância e história: citações contemporâneas. In Haroche, C., Lopes, M. B., Déloye, Y. (Orgs.), Ensaios sobre a arrogância (pp. 21-35). Belo Horizonte: NEHCIT / EA UFMG.

VIEIRA, J. G. (1962). A Exposição de Gershon Knispel. Nossa Voz (Unzer Stime), Semanário Israelita-Brasileiro, 957, 9-10.

Published

2018-10-03

How to Cite

Guilarduci, C. (2018). THE PURSUIT OF LOST HAPPINESS: CUNNING AND ARROGANCE ON THE PATH OF PROFANE ILLUMINATION. Diacrítica, 31(2), 83–106. https://doi.org/10.21814/diacritica.4935