Guimarães Rosa's Primeiras Estórias: A Look at “As Margens Da Alegria”
DOI:
https://doi.org/10.21814/diacritica.5596Keywords:
João Guimarães Rosa, Luís Jardim, Primeiras Estórias, Illustration, Word-image relationshipAbstract
This article aims to conduct an intersemiotic reading of João Guimarães Rosa's short story "As Margens da Alegria" and its respective illustrations created by Luís Jardim for the book Primeiras Estórias. The analysis will focus on the relationship between word and image, demonstrating how this interaction suggests a recreation of language. To achieve these results, we utilize general theories of illustration, integrated with Umberto Eco's theory of hermetic semiosis as presented in "The Limits of Interpretation" (1990), and Carl Jung's perspective on alchemy. The study reveals how the illustrations not only complement but also expand and transform the meaning of the literary text, offering a new interpretative dimension to Guimarães Rosa's short story.
References
Albergaria, C. (1977). Bruxo da linguagem no Grande Sertão. Tempo Brasileiro.
Bakos, M. (1996). O que são hieróglifos. Brasiliense.
Blavatsky, H. (s.d.). Glossário teosófico. Ground.
Camargo, L. (1995). Ilustração do livro infantil. Lê.
Castro, D. A. de. (1993). Primeiras estórias: Roteiro de leitura. Ática.
Danese, V. M. V. (2019). Espelho, espelho meu... Estudo da forma em Primeiras estórias, de João Guimarães Rosa [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais]. https://doi.org/10.17632/x2f2h75t4x.1
Drumond, J. N. (2008). As dobras do sertão: Palavra e imagem. Annablume.
Eco, U. (1990). I limiti dell'interpretazione. Bompiani. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Eco, U. (1995). Os limites da interpretação. Ed. Perspectiva. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.005
Hutin, S. (2010). História geral da alquimia. Pensamento.
Jung, C. G. (1991). Psicologia e alquimia (M. Rodrigues, Trad.). Vozes. https://doi.org/10.1037/10843-000
Jung, C. G. (2002). O homem e seus símbolos (M. Rodrigues, Trad.). Nova Fronteira. https://doi.org/10.1037/10843-002
Jung, C. G. (2010). Memórias, sonhos e reflexões (Compilação e prefácio de A. Jaffé). Nova Fronteira. https://doi.org/10.1037/10843-003
Jung, C. G. (2013). AION: Estudos sobre o simbolismo do self (M. Rodrigues, Trad.). Vozes. https://doi.org/10.1037/10843-004
Manguel, A. (2001). Lendo imagens. Companhia das Letras.
Marinho, M. (2001). GrndSrt – Vertigens de um enigma. Letra Livre.
Morais, A. F. de. (2019). No jardim de rosa, o serpentear de imagens e palavras: Estudo para o livro Primeiras estórias. Adelante.
Nikolajeva, M., & Scott, C. (2011). Livro ilustrado: Palavras e imagens. Cosac Naify.
Nogueira, E. (2006). Daibert, tradutor de Rosa: Outras veredas do grande sertão. C/Arte.
Nunes, B. (1983). O amor na obra de Guimarães Rosa. In E. F. Coutinho (Ed.), Guimarães Rosa: Coletânea (pp. 157–169). Civilização Brasileira.
O'Connel, M., & Airey, R. (2010). O grande livro dos signos & símbolos (Vol. 2). Editora Escala.
Pereira, J. M. (2008). José Olympio: O editor e sua casa. Sextante.
Rosa, J. G. (1964). Primeiras estórias. Livraria José Olympio.
Rosa, J. G. (1967). Primeiras estórias. Livraria José Olympio.
Rosa, J. G. (2005). Primeiras estórias. Nova Fronteira.
Rosa, V. G. (1983). Relembramentos: João Guimarães Rosa, meu pai. Nova Fronteira.
Santos, J. F. dos. (s.d.). A linguagem oculta de Guimarães Rosa. Revista txt, 5. http://www.letras.ufmg.br/atelaeotexto/revistatxt5/jorgefernandoartigo.html
Steer, D. A., Gilbert, A. Y., Howe, J., Tomic, T., & Ward, H. (2005). Magologia: O livro dos segredos do Mago Merlin (I. M. Lando, Trad.). Brinque-Book.
Tápia, M., & Nóbrega, T. (2015). Haroldo de Campos – Transcriação. Perspectiva.
Von Franz, M. L. (1980). Alquimia – Introdução ao simbolismo e à psicologia. Editora Cultrix.
Vogler, C. (2015). A jornada do escritor: Estrutura mítica para escritores (3.ª ed., P. Rissatti, Trad.). Aleph.
Waite, A. E. (2007). Museu hermético restaurado e ampliado. Madras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandra Fonseca de Morais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.