Art of memory and memory of art in Baú de Ossos

Authors

  • Maria Alice Ribeiro Gabriel

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5047

Keywords:

Memory, Pedro Nava, Memoirs, Art

Abstract

Throughout the last decades, research in the fields of cognitive neuroscience, cultural studies, history and literature expanded the concept of memory. Works of Eric Kandel, Elie Wiesel, Elizabeth Loftus, Jan Assman, Hayden White, Michael Roth, Paul Ricoeur, Richard Kearney and Saul Friedländer indicates that social processes considered essential to represent the significance of the past include art and literature. Marcel Proust recognized the role played by a work of art in the sensorial perception and provides a model of the analogical capacity that permeates voluntary and involuntary memory. This article aims to analyse mnemonic properties of the art, in order to show that artistic references create an aesthetic memorial in Baú de ossos (1972).

References

Aguiar, J. A. de (1998). Espaços da Memória: Um estudo sobre Pedro Nava. São Paulo: EdUsp.

Almeida, M. (2009). Trilha dos trópicos: refazendo o turista aprendiz. São Paulo: Editora Lazuli.

Assis, M. (1978). Dom Casmurro. São Paulo: Abril Cultural.

Assman, A. (2011). Cultural memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives. New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511996306

Balzac, H. (s/d). Eugênia Grandet. Tradução de Ondina Ferreira. São Paulo: Melhoramentos.

Bezerra, E. (2014). Sabadoyle: o último salão literário. Blog Instituto Moreira Salles. https://blogdoims.com.br/sabadoyle-o-ultimo-salao-literario/. Consultado em:19 jan.2019.

Bittencourt, A. (2019).Personalidade e destino: Pedro Nava, Mário de Andrade e a Socialização do Modernismo.Sociologia & Antropologia, 9(1), 235–256. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752019v9110

Boursier, J. Y. (2002). La mémoire comme trace des possibles. Socio-anthropologie, 12. https://journals.openedition.org/socio-anthropologie/145. Consultado em:19 jan.2019. DOI: https://doi.org/10.4000/socio-anthropologie.145

Bueno, A. (2005). Bernanos, Influências francesas no Modernismo brasileiro. Revista Brasileira, FaseVII, XI (43),145–155.

Cocking, J. M. (1982). Proust: Collected Essays on the Writer and His Art. Cambridge, London etc.: Cambridge University Press.

Cohen, P. (2014). History and Popular Memory: The Power of Story in Moments of Crisis. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/cohe16636

Cho, K.(2012). The Search for the Beautiful Woman: A Cultural History of Japanese and Chinese Beauty. Traduzido porKyoko Selden. New York: Rowman & Littlefield Publishers.

Freyre, G. (1964). Casa Grande e Senzala. Rio de Janeiro: Livraria José OlympioEditora.

Freyre, G. (1996). Sobrados e Mucambos. Rio de Janeiro: Record.

Goethe, J. W. (2014). As afinidades eletivas. Trad.de Tércio Redondo. São Paulo: Penguin.

Le Goff, J. (1984). Documento/Monumento. In Enciclopédia Einaudi.Volume I: memória, história(pp. 95–106). Lisboa: Imprensa Nacional –Casa da Moeda.

Meyers, J. (1972). Proust’s Aesthetic Analogies: Character and Painting in Swann’s Way. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 30(3), 377–388. DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac30.3.0377

Nava, P. S. (1974). Baú de ossos. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora.

Nava, P. S. (1983). O círio perfeito. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora.

Panichi, E. &Contani, M. L. (2003). Pedro Nava e a construção do texto. Londrina: Eduel.

Panichi, E. (2016). Processos de construção de formas na criação: o projeto poético de Pedro Nava.Londrina: Eduel.

Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Liéux de Mémoire. Representations, 26, 7–24. https://www.jstor.org/stable/2928520. Consultado em: 19 jan.2019. DOI: https://doi.org/10.2307/2928520

Penido, P. (1998). Pedro Nava e o bicho urucutum. São Paulo: Ateliê Editorial.

Savietto, M. C. (2002). Baú de Madeleines: o intertexto proustiano nas Memórias de Pedro Nava. São Paulo: Nanquim Editorial.

Senna, H.(1985). História de uma confraria literária. Rio de Janeiro: Xérox do Brasil.

Vale, V. A. (2018). Pedro Nava. Memorialista-anatomista da sociedade brasileira (1890–1940). 16º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. UFCG/UEPB. https://www.16snhct.sbhc.org.br/resources/anais/8/1545189705_ARQUIVO_TrabalhoVandaArantes2-rev.pdf. Consultado em: 19 jan.2019.

Ven, I. V. (2017). Size Matters. In L. Munteán et al.(Eds.).Materializing memory in Art and Popular Culture(pp. 106–122). New York: Routledge.

Werneck, H. (2014). Sonhos rebobinados. Porto Alegre: Arquipélago Editorial Ltda.

Published

2019-11-20

How to Cite

Gabriel, M. A. R. (2019). Art of memory and memory of art in Baú de Ossos. Diacrítica, 33(1), 179–198. https://doi.org/10.21814/diacritica.5047