The House for the Students of the Empire (CEI), African women poets from the 1950s, and Sarah Maldoror’s films

Authors

  • Joana Passos

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4986

Keywords:

African poetry in Portuguese, The 1950s generation, Sarah Maldoror, Noémia de Sousa, Alda Lara, Alda do Espírito Santo, Mário Pinto de Andrade

Abstract

In the 1950s, in Lisbon, several students coming from different Portuguese colonies in Africamet at CEI –Casa dos Estudantes do Império–a cultural and leisure centre for college students and other scholars from Africa or Asia. I would highlight names such as Amílcar Cabral (1924–1973), Mário Pinto de Andrade (1928–1990) and Agostinho Neto (1922–1979), famous activists that, at the time, invested in cultural forms of resistance against colonialism, being literature a means to raise political awareness among students. The high-profile women writers in this milieuwere Noémia de Sousa (1926–2002), Alda Lara (1930–1962) and Alda do Espírito Santo (1926–2010). My research will assess the role of these three women in the cultural front of a collective political awakening, which later led to the independence struggles in the set of Portuguese colonies in Africa. These three women were also the first canonised women writers in their own national literary systems, thus being founding figures in a women’s genealogy of literary achievement. However, their works also represent a particular generation, framed by the atmosphere lived at CEI. As a consequence of the political activism developed by the CEI milieu, some of the involved young scholars had to leave Portugal going into exile in Paris, where they gathered around the magazine Présence Africaine. This paper also explores CEI’s“Paris connection”, via Mário Pinto de Andrade and his wife, the film director Sarah Maldoror (1938–), who eventually adapted Luandino Vieira’s texts to cinema (Monangambé, 1968 and Sambizanga, 1972). At the time, Maldoror’s work was conceived as a means to promote international awareness of the regime Angolan people were fighting against. The final aim of the research is to explore the articulation between the works by these four women with regard to CEI’s activism.

References

Andrade, M. P., & Tenreiro, F. J. (1953). Poesia Negra de Expressão Portuguesa (edição facsimilar de 2012). Vila Nova de Cerveira: Nóssomos.

Borges, P., Freudenthal, A. Medeiros, T., & Pedro, H. (Eds.). (2015). Mensagem – Casa dos Estudantes do Império, 1944–1994. Lisboa: União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa. Cabral, A. (1995). Obras Escolhidas de Amílcar Cabral: A Arma da teoria. Unidade e Luta (Vol. 1). M. de Andrade (Ed.). Lisboa: Comité Executivo da Luta do PAIGC e Seara Nova.

Castelo, C. (2015). Casa dos Estudantes do Império (1944–1965): uma síntese histórica. In P. Borges, A. Freudenthal, T. Medeiros, & H. Pedro (Eds.), Mensagem – Casa dos Estudantes do Império, 1944–1994 (pp. 25–32). Lisboa: União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa.

Cesaire, Aimé (1978). Discours sur le Colonialisme. Paris: Présence Africaine. Trad. Noémia dos Santos, Lisboa: Sá da Costa, 1978 (First published in 1955)

Freudenthal, A., Magalhães, B., Pedro, H., & Veiga Pereira, C. (Eds.). (2014). Antologias da Casa dos Estudantes do Império, Angola e S. Tomé e Príncipe (Vol. 1). Lisboa: Associação Casa dos Estudantes do Império e União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa. (Original work published 1994). Retrieved from: https://issuu.com/uccla/ docs/livro_1_antologia. Jacinto, A. (2011). Poesias. Vila Nova de Cerveira: Nóssomos.

Lara, A. (1984). Poemas (4th ed.). Porto: Vertente.

Laban, M. (1997). Mário Pinto de Andrade, uma entrevista. Lisboa: Sá da Costa.

Laban, M. (1998). Moçambique, Encontro com Escritores. Porto: Fundação Eng. António Almeida.

Maldoror, S. (Dir.). (1968). Monagambé. Angola: Départment Orientation et Information du Front National de Libération.

Maldoror, S. (Dir.). (1972). Sambizanga. Angola; France: Isabelle Films.

Margarido, A. (1962). Poetas angolanos, Antologia da Casa dos Estudantes do Império. Lisboa: Casa dos Estudantes do Império.

Martinho, A. M. F. (2015). Os colonizadores do século XX. In P. Borges, A. Freudenthal, T. Medeiros, & H. Pedro (Eds.), Mensagem – Casa dos Estudantes do Império, 1944–1994 (pp. 53–64). Lisboa: União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa.

Mata, I. (2015). A Casa dos Estudantes do Império e o lugar da literatura na Consciencialização Política. Lisboa: União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa.

Medeiros, T. (2015). Prolegómenos a uma História (verdadeira) da Casa dos Estudantes do Império. In P. Borges, A. Freudenthal, T. Medeiros, & H. Pedro (Eds.), Mensagem – Casa dos Estudantes do Império, 1944-1994 (pp. 33–42). Lisboa: União das Cidades Capitais de Língua Portuguesa. Passos, J. (2019). As Políticas do cânone: quem se marginaliza e por quê? O caso de Vimala Devi. Via Atlântica, 36, 43–62. https://doi.org/10.11606/va.v0i36.159656 DOI: https://doi.org/10.11606/va.v0i36.159656

Passos, J. (2013). Alda Lara, figura fundadora na poesia das mulheres angolanas. In A.G. Macedo, C. Sousa, & V. Moura (Eds.), Humanidades: novos paradigmas do conhecimento e da Investigação (pp. 71–85). Ribeirão: Húmus.

Piçarra, M. C., & Castro, T. (Eds.). (2017). (Re)imagining African Independence, Film, Visual Arts and the Fall of the Portuguese Empire. Oxford: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b10787

Rosas, F. (2015). Salazar e o Poder. A Arte de saber durar. Lisboa: Tinta da China.

Sousa, N. de (2016). Sangue Negro. São Paulo: Kapulana. Topa, F. (Ed.). (2014). Luandino por (re)conhecer: uma entrevista, estórias dispersas, bibliografia. Porto: Sombra pela Cintura.

Vieira, José Luandino (1988). A Vida Verdadeira de Domingos Xavier. Lisboa: Edições 70.

Published

2020-07-31

How to Cite

Passos, J. (2020). The House for the Students of the Empire (CEI), African women poets from the 1950s, and Sarah Maldoror’s films. Diacrítica, 34(2), 148–166. https://doi.org/10.21814/diacritica.4986