O caso de um curso virtual de extensão e sua interação com a comunidade universitária
DOI:
https://doi.org/10.21814/h2d.229Keywords:
Moodle, Teacher training, Portuguese as a second language for the deafAbstract
The present work presents a course developed in the virtual environment, aimed at undergraduate students of the University of the State of Rio de Janeiro (UERJ / Brazil). The course was inspired by the experience resulting from a extension course, whose objectives were to discuss the teaching of Portuguese as a second language (L2) for deaf students and also to propose materials in the area. To this end, ten workshops were organized to discuss about deaf community, their language and culture. In this context, the article is organized in parts: initially we will make a brief contextualization of the project; then we will describe the course in the Moodle platform, its target audience, objectives and its methodology; and, finally, we will present the results and conclusions about the course.
Downloads
References
Dias, C. (2014). O ensino, a leitura e a escrita: sobre conectividade e mobilidade. Entremeios – Revista de Estudos do Discurso, 9, 1-14. url: http://www.entremeios.inf.br/published/198.pdf
Gesser, A. (2009). Libras: que língua é essa? São Paulo: Parábola.
Lévy, P. (2003). A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço (4ª ed.). São Paulo: Loyola.
Lídio, V. M., & Camargo, M. A. B. (2008). A percepção do docente na inclusão de alunos com necessidades especiais no ensino superior. Revista Triângulo, 1(1), 4-19. doi: https://doi.org/10.18554/rt.v1i1.44
Moita, F. M. G. S. C., & Andrade, F. C. B. (2006). O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. In Anais Educação, Cultura e Conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos (pp. 1-16). Caxambu, MG: ANPEd. url: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt06-1671.pdf
Orlandi, E. P. (2010). A contrapelo: incursão teórica na tecnologia - discurso eletrônico, escola, cidade. Campinas. Revista Rua, 16(2), 6-17. doi: https://doi.org/10.20396/rua.v16i2.8638816
Sarian, M. C. (2011). O desafio está nas mãos do professor: um gesto de análise no discurso sobre a inclusão digital. In C. Dias (Ed.), E-urbano: sentidos do espaço urbano/digital (pp. 79-92). Campinas: Laboratório de Estudos Urbanos – LABEURB/Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade – NUDECRI, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. url: https://www.labeurb.unicamp.br/livroEurbano/pdf/eurbano6.pdf
Tavares, C. F., & Barbeiro, L. F. (2011). As implicações das TIC no ensino da língua. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. url: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/implicacoes_tic_pnep.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Digital Humanities Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.