Woman’s creative resilience and resignification of history as a counterpoint to the gender manipulation of the Portuguese ‘Estado Novo’

Authors

  • Ana Gabriela Macedo

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4982

Keywords:

Women, Portuguese Dictatorship, Resilience, Resignification of History

Abstract

This essay is composed of two sections which are intended to establish a firm dialogue with each other. In the first one we reflect upon the iconic image of Salazar as the ‘great moral chief of the nation’, the ‘desired savior’, as largely constructed and disseminated by António Ferro, social ideologue and ‘mentor’ of Salazar in matters of culture. We further discuss the ideology of the Estado Novo as closely intertwined with a ‘discourse of domesticity’,and firmly anchored in a double premise: gender manipulation and the complicity of women. In the second part of this essay, we present as case study the work of Paula Rego in the 1960s and 1970s, as apowerfulinstance of women’s creative resilience, strategically combining social, aesthetic and political confrontationof the ruling order.

References

Cova, A., & Pinto, A. (1997). O Salazarismo e as Mulheres: uma abordagem comparativa. Penélope, 17, 71–94.

Debray, C., & Reliquet, S. (2018). Les Contes Cruels de Paula Rego [folheto da exposição]. Paris: Museu da Orangerie.

Ferro, A. (1982). Salazar, o Homem e a Sua Obra. Lisboa: Edições Fernando Pereira.

Ferro, A. (2003). Entrevistas de António Ferro a Salazar. Lisboa: Parceria A.M. Pereira.

Fiadeiro, M. A. (1999). O rosto do Fascismo. Abril/Mulher (CML, MRR), 25–26.

Gorjão, V. (2002). Mulheres em Tempos Sombrios. Oposição ao Estado Novo. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.

Guimarães, E. (1991). Sete Décadas de Feminismo. Ditos & Escritos (CDIM), 2.

Hall, C. (1992). White, Male and Middle-Class: Explorations in Feminism and History. Cambridge e Oxford: Polity Press.

Holloway, M. (2014). Salazar’s Boots: Paula Rego and the Colonial Wars. In 1961: Order and Chaos [catálogo da exposição]. Cascais: Fundação D. Luís I – Casa das Histórias Paula Rego.

Lacerda, A. (1965, Dezembro 25). Paula Rego nas Belas Artes. Diário de Notícias, 3–4.

Lacerda, A. (1989). Paula Rego e Londres. Colóquio Artes, 83, 18–23.

Lampert, C. (com Spira, A.) (2019). Paula Rego. Obedience and Defiance [catálogo da exposição]. MK Gallery: Art/Books.

Livingstone, M. (2007). Paula Rego [catálogo da exposição]. Madrid: Museu Nacional Reina Sofia.

Lisboa, M. M. (2003). Paula Rego’s Map of Memory: National and Sexual Politics. London: Ashgate.

Macedo, A. G., & Amaral, A. L. (2005). Dicionário da Critica Feminista. Porto: Afrontamento.

Macedo, A. G. (2008). Paula Rego’s Sabotage of Tradition: ‘Visions’ of Femininity. Luso-Brazilian Review, 45 (1), 163–181. DOI: https://doi.org/10.1353/lbr.0.0008

Macedo, A. G. (2010). Paula Rego e o Poder da Visão. ‘A minha pintura é como uma história interior’. Lisboa: Cotovia.

Macedo, A. G. (2019). Interweaving is like knitting: Paula Rego’s ‘interior theatre’ and the intricate pattern of her emotional and intellectual networking. Faces de Eva. Estudos sobre a Mulher (Extra), 125–146.

McEwen, J. (1997). Paula Rego (2nd ed.). London: Phaidon.

McEwen, J. (1989). Paula Rego. Colóquio Artes, 83, 15–17.

Neves, H., & Calado, M. (2001). O Estado Novo e as Mulheres. O género como investimento ideológico e de mobilização. Lisboa: Biblioteca Museu da República e Resistência.

Pimentel, I. F. (2001). História das Organizações Femininas do Estado Novo. Lisboa: Temas e Debates.

Pollock, G. (2016). Is Feminism a Trauma, a Bad Memory or a Virtual Future? Differences, 27 (6), 27–61. DOI: https://doi.org/10.1215/10407391-3621697

Rosengarten, R. (1997). Verdades Domésticas: o trabalho de Paula Rego. In Fundação das Descobertas & Centro Cultural de Belém (Eds.), Paula Rego (pp. 44–120). Lisboa: Quetzal.

Rosengarten, R. (2004). Compreender Paula Rego: 25 Perspectivas. Porto: Fundação de Serralves.

Rosengarten, R. (2009). Contrariar, Esmagar, Amar. A Família e o Estado Novo na obra de Paula Rego. Lisboa: Assírio & Alvim.

Tavares, M. (2010). Feminismos, Percursos e Desafios. Lisboa: Texto Editora.

Tavares, S. (1974). A Estructura semântica na obra de Paula Rego. Expo AICA SNBA 74, 1–5.

Tusa, J. (2003). On Creativity: Interviews Exploring the Process. London: Methuen.

Vicente, A. (2007). O pensamento feminista na primeira metade do século XX e os obstáculos à sua afirmação”. In L. Amâncio, M. Tavares, & T. Joaquim (Eds.), O Longo Caminho das Mulheres – Feminismos 80 Anos Depois (pp. 59–73). Lisboa: Dom Quixote.

Willing, V. (1988). Inevitable Prohibitions. In Paula Rego [catálogo da exposição] (pp. 7–8). London: Serpentine Gallery.

Published

2020-07-31

How to Cite

Macedo, A. G. (2020). Woman’s creative resilience and resignification of history as a counterpoint to the gender manipulation of the Portuguese ‘Estado Novo’. Diacrítica, 34(2), 77–91. https://doi.org/10.21814/diacritica.4982