O caso de um curso virtual de extensão e sua interação com a comunidade universitária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/h2d.229

Keywords:

Moodle, Teacher training, Portuguese as a second language for the deaf

Abstract

The present work presents a course developed in the virtual environment, aimed at undergraduate students of the University of the State of Rio de Janeiro (UERJ / Brazil). The course was inspired by the experience resulting from a extension course, whose objectives were to discuss the teaching of Portuguese as a second language (L2) for deaf students and also to propose materials in the area. To this end, ten workshops were organized to discuss about deaf community, their language and culture. In this context, the article is organized in parts: initially we will make a brief contextualization of the project; then we will describe the course in the Moodle platform, its target audience, objectives and its methodology; and, finally, we will present the results and conclusions about the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolognini, C. Z., & Lagazzi, S. M. (2014). Sobre a produção de materiais multimídia. In C. Z. Bolognini. (Ed.), Discurso e Ensino: A Língua Portuguesa - Novas tecnologias em sala de aula (pp. 85-91). Campinas: Mercado de Letras.

Dias, C. (2014). O ensino, a leitura e a escrita: sobre conectividade e mobilidade. Entremeios – Revista de Estudos do Discurso, 9, 1-14. url: http://www.entremeios.inf.br/published/198.pdf

Gesser, A. (2009). Libras: que língua é essa? São Paulo: Parábola.

Lévy, P. (2003). A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço (4ª ed.). São Paulo: Loyola.

Lídio, V. M., & Camargo, M. A. B. (2008). A percepção do docente na inclusão de alunos com necessidades especiais no ensino superior. Revista Triângulo, 1(1), 4-19. doi: https://doi.org/10.18554/rt.v1i1.44

Moita, F. M. G. S. C., & Andrade, F. C. B. (2006). O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. In Anais Educação, Cultura e Conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos (pp. 1-16). Caxambu, MG: ANPEd. url: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt06-1671.pdf

Orlandi, E. P. (2010). A contrapelo: incursão teórica na tecnologia - discurso eletrônico, escola, cidade. Campinas. Revista Rua, 16(2), 6-17. doi: https://doi.org/10.20396/rua.v16i2.8638816

Sarian, M. C. (2011). O desafio está nas mãos do professor: um gesto de análise no discurso sobre a inclusão digital. In C. Dias (Ed.), E-urbano: sentidos do espaço urbano/digital (pp. 79-92). Campinas: Laboratório de Estudos Urbanos – LABEURB/Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade – NUDECRI, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. url: https://www.labeurb.unicamp.br/livroEurbano/pdf/eurbano6.pdf

Tavares, C. F., & Barbeiro, L. F. (2011). As implicações das TIC no ensino da língua. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. url: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/implicacoes_tic_pnep.pdf

Published

2019-05-23

How to Cite

Baalbaki, A., & Teixeira, V. (2019). O caso de um curso virtual de extensão e sua interação com a comunidade universitária. H2D|Digital Humanities Journal, 1(1). https://doi.org/10.21814/h2d.229

Issue

Section

Artigos