Pristine Scene: existential field of aesthetic investigation

Authors

  • Deise Abreu Pacheco

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5043

Keywords:

Pristine scene, Textual creation, Existential aesthetics, Immediacy and language, Poetics of silence, Søren Kierkegaard

Abstract

Through the presentation of a modality of textual creation named pristine scene, this article proposes a theoretical-practical research approach in the field of performing arts. In view of the philosophical confrontation between conceptual understanding and experiential knowledge, thought and existence, this perspective lies within the context of the thinking of Danish author Søren Kierkegaard (1813–1855). The notion entitled pristine scene, taken as an existential field of aesthetic investigation, is addressed from three central topics: writing, reading and saying (Bajard 2005), practices grounded on the contradiction between the instances of immediacy and that of language.

References

Arendt,H. (1993). A dignidade da política. Rio de Janeiro: Relume–Dumará.

Bajard, E. (2005). Ler e dizer: Compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez Editora.

Barrett, L. C. (2015). Johannes Climacus: Humorist, dialectician, and gadfly. In K. Nun & J. Stewart (Eds.), Kierkegaard research: Sources,reception and resources –Kierkegaard’s Pseudonyms,Vol. 17(pp. 117–142). Surrey: Ashgate.

Benjamin, W. (2002). Brinquedos e jogos. Observações marginais sobre uma obra monumental. In W. Benjamin(Ed.), Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação(pp. 95–102).Trad. Marcus Vinícius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34.

Bíblia de Jerusalém.(2013).São Paulo: Paulus.

Desgranges, F. (2003). A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec.

Desgranges, F. (2012). A inversão da olhadela: Alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec.

Garff, J. (2005). Søren Kierkegaard: A biography. Trad. Bruce H. Kirmmse. Princeton: Princeton University Press.

Glare, P. G. W. (1968). Oxford Latin Dictionary. Oxford: Clarendon Press.

Goldberg, N. (2005). Writing down the bones. Boston: Shambhala Publications.

Hadot, P. (2014). Exercícios espirituais e filosofia antiga.Trads. F.F.Loque & L.Oliveira. São Paulo: É Realizações.

Kierkegaard, S. (1987). Philosophical fragments. Johannes Climacus.Trads. H.V. Hong &E.H. Hong. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (1997–2013).Søren Kierkegaards Skrifter –SKS (electronic version). Copenhague: G. E. C. Gads Forlag.Disponívelem:<http://www.sks.dk/>.Consultado em:5 jan. 2019.

Kierkegaard, S. (2003). Johannes Climacus, ou É preciso duvidar de tudo.Trads. S.Saviano Sampaio &A. L. M.Valls. São Paulo: Martins Fontes.

Kierkegaard, S. (2009). Temor e tremor.Trad., introdução enotas de Elisabete M. de Sousa.Lisboa: Relógio d’Água.

Kierkegaard, S. (2010). Escritos de Søren Kierkegaard (vol. 5). Discursos edificantes. Três discursos para ocasiones supuestas. Trad. D.González. Madrid: Editorial Trotta.

Pacheco,D. A.(2018). Assistir e ser assistida: Vias e limites de uma estética existencial, tateando a obra de Søren Kierkegaard(Tese de dout., Universidade de São Paulo).

Pais, A. (2018). Ritmos afectivos nas artes Performativas. Lisboa: Edições Colibri.

Pavis, P. (1999). Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva.

Platão(2010).Diálogos V: O Banquete; Mênon (ou da virtude); Timeu; Crítias. Trad. E.Bini(Trad.). Bauru, SP: EDIPRO.

Quilici, C. S. (2015). Oator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume.

Sarrazac, J-P. (2002). O futuro do drama –Escritas dramáticas contemporâneas.Trad. A. M. da Silva. Porto: Campo das Letras.

Silva, G. F. (2015). Em busca de uma Existentiel-Videnskab: Kierkegaard e a Ontologia do Inter-Esse (Tese de doutoramento,Universidade do Vale do Rio dos Sinos).

Sousa, E. M. (2009). O salto para a eternidade. In S. Kierkegaard(Ed.), Temor e tremor (pp. 9–38). Lisboa: Relógio d’Água.

Souza, N. (2003). A roda, a engrenagem e a moeda: Vanguarda e espaço cênico no teatro de Victor Garcia no Brasil. São Paulo: UNESP.

Veloso, C. (1973). Araçá Azul. In C. Veloso(Ed.), Araçá Azul(álbum LP, faixa 4, lado 2). São Paulo: PolyGram; Philips.

Published

2019-11-20

How to Cite

Pacheco, D. A. . (2019). Pristine Scene: existential field of aesthetic investigation. Diacrítica, 33(1), 104–122. https://doi.org/10.21814/diacritica.5043