"A Great Surprise". The Concert Activity of Spanish Guitarists in Portugal (1854–1909)
DOI:
https://doi.org/10.21814/diacritica.5666Keywords:
Classical Guitar, History, PortugalAbstract
The present article aims to contribute to the history of classical guitar in Portugal between 1854 and 1909 through an analysis of articles published by the press of that time. It presents and discusses the itineraries and performances of Spanish international concert guitarists in Portugal, including Francisco Trinidad Huerta, Antonio Cano, José Rojo, José Toboso, Antonio Jiménez Manjón, Luis de Soria, Agustin Rebel Hernández, Rafael Tost, Brassó, and Peraire. The article describes their travels, concerts and musical programs, reflecting the sometimes-contrasting reception from the public and critics, as well as the use of the guitar in various social and artistic contexts during the 19th century in Portugal.
References
Alegria, J. A. (1989). Biblioteca do Palácio Real de Vila Viçosa: Catálogo dos fundos musicais. Fundação Calouste Gulbenkian.
Altamira, I. R. (2009). Antonio Jiménez Manjón en Madrid (1913). https://studylib.es/doc/3486093/jimenezmanjon-en-madrid-19134
Altamira, I. R. (2012). La guitarra clásica en la ciudad de Alicante (1875-1936). Roseta, 7, 20–50.
Amorim, H. (2018). Melchior Cortez e a Academia Brasileira de Violão: uma página do ensino do instrumento na primeira metade do século XX. Revista Vórtex, 6(1). https://doi.org/10.33871/23179937.2018.6.1.2402
[Anúncio ao 2º concerto do duo Manjón em Coimbra]. (1890, junho 21). O Tribuno Popular, 3579. Alma Mater, Universidade de Coimbra. https://hdl.handle.net/10316.2/83552
Braga, C. (2013). O teatro cantado em Coimbra (1880-1910): Géneros, grupos e contextos [Tese de Mestrado. Universidade de Aveiro, Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/12326
Caetano, A. (2015). O manuscrito dedicado a António Simões de Carvalho Barbas (circa 1896). Tuna Académica da Universidade de Coimbra. https://tunauc.wordpress.com/arquivo/bau-de-memorias/arquivo2/antonio-simoes-de-carvalho-barbas/
Caldas da Felgueira (1892, julho 21). Commercio de Portugal, 3898. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=15621
Cartas de Verão. (1885, agosto 23). Correio da Manhã, 214. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=1016
Chronica das Praias. (1885, setembro 17). Jornal da Noite, 4444. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=18165
Chronica Occidental. (1885, fevereiro 11). O Occidente, 221. Hemeroteca Digital de Lisboa. https://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/OBRAS/Ocidente/1885/N221/N221_master/N221.pdf
Colyseu. (1890, junho 12) Commercio de Portugal. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=13130
Concertista. (1885, março 29). A Nação, 10404. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/145144/?offset=2#page=2&viewer=picture&o=info&n=0&q=
Concertista. (1907, agosto 13). Commercio do Minho, 5144. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147881#?c=&m=&s=0&cv=
Concertista de violão. (1906, setembro 4). Commercio do Minho, 5002. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147491
Concertista de violão. (1908, agosto 4). Commercio do Minho, 5290. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/148089#?c=&m=&s=0&cv=
Concertista notável. (1905, maio 11). Commercio do Minho, 4809. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147256#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concertistas. (1888, abril 9). Comércio de Guimarães, 358. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca/item/17714#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concerto (1885a, março 29). Commercio de Portugal, 1719. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=6914
Concerto. (1885b, julho 2). Commercio do Minho, 1836. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/140084#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concerto. (1885c, agosto 8). O Constituinte, 506. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/178577#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concerto. (1885d, agosto 11). Commercio do Minho, 1853. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/140169#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concerto. (1886, junho 5). O Constituinte, 584. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/178736#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Concerto. (1890a, junho 3). Jornal da Noite, 6068. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=24873
Concerto. (1890b, junho 7). Commercio de Portugal, 3268. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=13112
Concerto de viola e piano. (1890a, junho 28). O Jornal do Porto, 151. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14338/1/j-822-g_1890-06-28/j-822-g_1890-06-28_item2/j-822-g_1890-06-28_PDF/j-822-g_1890-06-28_PDF_24-C-R0150/j-822-g_1890-06-28_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf
Conferencia-Retrato. (1905, maio 16). Commercio do Minho, 4811. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147321#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Correio de theatros. (1890, junho 22). A República, 67. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14332/1/j-3135-g_1890-06-22/j-3135-g_1890-06-22_item2/j-3135-g_1890-06-22_PDF/j-3135-g_1890-06-22_PDF_24-C-R0150/j-3135-g_1890-06-22_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf
D. Luiz Soria. (1898, fevereiro 5). A Nação, 12606. Biblioteca Digital Nacional de Portugal.
https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/148429/?offset=1#page=1&viewer=picture&o=info&n=0&q=
Echos da Havaneza. (1893, junho 15). Correio da Manhã, 2668. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=12672
Echos da Havaneza. (1894, fevereiro 17). Correio da Manhã, 2094. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=13664
Echos dos Bastidores. (1893, junho 22). Correio da Manhã, 2675. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=12701
Echos da Havaneza. (1886, agosto 25). Correio da Manhã, 522. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=2509
Echos dos Bastidores. (1898, janeiro 21). Diário da Manhã, 18. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=18639
Echos Mundanos. (1898, janeiro 29). Diário da Manhã, 25. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=18668
Escola Nacional de Música. (1903, janeiro 15). A Arte Musical, 213. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1903-12-15/mpp-31-v_1903-12-15_item2/mpp-31-v_1903-12-15_PDF/mpp-31-v_1903-12-15_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1903-12-15_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf
Espectáculos. (1854a, agosto 20). Imprensa e Lei, 303. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=747
Espectáculos. (1854b, agosto 24). Imprensa e Lei, 306. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=758
Espectáculos. (1854c, agosto 27). Imprensa e Lei, 309. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=771
Espectáculos. (1855, agosto 29). Imprensa e Lei, 606. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=1851
Espectaculos. (1871, junho 20). Jornal da Noite, 145. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=605
Espectaculos. (1890, junho 12). Correio da Manhã, 1708. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=8178
Espetáculos. (1898, fevereiro 4). O Tempo, 467. Biblioteca Digital Nacional de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/116608/?offset=2#page=3&viewer=picture&o=info&n=0&q=
Festas d’ámanhã. (1885, janeiro 17). Jornal da Noite, 4219. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17244
Foyer. (1885a, janeiro 16). Jornal da Noite, 4218. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17239
Foyer. (1885b, janeiro 31). Jornal da Noite, 4250. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17287
Foyer. (1890, junho 14). Jornal da Noite, 6076. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=24907
Guitarristas Hespanhoes. (1885, janeiro 8). Commercio de Portugal, 1654. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=6662
Guitarristas malagueños. (1885, março 4). O Economista, 1055. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=4307
Hoje – Real Colyseu - - Hoje. (1890, 12 junho). Diario Illustrado, 6176. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/124123/?offset=1#page=1&viewer=picture&o=info&n=0&q=
Lains, P. (1995). A economia portuguesa no século XIX. Imprensa Nacional Casa da Moeda
Mangado, J. M. (2021). José Martínez Toboso (1857-1913), El Señor de las Once Cuerdas. Edição do Autor.
Manzanera López, A. (2018). Antonio Cano y Curiela (Lorca, 1811-Madrid, 1897): Guitarrista ilustre. Revista Clavis, 10. https://www.lorca.es/pdf/cultura/revista_clavis/clavis_10/cap-5.pdf
Matinée. (1885, 9 maio). O Tribuno Popular, 3049. Alma Mater, Universidade de Coimbra. https://am.uc.pt/item/61301
Miguel Llobet. (1912, junho 30). A Arte Musical, 325. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1912-06-30/mpp-31-v_1912-06-30_item2/mpp-31-v_1912-06-30_PDF/mpp-31-v_1912-06-30_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1912-06-30_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf
Namora, R. (2023). Antonio Jiménez Manjón, Prelúdio em Lá. Website: https://ruinamora.com/2023/07/20/antonio-jimenez-manjon-preludio-em-la-estudo-no15/
Noticiário. (1897, dezembro 15). Amphion, 23. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890170&pagfis=1915
Noticiário do Paiz. (1902, julho 15). A Arte Musical, 85. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1902-07-15/mpp-31-v_1902-07-15_item2/mpp-31-v_1902-07-15_PDF/mpp-31-v_1902-07-15_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1902-07-15_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf
Notícias de Braga. (1885, junho 21). A Folha de Vila Verde. Biblioteca Digital do Cávado. https://aqualibri.cimcavado.pt/handle/20.500.12940/8586
Os concertistas Maujon. (1890, junho 29). O Jornal do Porto, 152. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14338/1/j-822-g_1890-06-29/j-822-g_1890-06-29_item2/j-822-g_1890-06-29_PDF/j-822-g_1890-06-29_PDF_24-C-R0150/j-822-g_1890-06-29_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf
Palacio de Crystal. (1890, junho 28). A República, 70. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14332/1/j-3135-g_1890-06-28/j-3135-g_1890-06-28_item2/j-3135-g_1890-06-28_PDF/j-3135-g_1890-06-28_PDF_24-C-R0150/j-3135-g_1890-06-28_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf
Pelos palcos e circos. (1893, junho 15). Diário Illustrado, 7262. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14328/1/j-1244-g_1893-06-15/j-1244-g_1893-06-15_item2/j-1244-g_1893-06-15_PDF/j-1244-g_1893-06-15_PDF_24-C-R0150/j-1244-g_1893-06-15_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf
Pinheiro, A. (2010). Um caso no ensino não-oficial da música [Tese de Mestrado. Universidade de Aveiro, Aveiro].
Pontevedra y Galicia. (1886, junho 15). Crónica de Pontevedra, 38. Galiciana Biblioteca Dixital de Galicia. http://www.galiciana.bibliotecadegalicia.xunta.es/gl/consulta/registro.do?id=10000186044
Prando, F. (2021). Spanish Guitarists in Nineteenth-Century São Paulo. Soundboard Scholar, 7(1). https://digitalcommons.du.edu/sbs/vol7/iss1/21
Pujol, E. (1960). Tarrega: Ensayo biográfico. Los Talleres Gráficos de Ramos, Afonso & Moita, Lda.
Ramírez Rodríguez, C. (2021). Entre lo flamenco y lo cubano: La composición para guitarra de luis soria iribarne (1850-1935). Revista Centro de Investigación Flamenco Telethusa, 14(16), 6–21. https://doi.org/10.23754/telethusa.141601.2021
Ramos Altamira, I. (2005). Historia de la guitarra y los guitarristas españoles. Club Universitario, Editorial (ECU)
Real Colyseu. (1893a, junho 17). Commercio de Portugal, 4170. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=16711
Real Colyseu. (1893b, junho 20) Commercio de Portugal, 4172. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=16719
Real Gymnasio Club. (1886, janeiro 8). Jornal da Noite, 4552. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=18607
Rei-Samartim, I. (2020). A guitarra na Galiza [Tese de doutoramento. Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela]. Minerva. http://hdl.handle.net/10347/24044
Rei-Samartim, I. (2022). António Jimenez Majon na Galiza e Portugal. MundoClásico.Com. https://www.mundoclasico.com/articulo/37829/Ant%C3%B3nio-Jimenez-Majon-na-Galiza-e-Portugal
Rodrigues, P. (2021). For Andrés Segovia": Francisco de Lacerda’s Suite goivos (1924). Soundboard Scholar, 7(1). https://digitalcommons.du.edu/sbs/vol7/iss1/20
Romanillos, J. L. (2004). Antonio de Torres, guitarrero: Su vida y obra. Instituto de Estudios Almerienses
Salinas, J. (2014). Ocio y cultura en Huesca durante la Restauración (1875-1902) a través de las publicaciones [Tese de Doutoramento, Universidade de Zaragoza, Zaragoza]. ZAGUAN. https://zaguan.unizar.es/record/15615/files/TESIS-2014-069.pdf
Sarau Litterario-musical. (1886, dezembro 18). A Correspondência do Norte, 640. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/179829#?c=0&m=0&s=0&cv=0
Soares, T. (2023). O eclipse de um músico plural: Trajetória de António Augusto Urceira. Diacrítica, 37(1), 154–176. https://doi.org/10.21814/diacritica.4701
Suárez-Pajares, J. (2020). El paganini de la guitarra. Crónica de viajes y peripecias del concertista romántico liberal Trinidad Huerta (1800-1874). Canelobre, 71, 88–107.
Taborda, M. (2021). O violão na corte imperial. Fundação Biblioteca Nacional.
Telegrammas e correspondencias. (1885, março 18). Correio da Manhã, 86. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=405
Várias noticias. (1885a, março 29). O Economista, 1076. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=4391
Várias noticias. (1885b, novembro 5). O Economista, 1257. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=5125
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedro Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.