"A Great Surprise". The Concert Activity of Spanish Guitarists in Portugal (1854–1909)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5666

Keywords:

Classical Guitar, History, Portugal

Abstract

The present article aims to contribute to the history of classical guitar in Portugal between 1854 and 1909 through an analysis of articles published by the press of that time. It presents and discusses the itineraries and performances of Spanish international concert guitarists in Portugal, including Francisco Trinidad Huerta, Antonio Cano, José Rojo, José Toboso, Antonio Jiménez Manjón, Luis de Soria, Agustin Rebel Hernández, Rafael Tost, Brassó, and Peraire. The article describes their travels, concerts and musical programs, reflecting the sometimes-contrasting reception from the public and critics, as well as the use of the guitar in various social and artistic contexts during the 19th century in Portugal.

References

Alegria, J. A. (1989). Biblioteca do Palácio Real de Vila Viçosa: Catálogo dos fundos musicais. Fundação Calouste Gulbenkian.

Altamira, I. R. (2009). Antonio Jiménez Manjón en Madrid (1913). https://studylib.es/doc/3486093/jimenezmanjon-en-madrid-19134

Altamira, I. R. (2012). La guitarra clásica en la ciudad de Alicante (1875-1936). Roseta, 7, 20–50.

Amorim, H. (2018). Melchior Cortez e a Academia Brasileira de Violão: uma página do ensino do instrumento na primeira metade do século XX. Revista Vórtex, 6(1). https://doi.org/10.33871/23179937.2018.6.1.2402

[Anúncio ao 2º concerto do duo Manjón em Coimbra]. (1890, junho 21). O Tribuno Popular, 3579. Alma Mater, Universidade de Coimbra. https://hdl.handle.net/10316.2/83552

Braga, C. (2013). O teatro cantado em Coimbra (1880-1910): Géneros, grupos e contextos [Tese de Mestrado. Universidade de Aveiro, Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/12326

Caetano, A. (2015). O manuscrito dedicado a António Simões de Carvalho Barbas (circa 1896). Tuna Académica da Universidade de Coimbra. https://tunauc.wordpress.com/arquivo/bau-de-memorias/arquivo2/antonio-simoes-de-carvalho-barbas/

Caldas da Felgueira (1892, julho 21). Commercio de Portugal, 3898. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=15621

Cartas de Verão. (1885, agosto 23). Correio da Manhã, 214. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=1016

Chronica das Praias. (1885, setembro 17). Jornal da Noite, 4444. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=18165

Chronica Occidental. (1885, fevereiro 11). O Occidente, 221. Hemeroteca Digital de Lisboa. https://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/OBRAS/Ocidente/1885/N221/N221_master/N221.pdf

Colyseu. (1890, junho 12) Commercio de Portugal. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=13130

Concertista. (1885, março 29). A Nação, 10404. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/145144/?offset=2#page=2&viewer=picture&o=info&n=0&q=

Concertista. (1907, agosto 13). Commercio do Minho, 5144. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147881#?c=&m=&s=0&cv=

Concertista de violão. (1906, setembro 4). Commercio do Minho, 5002. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147491

Concertista de violão. (1908, agosto 4). Commercio do Minho, 5290. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/148089#?c=&m=&s=0&cv=

Concertista notável. (1905, maio 11). Commercio do Minho, 4809. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147256#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concertistas. (1888, abril 9). Comércio de Guimarães, 358. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca/item/17714#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concerto (1885a, março 29). Commercio de Portugal, 1719. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=6914

Concerto. (1885b, julho 2). Commercio do Minho, 1836. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/140084#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concerto. (1885c, agosto 8). O Constituinte, 506. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/178577#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concerto. (1885d, agosto 11). Commercio do Minho, 1853. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/140169#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concerto. (1886, junho 5). O Constituinte, 584. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/178736#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Concerto. (1890a, junho 3). Jornal da Noite, 6068. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=24873

Concerto. (1890b, junho 7). Commercio de Portugal, 3268. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=13112

Concerto de viola e piano. (1890a, junho 28). O Jornal do Porto, 151. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14338/1/j-822-g_1890-06-28/j-822-g_1890-06-28_item2/j-822-g_1890-06-28_PDF/j-822-g_1890-06-28_PDF_24-C-R0150/j-822-g_1890-06-28_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf

Conferencia-Retrato. (1905, maio 16). Commercio do Minho, 4811. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/147321#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Correio de theatros. (1890, junho 22). A República, 67. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14332/1/j-3135-g_1890-06-22/j-3135-g_1890-06-22_item2/j-3135-g_1890-06-22_PDF/j-3135-g_1890-06-22_PDF_24-C-R0150/j-3135-g_1890-06-22_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf

D. Luiz Soria. (1898, fevereiro 5). A Nação, 12606. Biblioteca Digital Nacional de Portugal.

https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/148429/?offset=1#page=1&viewer=picture&o=info&n=0&q=

Echos da Havaneza. (1893, junho 15). Correio da Manhã, 2668. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=12672

Echos da Havaneza. (1894, fevereiro 17). Correio da Manhã, 2094. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=13664

Echos dos Bastidores. (1893, junho 22). Correio da Manhã, 2675. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=12701

Echos da Havaneza. (1886, agosto 25). Correio da Manhã, 522. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=2509

Echos dos Bastidores. (1898, janeiro 21). Diário da Manhã, 18. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=18639

Echos Mundanos. (1898, janeiro 29). Diário da Manhã, 25. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=18668

Escola Nacional de Música. (1903, janeiro 15). A Arte Musical, 213. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1903-12-15/mpp-31-v_1903-12-15_item2/mpp-31-v_1903-12-15_PDF/mpp-31-v_1903-12-15_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1903-12-15_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf

Espectáculos. (1854a, agosto 20). Imprensa e Lei, 303. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=747

Espectáculos. (1854b, agosto 24). Imprensa e Lei, 306. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=758

Espectáculos. (1854c, agosto 27). Imprensa e Lei, 309. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=771

Espectáculos. (1855, agosto 29). Imprensa e Lei, 606. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=896969&pagfis=1851

Espectaculos. (1871, junho 20). Jornal da Noite, 145. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=605

Espectaculos. (1890, junho 12). Correio da Manhã, 1708. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=8178

Espetáculos. (1898, fevereiro 4). O Tempo, 467. Biblioteca Digital Nacional de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/116608/?offset=2#page=3&viewer=picture&o=info&n=0&q=

Festas d’ámanhã. (1885, janeiro 17). Jornal da Noite, 4219. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17244

Foyer. (1885a, janeiro 16). Jornal da Noite, 4218. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17239

Foyer. (1885b, janeiro 31). Jornal da Noite, 4250. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=17287

Foyer. (1890, junho 14). Jornal da Noite, 6076. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=24907

Guitarristas Hespanhoes. (1885, janeiro 8). Commercio de Portugal, 1654. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=6662

Guitarristas malagueños. (1885, março 4). O Economista, 1055. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=4307

Hoje – Real Colyseu - - Hoje. (1890, 12 junho). Diario Illustrado, 6176. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://bndigital.bnportugal.gov.pt/viewer/124123/?offset=1#page=1&viewer=picture&o=info&n=0&q=

Lains, P. (1995). A economia portuguesa no século XIX. Imprensa Nacional Casa da Moeda

Mangado, J. M. (2021). José Martínez Toboso (1857-1913), El Señor de las Once Cuerdas. Edição do Autor.

Manzanera López, A. (2018). Antonio Cano y Curiela (Lorca, 1811-Madrid, 1897): Guitarrista ilustre. Revista Clavis, 10. https://www.lorca.es/pdf/cultura/revista_clavis/clavis_10/cap-5.pdf

Matinée. (1885, 9 maio). O Tribuno Popular, 3049. Alma Mater, Universidade de Coimbra. https://am.uc.pt/item/61301

Miguel Llobet. (1912, junho 30). A Arte Musical, 325. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1912-06-30/mpp-31-v_1912-06-30_item2/mpp-31-v_1912-06-30_PDF/mpp-31-v_1912-06-30_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1912-06-30_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf

Namora, R. (2023). Antonio Jiménez Manjón, Prelúdio em Lá. Website: https://ruinamora.com/2023/07/20/antonio-jimenez-manjon-preludio-em-la-estudo-no15/

Noticiário. (1897, dezembro 15). Amphion, 23. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890170&pagfis=1915

Noticiário do Paiz. (1902, julho 15). A Arte Musical, 85. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/29260/1/mpp-31-v_1902-07-15/mpp-31-v_1902-07-15_item2/mpp-31-v_1902-07-15_PDF/mpp-31-v_1902-07-15_PDF_24-C-R0150/mpp-31-v_1902-07-15_0000_capa-capa_t24-C-R0150.pdf

Notícias de Braga. (1885, junho 21). A Folha de Vila Verde. Biblioteca Digital do Cávado. https://aqualibri.cimcavado.pt/handle/20.500.12940/8586

Os concertistas Maujon. (1890, junho 29). O Jornal do Porto, 152. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14338/1/j-822-g_1890-06-29/j-822-g_1890-06-29_item2/j-822-g_1890-06-29_PDF/j-822-g_1890-06-29_PDF_24-C-R0150/j-822-g_1890-06-29_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf

Palacio de Crystal. (1890, junho 28). A República, 70. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14332/1/j-3135-g_1890-06-28/j-3135-g_1890-06-28_item2/j-3135-g_1890-06-28_PDF/j-3135-g_1890-06-28_PDF_24-C-R0150/j-3135-g_1890-06-28_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf

Pelos palcos e circos. (1893, junho 15). Diário Illustrado, 7262. Biblioteca Nacional Digital de Portugal. https://purl.pt/14328/1/j-1244-g_1893-06-15/j-1244-g_1893-06-15_item2/j-1244-g_1893-06-15_PDF/j-1244-g_1893-06-15_PDF_24-C-R0150/j-1244-g_1893-06-15_0000_1-4_t24-C-R0150.pdf

Pinheiro, A. (2010). Um caso no ensino não-oficial da música [Tese de Mestrado. Universidade de Aveiro, Aveiro].

Pontevedra y Galicia. (1886, junho 15). Crónica de Pontevedra, 38. Galiciana Biblioteca Dixital de Galicia. http://www.galiciana.bibliotecadegalicia.xunta.es/gl/consulta/registro.do?id=10000186044

Prando, F. (2021). Spanish Guitarists in Nineteenth-Century São Paulo. Soundboard Scholar, 7(1). https://digitalcommons.du.edu/sbs/vol7/iss1/21

Pujol, E. (1960). Tarrega: Ensayo biográfico. Los Talleres Gráficos de Ramos, Afonso & Moita, Lda.

Ramírez Rodríguez, C. (2021). Entre lo flamenco y lo cubano: La composición para guitarra de luis soria iribarne (1850-1935). Revista Centro de Investigación Flamenco Telethusa, 14(16), 6–21. https://doi.org/10.23754/telethusa.141601.2021

Ramos Altamira, I. (2005). Historia de la guitarra y los guitarristas españoles. Club Universitario, Editorial (ECU)

Real Colyseu. (1893a, junho 17). Commercio de Portugal, 4170. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=16711

Real Colyseu. (1893b, junho 20) Commercio de Portugal, 4172. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890375&pagfis=16719

Real Gymnasio Club. (1886, janeiro 8). Jornal da Noite, 4552. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890820&pagfis=18607

Rei-Samartim, I. (2020). A guitarra na Galiza [Tese de doutoramento. Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela]. Minerva. http://hdl.handle.net/10347/24044

Rei-Samartim, I. (2022). António Jimenez Majon na Galiza e Portugal. MundoClásico.Com. https://www.mundoclasico.com/articulo/37829/Ant%C3%B3nio-Jimenez-Majon-na-Galiza-e-Portugal

Rodrigues, P. (2021). For Andrés Segovia": Francisco de Lacerda’s Suite goivos (1924). Soundboard Scholar, 7(1). https://digitalcommons.du.edu/sbs/vol7/iss1/20

Romanillos, J. L. (2004). Antonio de Torres, guitarrero: Su vida y obra. Instituto de Estudios Almerienses

Salinas, J. (2014). Ocio y cultura en Huesca durante la Restauración (1875-1902) a través de las publicaciones [Tese de Doutoramento, Universidade de Zaragoza, Zaragoza]. ZAGUAN. https://zaguan.unizar.es/record/15615/files/TESIS-2014-069.pdf

Sarau Litterario-musical. (1886, dezembro 18). A Correspondência do Norte, 640. Biblioteca Digital da Biblioteca Pública de Braga. https://www.csarmento.uminho.pt/site/s/hemeroteca-bpb/item/179829#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Soares, T. (2023). O eclipse de um músico plural: Trajetória de António Augusto Urceira. Diacrítica, 37(1), 154–176. https://doi.org/10.21814/diacritica.4701

Suárez-Pajares, J. (2020). El paganini de la guitarra. Crónica de viajes y peripecias del concertista romántico liberal Trinidad Huerta (1800-1874). Canelobre, 71, 88–107.

Taborda, M. (2021). O violão na corte imperial. Fundação Biblioteca Nacional.

Telegrammas e correspondencias. (1885, março 18). Correio da Manhã, 86. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=890529&pagfis=405

Várias noticias. (1885a, março 29). O Economista, 1076. Hemeroteca Digital Brasileira. http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=4391

Várias noticias. (1885b, novembro 5). O Economista, 1257. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=891029&pagfis=5125

Published

2024-10-15

How to Cite

Rodrigues, P. (2024). "A Great Surprise". The Concert Activity of Spanish Guitarists in Portugal (1854–1909). Diacrítica, 38(2), 10–34. https://doi.org/10.21814/diacritica.5666

Issue

Section

Articles Special Issue