Multimodality and argumentation on the genre Reportage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5015

Keywords:

multimodality, text genre, social semiotics and argumentation

Abstract

This paper aims to study the role of the visual in the argumentation used in the genre news report. For this purpose, we look at two texts of this genre from the Portuguese magazine Visão. Our analysis is based on the theoretical assumptions of Social Semiotics, including the methodological framework of the Grammar of Visual Design. In fact, the present paper seeks to consider the role of the non-verbal dimension in the genre news report and also in relation to the social function of this genre.The results indicate that the meanings of the visual representations participate as arguments in the news report and they are built from the social practices to fulfil the communicative function of the genre.

References

Adam, J.-M. (2008). A linguística Textual: Introdução à analise textual dos discursos. São Paulo: Cortez.

Adam, J.-M. (1999). Linguistique textuelle: des genres de discours aux textes. Paris: Nathan.

Adam, J.-M. & Bonhomme, M. (1997). L’Argumentation Publicitaire: Rhétorique de L’Éloge et de la Persuasion. Paris: Nathan.

Anscombre, J.-C. & Ducrot, O. (1972). L’argumentation dans la langue. Liège: Mardaga.

Bazerman, C. (2005). Gêneros Textuais, Tipificação e Interação. São Paulo, SP: Cortez Editora.

Bronckart, J-P. (2008). Genre de textes, types de discours et degres de Langue. Revue Texto! Janvier, vol. XIII, nº 1. Disponível em: http://www.revue-texto.net/docannexe/

file/86/bronckart_rastier.pdf.

Bronckart, J-P. (1999). Atividades de Linguagem, Textos e Discursos. Por um Intercionismo Sócio-discursivo. São Paulo: Editora da PUC-SP, EDUC.

Coutinho, M. A. (2005). Para uma linguística dos géneros de texto, Diacrítica, 19(1), 73-88.

Dionísio, A. & Vasconcelos, L. (2013). Multimodalidade, Gênero Textual e Leitura. In C. Buzen & M. Mendonça (Orgs), Múltiplas Linguagens para o Ensino Médio (pp.19-42). São Paulo: Parábola.

Dionísio, A. (2006). Gêneros multimodais e multiletramento. In A. Karwoski, B. Gaydeczka & K. Brito (Orgs), Gêneros Textuais: reflexões e ensino (pp. 131-144). Rio de Janeiro: Lucerna.

Ducrot, O. (1972). La preuve et le dire. Paris: Mame Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic. The Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold.

Koch, I. (2002). Argumentação e Linguagem (7ª ed.). São Paulo: Cortez. Kress, G. (2003). Multimodality, Multimedia and Genre. In Literacy in the New Media Age (pp. 106-121). London: Routledge.

Kress, G. & van Leeuwen, T. (2006). Reading Images. The Grammar of Visual Design. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

London: Routledge.

Kress, G, Leite-Garcia, R. & Van Leeuwen, T. (1997). Discourse Semiotics. In Van Dijk (Ed.), Discourse as Structure and Process: Studies a Multidisciplinary Introduction vol 1 DOI: https://doi.org/10.4135/9781446221884.n10

(pp. 257-291). Série Discours: Sage Publication,

Leal, A. (2011). A organização textual do género cartoon: aspectos linguísticos e condicionamentos não-linguísticos. Tese de Doutoramento em Linguística. Teoria do Texto, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Medina, C. (1988). Notícia: um produto à venda. São Paulo: Summus Editorial.

Perelman, C. (1977). L ́empire rhetórique. Paris: Vrin.

Pinto, R. (2010). Argumentar e Persuadir: práticas jornalística, jurídica e política. Lisboa:

Quid Juris.

Pinto, R. & Leal, A. (2012). Argumentação e Multimodalidade em Textos Mediáticos. Porto: JADIS II, 5-7 novembro de 2012.

Published

2018-11-28

How to Cite

Leal, A. (2018). Multimodality and argumentation on the genre Reportage. Diacrítica, 32(1), 25–41. https://doi.org/10.21814/diacritica.5015

Issue

Section

Articles Special Issue