Digital educational RPGs produced by the research group REDE-EDUCA: A brief description of the methodology and applicability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/h2d.2547

Keywords:

digital educational games, digital RPG, socio-constructivism, design-based research, Vygotsky

Abstract

This article deals with the methodology, the applicability and the relevance of the digital RPG games produced by the research group REDE-EDUCA from the University of the State of Bahia (UNEB). It aims to describe these digital educational resources in a pedagogical and critical manner, analyzing their evolution since the creation of RPGs. The differential of these educational games is based on Vygotskian theories and on the methodological approaches of Design-Based Research (DBR), which enables the construction of playful instruments that allow for problem resolution by means of action planning and decision making. Furthermore, this study lists some of the RPGs developed by the group, highlighting their contexts and purposes; each one presents different scenarios, but all share the same goal: to develop the players's ability to reflect critically about the topic in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, K., & Silva, F. de P. S. da. (2016). Jogo Role Palying Game (RPG) digital para formação em Turismo de Base Comunitária: uma experiência de EAD informal e voltada para o desenvolvimento de tecnologia social. 17o CIAED - Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 1–9.

Cabalero, S. da S. X. (2019). Modelo de análise socioconstrutivista para compreensão do processo de aprendizagem mediado pelo Role Playing Game (RPG) digital. Repositório Institucional – Universidade Federal da Bahia.

Cabalero, S. da S. X., & Matta, A. E. R. (2006). O jogo RPG visto como uma comunidade de aprendizagem. http://www.comunidadesvirtuais.pro.br/seminario2/trabalhos/suelixavier_alfredoeurico.pdf

Castells, M. (2018). A sociedade em rede (19ª ed.). Paz e Terra.

Japiassu, R. O. V. (2001). Criatividade, Criação e Apreciação Artísticas: a atividade criadora segundo Vygotsky. In M. Vasconcelos (Ed.), Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo (pp. 43-58). Moderna.

Matta, A. E. R. (2006). Tecnologias de aprendizagem em rede e ensino de história: utilizando comunidades de aprendizagem e hipercomposição. Liber Livro.

Matta, A. E. R. (2011). Desenvolvimento de metodologia de design socioconstrutivista para a produção do conhecimento. In Saberes plurais, difusão do conhecimento e práxis pedagógica. EDUFBA.

Matta, A. E. R., Silva, F. de P. S. da, & Boaventura, E. M. (2014). Design-based research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista Da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 23(42).

Mesquita, J. P. (2018). Ensino de História e jogos digitais: experiência com RPGad para ensino da Independência do Brasil na Bahia. Repositório Institucional – Universidade Federal da Bahia.

Nunes, N., Oakley, I., & Nisi, V. (2017). Interactive Storytelling. Springer Publishing Company.

Oliveira, M. K. de. (2001). Vygotsky - aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. Scipione.

Petry, A. S. (2016). Jogos Digitais e Aprendizagem: algumas evidências de pesquisas. In L. Alves & I. Coutinho (Eds.), Jogos Digitais e Aprendizagem: fundamentos para a prática baseada em evidências. Papirus.

Santana, F. (2016). Rpg Digital E Segurança Pública: Uma Proposta De Aplicação Pedagógica Para Instrução Policial Militar. Repositório Institucional – Universidade Federal da Bahia.

Santos Filho, I. M. (2018). Construção de Jogos Educacionais (Rpg) para a Aprendizagem de Convivência entre Sujeitos com Religião e Patrimônio Simbólico Diversos: Dialogando com os Caminhos Espirituais. [Dissertação de mestrado, Universidade do Estado da Bahia]. Repositório Institucional - Universidade do Estado da Bahia.

Vygotsky, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem (1.ª ed.). Martins Fontes.

Vygotsky, L. S. (2007). A Formação Social da Mente: o Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores (7.ª ed.). Martins Fontes.

Published

2020-06-30

How to Cite

Santos, L. ., Santos Filho, I., & Matta, A. (2020). Digital educational RPGs produced by the research group REDE-EDUCA: A brief description of the methodology and applicability. H2D|Digital Humanities Journal, 2(1). https://doi.org/10.21814/h2d.2547