A cartography of science divulgation in Language Sciences in Brazil and Portugal
DOI:
https://doi.org/10.21814/diacritica.5400Keywords:
Science Divulgation/Popularization, Language Sciences, Cartography, Brazil, PortugalAbstract
In this article, we aim to map channels of media of multimodal productions for Scientific Divulgation in Language Sciences in Brazil and Portugal, from 2018 to 2022. We further aim to understand the motivations and usual procedure of linguists who dedicate themselves to this activity. In order to do so, we used the snowball technique for the first objective and the semistructured interview for the second one. The mapping shows that the divulgation/popularization of science is growing in Brazil, particularly multimodal digital media such as podcasts, YouTube Videos and blogs, and mainly, non-institutional programs that can promote more freedom for thematic choices, namely multimodal productions with direct mention to every day facts or context. In Portugal, the activity is emerging, predominantly in the written mode, in the form of opinion pages in national newspapers, and in some institutional multimodal initiatives by a research center. According to our interviewees, the usual procedure in the dissemination of science develops knowledge and skills related to communication not only outside academia, but also inside (among peers and to students), which could be considered another reason for more linguists to be involved in such activities, deemed relevant for a full-fledged citizenship.
References
Alves, M., Hanisch, C., Cordeiro-Oliveira, S., & Gomes, E. (2022). Popularização da Linguística na formação de professores no Acre: Ensino, pesquisa e extensão. Cadernos De Linguística, 3(2), e652. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id652 DOI: https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id652
Cassidy, A. (2021). Communicating the social sciences and humanities. Challenges and insights for research communication. In M. Bucchi & B. Trench (Eds.), Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology (pp. 198–213). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003039242-12-12
Correia, F., & Soares, A. (Coords.) (2019). Comunicação de Ciência: Das universidades ao grande público. Edições Afrontamento.
Correia, F. (2019). Comunicação de Ciência: Fundamentos e princípios, implicações e perspectivas. In F. Correia & A. Soares (Coords.), Comunicação de Ciência: Das universidades ao grande público (pp. 25–69). Edições Afrontamento.
De Conto, L., Sanchez-Mendes, L., & Rigatti, P. (2022). Quando o falante faz Linguística: Como atividades epilinguísticas e metalinguísticas interessam ao fazer científico. Cadernos De Linguística, 3(2), e653. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id653 DOI: https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id653
Entradas, M., & Bauer, M. (2016). Mobilisation for public engagement: Benchmarking the practices of research institutes. Public understanding of science. https://doi.org/10.1177/0963662516633834 DOI: https://doi.org/10.1177/0963662516633834
Ferreira, P. (2019). Antelóquio. Comunicação de ciência – das universidades ao grande público. In F. Correia & A. Soares (Coords.), Comunicação de Ciência: Das universidades ao grande público (pp. 6–11). Edições Afrontamento.
Abralin. (2020, 28 de maio). Popularização da Linguística. Experiências na popularização da Linguística [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/live/OCyndOXL-e4?
Grillo, S., Giering, M., & Motta-Roth, D. (2016). Editorial: Perspectivas discursivas da divulgação/popularização da ciência. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 11(2), 3–13. https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/27166 DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457327166
Grillo, S. (2013). Divulgação científica: Linguagens, esferas e gêneros. (Tese de Livre-docência. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo).
Grillo, S., & Glushkova, M. (2016). A divulgação científica no Brasil e na Rússia: Um ensaio de análise comparativa de discursos. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 11(2), 69–92. https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/23556 DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457323556
Heckarthorn, D. (2011). Comment: Snowball versus Respondent-Driven Sampling. Sociological Methodology, 41(1), 355–366. https://doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01244.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01244.x
Marçal, D., & Folhais, C. (2019). A divulgação da ciência em Portugal. In F. Correia & A. Soares (Coords.), Comunicação de Ciência: Das universidades ao grande público (pp. 71–90). Edições Afrontamento.
Motta-Roth, D. (2011). Letramento científico: Sentidos e valores. Notas de Pesquisa, 1, 12–25.
Targino, M. (2007). Divulgação científica e discurso. Comunicação & Inovação, 8(15), 19–28.
Sampaio, T. (2017). A importância da divulgação científica da Linguística e entrevista com o canal Enchendo Linguística. Revista Linguística Rio, 3(1). https://www.linguisticario.letras.ufrj.br/uploads/7/0/5/2/7052840/lr31_entrevista_02.pdf
Sampaio, T. (2018). Onde estão os Linguistas na divulgação científica brasileira?. Revista do Edicc, 5(1), 192–202.
Villarinho, C., & Forster, R. (2022). 5 passos para (não) produzir vídeos educativos para o YouTube: Uma experiência de divulgação em linguística. Cadernos De Linguística, 3(2), e646. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id646 DOI: https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.v3.n2.id646
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vera Lúcia Lopes Cristóvão, Laura Márcia Luiza Ferreira, Inês Cardoso, Luísa Álvares Pereira, Susana Ambrósio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 314398/2021-0