A ação de mão esquerda ao violão segundo os princípios do Walking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5670

Keywords:

Walking, Classical guitar technique, Left-hand technique, Motor fluency, Sound fluency

Abstract

Walking, as proposed by Loner and Alípio (2020), is a left-hand behavior on the guitar through which it is possible to achieve the ideals of motor and sound fluency in a performance. It can be defined as the succession of left-hand movements on the guitar that make it possible to sustain the sound between notes – in other words, as a succession of intentions. Walking is constituted by the set of technical expedients that enable the sustaining of the sound, through which it is possible to maintain a point of contact with the string and, at the same time, make a movement directed towards the other notes. In this article, we aim to demonstrate how these technical expedients can be performed according to the principles of Walking. This investigation was based on the premise that, when it comes to left-hand action on the guitar, ‘the whole is not equal to the sum of its parts’ (Dergal 2020) - in other words, Walking is not equivalent to the sequential execution of the technical expedients that enable the sustaining of sound – as well as on Meinel's (1977) propositions about the quality of movement in sports practice, which contributed to the conception of a left-hand technique on the guitar based on the fluid combination of intentions.

 

Keywords: Walking. Classical guitar technique. Left-hand technique. Motor fluency. Sound fluency.

References

Alípio, A. (2014). Teoria da digitação: Um protocolo de instâncias, princípios e perspectivas para a construção de um cenário digitacional ao violão [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre]. Lume UFRGS. http://hdl.handle.net/10183/103340

Bach, J. S. (Compositor). (2002). Prelude, fugue and allegro BWV 998 [Partitura]. In F. Koonce (Ed.), Johann Sebastian Bach: The solo lute works (2.ª ed). Neil A. Kjos Music Company.

Barceló, R. (1995). La digitación guitarrística: Recursos poco usuales. Real Musical.

Barceló, R. (2009). O sistema posicional na guitarra. Origem e conceitos de posição. O caso de Fernando Sor [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro, Aveiro]. RIA: Repositório Institucional. http://hdl.handle.net/10773/4554

Barceló, R. (2015). Una eminenza grigia nella mano sinistra: L’azione silenziosa del pollice sinistro nella chitarra. Il Fronimo.

Canilha, C. B. (2017). Uma análise mecânica sobre os 25 Etudes Mélodiques et Progressives Op.60 para violão, de Matteo Carcassi [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-31102017-145029

Carlevaro, A. (1979). Escuela de la guitarra. Barry Editorial.

Contreras, A. (1998). La técnica de David Russell en 165 consejos. Cuadernos Abolays.

Dergal, A. A. (2017). Guitarra, gesto & movimiento: A partir de una revisión crítica de los métodos y tratados canónicos de la guitarra clásica de la segunda mitad del siglo XX, hacia la construción de nuevos paradigmas. ÍMPAR: Online Journal for Artistic Research, 1(1), 49–56. https://doi.org/10.34624/impar.v1i1.754

Dergal, A. A. (2020). El gesto y la guitarra clásica: prolegómenos hacia nuevos paradigmas [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro, Aveiro]. RIA: Repositório Institucional. http://hdl.handle.net/10773/30448

Fernández, E. (2000). Técnica, mecanismo, aprendizaje: Una investigación sobre llegar a ser guitarrista. ART Ediciones.

Iznaola, R. (2000). The physiology of guitar playing. International Centre for Research in Music Education.

Koonce, F. (1997). Left hand movement: A bag full of tricks. Frank Koonce. https://www.frankkoonce.com/articles/A%20Bag%20of%20Tricks.pdf

Loner, R. T., & Alípio, A. (2020). Walking: Conceituação do comportamento de mão esquerda ao violão observado por Frank Koonce. Revista Vórtex, 8(3), 1–18. https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.11

Loner, R. T. (2023). Walking: Implicações do conceito no processo de digitação de uma obra ao violão [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Paraná, Curitiba].

Meinel, K. (1977). Didáctica del Movimiento: Ensayo de una teoría del movimiento en el deporte desde el punto de vista pedagógico. Editorial Orbe.

Shearer, A. (1963). Classical Guitar Technique. Franco Colombo.

Sherrod, R. J. (1981). A guide to the fingering of music for the guitar. [Dissertação de doutoramento, University of Arizona, Tucson]. UA Campus Repository. http://hdl.handle.net/10150/282031

Tennant, S. (1995). Pumping nylon: The classical guitarist‘s technique handbook (N. Gunod, Ed.). Alfred Music.

Published

2024-10-15

How to Cite

Loner, R. T., & Alípio, A. (2024). A ação de mão esquerda ao violão segundo os princípios do Walking. Diacrítica, 38(2), 159–177. https://doi.org/10.21814/diacritica.5670