Experimenting Artaud: cartography as an arts-based research methodology and creative artistic research in the performing arts

Authors

  • Luciana da Costa Dias
  • Tamira Mantovani Gomes Barbosa

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5038

Keywords:

Cartography, Antonin Artaud, Performing arts, Arts-based-research Methodology

Abstract

One of the most important aspects of an artistic research is the need to use the most appropriate research methodology to each case. When it comes to the Performing Arts, which have gained strength in the latter half of 20th Century as an independent field of knowledge, this need becomes even more frequent –and the appropriate methodologies that take the creative process of the actor as researcher into account are still at a consolidation stage. In this work, through a case study, we intend to investigate Cartography as a possible methodology for research based on arts in the Performing Arts field. The Case Study addresses some aspects of the Creation Workshop held during a semester at the Federal University of Ouro Preto (UFOP / Brazil). The theoretical reference includes authors like Antonin Artaud, Gilles Deleuze Jacques Derrida and Sueli Rolnik. In this course, given by the authors, artistic propositions for the use of voice and body, extracted from the Artaudian thought for the creation of a ‘new theatre’ in the twentieth century, were experimented by the students and mapped in their evolution until the presentation of the final scenes / performances. This paper discusses some observed aspects of the process.

References

Almeida, G. R.&Lignelli C. (2016). No marulhar das glossolalias em Artaud. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 6(1),71–93. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/presenca/ article/view/55254>. Consultado em:20 maio2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-266055254

Amador, F. & Fonseca, T. M. G. (2009). Da intuição como método filosófico à cartografia como método de pesquisa-considerações sobre o exercício cognitivo do cartógrafo.Arquivos brasileiros de psicologia,61(1), 30–37.

Artaud, A. (2006a).Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva.

Artaud, A. (2006b). O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes.

Brandão, T. (2006). Por uma metodologia de pesquisa histórica. In A. Carreira,et al.(Eds.), Metodologias de pesquisa em artes cênicas(Memória ABRACE IX) (pp.105–119), Rio de Janeiro: 7Letras.

Brook, P. (1970). O teatro e seu espaço. Petrópolis: Vozes.

Carreira, A., et al.(2006).Metodologias de pesquisa em Artes Cênicas (Memória ABRACE IX).Rio de Janeiro: 7Letras.

Deleuze,G. (2011a). Crítica e clínica.São Paulo: 34.

Deleuze,G. (2011b). Lógica do sentido.São Paulo: Perspectiva.

Deleuze,G. (2011c). O Anti-Édipo. São Paulo: 34.

Deleuze,G. &Guattari, F. (2012).Mil Platôs.Vol.3.São Paulo: 34.

Derrida, J. (2014).A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva.

Derrida, J. &Bergstein, L. (1998).Enlouquecer o subjétil. São Paulo: Ateliê, UNESP e Imprensa Oficial.

Derrida, J. (2001). Posições. Belo Horizonte: Autêntica.

Descartes, R.(1974). Discurso do método. São Paulo: Abril cultural.

Freire, M. C. (2010). Escritura: Desconstrução da linguagem em Derrida(Dissertação de mestrado, PUCRio).

Guinsburg, J. (2007). Da cena em cena: Ensaios de teatro.São Paulo: Perspectiva.

Irlandini, I. A. (2011). Do sentido ao sensório: Jarry e Artaud, dois visionários do teatro.Revista da Pesquisa,7(9), 107–120. Disponível em:<http://www.revistas.udesc.br/index.php/ dapesquisa/article/view/13950>.Consultado em:21ago.2018 DOI: https://doi.org/10.5965/1808312907092012107

Kastrup, V. &Passos, E. (2013). Cartografar é traçar um plano comum.Fractal.Revista de Psicologia,25(2),263–280. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/fractal/ v25n2/04.pdf>. Consultado em:18 set.2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-02922013000200004

Kastrup, V., Passos, E. & Escóssia, L. (2009).Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.

LehmannH.T. (2007). Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naify.

Mairesse, D. (2003). Cartografia: Do método à arte de fazer pesquisa. In T.M.G.Fonseca& P.G. Kirst(Eds.),Cartografias e Devires: Aconstrução do presente (pp. 259–271). Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Oliveira, M.O.&Charreu, L.(2016). Contribuições da perspectiva metodológica ‘investigação baseada nas artes’e da A/R/Tografia para as pesquisas em educação.Educação em Revista,32(1), 365-382.Disponível em:<https://dx.doi.org/10.1590/0102-4698140547>. Consultado em: 23out.2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698140547

Rolnik, S.(1989). Cartografia sentimental, transformações contemporâneas do desejo.São Paulo: Editora Estação Liberdade.

Virmaux, A. (2009). Artaud e o teatro.São Paulo: Perspectiva.

Zamboni, S.(2006). A pesquisa em Arte:Um paralelo entre Arte e Ciência.Campinas: Autores Associados.

Published

2019-11-19

How to Cite

Dias, L. da C. ., & Barbosa, T. M. G. (2019). Experimenting Artaud: cartography as an arts-based research methodology and creative artistic research in the performing arts. Diacrítica, 33(1), 42–63. https://doi.org/10.21814/diacritica.5038