Learning of spelling in mozambican basic education

Authors

  • Francisco Vicente

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5066

Keywords:

Learning of spelling, Syllabic complexity, Mozambican children, Basic Education

Abstract

Research already available shows difficulties in spelling in a population of different levels of education, from basic to university, and in different varieties of Portuguese (Abaurre 2001; Gonçalves & Vicente 2010; Miranda & Matzenauer 2010; Santos 2013; Veloso 2003; among others). The main objective of this research was to assess the impact of the complexity of the syllabic structure on the learning of orthography in Mozambican children of Basic Education, namely 2nd, 3rd, 4th, and 5th graders. To achieve this objective, through a task of picture naming, the subjects were asked to write a set of words (cf. Santos 2013; Veloso 2003). The children evaluated are speakers of Portuguese as second language (L2) and their mother tongue (L1) is Changana. The words tested included syllables of different formats: V (asa), CV (faca), CCV (prato, blusa) e CVC (porta, balde, pasta). The analysis of the collected data allowed to establish the following order of learning of the writing of syllabic formats in the evaluated subjects: CV, V >> CCV >> CVC. This order of learning of the writing of the syllabic formats is in agreement with previous researches on the spelling knowledge in Portuguese L1 (Abaurre 2001; Miranda & Matzenauer 2010).

References

Abaurre, M. B. (2001). Dados da escrita inicial: Indícios de construção da hierarquia de constituintes silábicos? In C. Hernandorena (Ed.),Aquisição de língua materna e de língua estrangeira(pp. 63–86). Pelotas: EDUCAT.

Adams, M. (1990). Beginning to read: thinking and learning about print. Cambridge: MIT Press.

Afonso, C. (2008).Complexidade prosódica e segmentação de palavras em crianças entre os 4 e os 6 anos(Dissertaçãode mestrado, Universidade Católica Portuguesa,Lisboa, Portugal).Disponível em http://hdl.handle.net/10451/23966

Afonso, C. (2015).Complexidade prosódica –Tarefas de consciência fonológica em crianças do 1º ciclo do Ensino Básico(Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal).Disponível em http://hdl.handle.net/10451/23966

Alves, D. (2012). Efeito das propriedades segmentais em tarefas de consciência segmental, de leitura e de escrita(Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal).Disponível em http://hdl.handle.net/10451/8629

Alves, I., Costa, P.,Lourenço-Gomes, M. C. & Rodrigues, C. (2015).EFFE-On –Corpus online de escrita e fala. Saber & Educar, 20, 24–33.https://doi.org/10.17346/se.vol20.182 DOI: https://doi.org/10.17346/se.vol20.182

Amaral, A.,Freitas, M., Chacon, L.&Rodrigues, L. (2011). Omissão de grafemas e características da sílaba na escrita infantil. RevistaCEFAC, 13(5), 846–855.https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000007

Andrade, A. & Rodrigues, C. (1998).Das escolas e das culturas: História de uma sequência consonântica. In A. C. Lopes &C. Martins (Eds.),Actas do XIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística(pp. 117-133). Lisboa: APL, Colibri.

Baptista, A.,Viana, F. &Barbeiro, L. (2011). O ensino da escrita: Dimensões gráfica e ortográfica. Lisboa, Portugal: Ministério da Educação, Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular.

Barbeiro, L. (2007).A aprendizagem da ortografia –Princípios, dificuldades eproblemas. Lisboa: Asa Editores, S.A.

Bernhardt, B. & Stemberger, J. (1998).Handbook of phonological development: From the perspective of constraint-based nonlinear phonology. San Diego: Academic Press.

Chomsky, N. (1999).Oprogramaminimalista. (trad. por E. Raposo). Lisboa: Caminho. (Obra original publicada em1988).

Chomsky, N. & Halle, M. (1968).The sound pattern of English. New York: Harper & Row.

Costa, T. (2003). Aquisição do ponto e do modo de articulação dos segmentos obstruintes do PortuguêsEuropeu(Dissertaçãode mestradonão publicada, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal).

Duarte, I. (2000).Língua portuguesa: Instrumentos de análise. Lisboa: Universidade Aberta.

Duarte, I. (2010).Sobre o conceito de consciência linguística. In M. J. Freitas, A. Gonçalves & I. Duarte (Eds.),Avaliação da consciência linguística: Aspectos fonológicos e sintáticos do Português(pp. 11–16). Lisboa: Colibri.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo Veintiuno Editores.

Fikkert, J. (1994). On the acquisition of prosodic structure. Dordrecht, Holanda: HIL.

Freitas, M. J. (1997). Aquisição da estrutura silábica do português(Tese de doutoramentonão publicada, Universidade de Lisboa, Lisboa).

Freitas, M. J. (2003). The acquisition of onset clusters in European Portuguese. Probus, 15(1), 27–46.https://doi.org/10.1515/prbs.2003.004 DOI: https://doi.org/10.1515/prbs.2003.004

Freitas, M. J. & Santos, A. L. (2001).Contar (histórias) de sílabas. Lisboa: Colibri.

Freitas, M. J. & C. Rodrigues (2003).On the nature of sC-clusters in European Portuguese.Journal of Portuguese Linguistics, 2(2), 55–85.https://doi.org/10.5334/jpl.28 DOI: https://doi.org/10.5334/jpl.28

Fromkin, V. & Rodman, R. (1993).An introduction to language. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Gonçalves, P. (2001).Panorama geral do português de Moçambique. Revue Belge de Philologie et d’Histoire, 79, 977–990. DOI: https://doi.org/10.3406/rbph.2001.4557

Gonçalves, P. & Vicente, F. (2010). Erros de ortografia no ensino superior. In P. Gonçalves (Ed.),O português escrito por estudantes universitários: Descrição linguística e estratégias didácticas(pp. 51–72). Maputo: Texto Editores.

Grijzenhout, J. & Joppen, S. (2002) The lack of onsets in German child phonology. In I. Lasser (Ed.),The process of language acquisition(pp. 319-340). Berlin: Peter Lang Verlag.

Horta, I. & Martins, M. (2004).Desenvolvimento e aprendizagem da ortografia: Implicações educacionais. AnálisePsicológica, 22(1), 213–223.https://doi.org/10.14417/ap.142 DOI: https://doi.org/10.14417/ap.142

INDE12/ MINED13.(2003).Programa das disciplinas do ensino básico –I ciclo. Maputo: INDE/MINED.

Levelt, C.,Schiller, N. & Levelt, W. (1999). A Developmental grammar for syllable structure in the production of child language. BrainandLanguage, 68, 291–299.https://doi.org/10.1006/brln.1999.2092 DOI: https://doi.org/10.1006/brln.1999.2092

Lleó, C. &Prinz, M. (1997). Syllables structure parameters and the acquisition of affricates. In S. Hannahs & M. Young-Scholten (Eds.),Focus on phonological acquisition(pp. 134–164). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Mateus, M. & Andrade, E. (2000).The phonology of Portuguese. New York: Oxford University Press.

Mateus, M. H. M., Brito, A. M., Duarte, I., Faria, I. H., Frota, S., Matos, G., Villalva, A.et al.(2003). Gramática da Língua Portuguesa(5.ªed). Lisboa: Caminho.

Mateus, M.,Falé, I. &Freitas, M. (2005).Fonética e fonologia do Português. Lisboa: Universidade Aberta.

Mendes, A., Afonso, E.,Lousada, M. & Andrade, F. (2013).Teste fonético-fonológico –ALPE. Aveiro: Edubox S. A.

Miranda,A. R. & Matzenauer, C. (2010). Aquisição da fala e da escrita: Relações com a fonologia. CadernosdeEducação, 35, 359–405.

Nogueira, P. (2007).Desenvolvimento fonológico em crianças dos 3 anos e 6 meses aos 4 anos e 6 meses de idade nascidas com baixo peso(Dissertaçãode mestrado,Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, Portugal). Disponíel em http://hdl.handle.net/10400.14/3443

Oliveira, C., Mezzomo, C.,Freitas, G.& Lamprecht, R. (2004). Cronologia da aquisição dos segmentos e das estruturas silábicas. In R. Lamprecht (Ed.),Aquisição fonológica do Português: Perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia(pp. 167–175). Porto Alegre: Artmed Editora.

Ramalho, A. M. (2017) Aquisição fonológica na criança: Tradução e adaptação de um instrumento de avaliação interlinguístico para o português europeu(Tese de doutoramentonão publicada, Universidade de Évora, Évora, Portugal).

Ribas, L. (2004). Sobre aquisição do onset complexo. In R. Lamprecht (Ed.),Aquisição fonológica do Português: Perfil de desenvolvimento e subsídios paraterapia(pp. 151-164). Porto Alegre: Artmed Editora.

Rodrigues, C. (2003).Lisboa e Braga: Fonologia e variação. Lisboa: FCG/ FCT.

Rodrigues, C. (2012).Todas as codas são frágeis em português europeu?.LinguíStica, 8(1), 211–227.

Rodrigues, C. & Lourenço-Gomes, M. C. (2016).Estudo longitudinal da proficiência ortográfica no 2º e 4º anos de escolaridade –estruturas /e/, /eI/ e /oU/. Diacrítica, 30(1), 113–137.

Rose, Y. (2000). Headedness and prosodic licensing in L1 acquisition of phonology(Tese de doutoramento, McGill University, Montreal, Canadá).Disponível em http://doi.org/10.7282/T3WQ02NR

Santos, R. (2013). Aquisição de grupos consonânticos e seu impacto nos desempenhos escritos no 1º Ciclo do Ensino Básico(Dissertaçãode mestrado, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal).Disponível em http://hdl.handle.net/10451/12194

Serrano, F, Genard, N.,Sucena,A.,Defior, S., Alegria, J., Mousty, P. &Seymour, P. (2011).Variations in reading and spelling acquisition in Portuguese, French and Spanish: A cross-linguistic comparison. JournalofPortugueseLinguistics, 10(1), 183–204.https://doi.org/10.5334/jpl.106 DOI: https://doi.org/10.5334/jpl.106

Silva, A. (2004). Descobrir o princípio alfabético. AnálisePsicológica, 22(1), 187–191.https://doi.org/10.14417/ap.140 DOI: https://doi.org/10.14417/ap.140

Silva, F. (2015). Produção oral e escrita dos róticos em Arroio do Padre (RS): Avaliando a relação português/pomerano com base na fonologia gestual(Dissertaçãode mestrado, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Brasil).Disponível em http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2726

Sim-Sim, I. (2010). Reforma do currículo do ensino primário (estudo específico). Avaliação do Plano Estratégico para a Educação e Cultura 2006-2010/11.Maputo: Ministério da Educação.

Stroud, C. (1997).Os conceitos linguísticos de “erro” e “norma”. In C. Stroud & P. Gonçalves (Eds.),Panorama do português oral de Maputo. A construção de um banco”erros”(Vol. 2, pp.9–35). Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação.

Veloso, J. (2003). Da influência do conhecimento ortográfico sobre o conhecimento fonológico(Tese de doutoramento, Universidade do Porto, Porto, Portugal).Disponível em http://hdl.handle.net/10216/18030

Vigário, M. & Falé, I. (1993). A sílaba do português fundamental: Uma descrição e algumas considerações de ordem teórica. In Direcção da Associação Portuguesa de Linguística (Ed.),Actas do IX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística(pp. 465–478).Coimbra: Universidade de Coimbra.

Vicente, F. (2009).Consciência fonológica no ensino básico em Moçambique(Dissertaçãode mestrado, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal). Disponível em http://hdl.handle.net/10451/482

Zorzi, J. (2009). Como escrevem nossas crianças? Estudo do desempenho ortográfico de alunos das séries iniciais de ensino fundamental de escolas públicas. São José dos Campos: Pulso.

Published

2019-12-16

How to Cite

Vicente, F. (2019). Learning of spelling in mozambican basic education. Diacrítica, 33(2), 299–323. https://doi.org/10.21814/diacritica.5066