Teaching history in times of pandemic: authorial production and co-creation in the Course “Other Brasílias”, University of Brasilia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/h2d.2924

Keywords:

History teaching, continuous teacher training, virtual classroom, counter-hegemonic history, research methodology

Abstract

This study aims to make visible the design process of an extension course at the University of Brasilia, centered in continuing education of public school teachers in the Federal District. The course was focused on the strategy of workshop classes designed to solving problems and was interrupted due to the Covid-19 pandemic, and the consequent social isolation and suspension of classes. The demand for the creation of new strategies that involves virtual meetings, mutual support strategies and online research in documentary collections produced a fruitful experience that included new themes and subjects in the history of the Federal District, providing a non-hegemonic historical approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adichie, C. (2019). O perigo de uma história única. Cia. das Letras.

Barca, I. (2004). Aula oficina: do projeto à avaliação. In I. Barca. (Ed.) Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica.(pp. 131-144). Centro de Investigação em Educação (CIED)/ Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho.

Carvalho, S. M. G. & Pio, P. M. (2017). A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos – RBEP, 98(249), 428-445. https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v98n249/2176-6681-rbeped-98-249-00428.pdf

Freire, P. (1982). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra.

Gonçalves, N. G. & Quimelli, G. (2016). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. CRV.

Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Editora WMF Martins Fontes.

Rocha, H. A. B. (2015). Aula de História: evento, ideia e escrita. Revista História & Ensino, 21(2), 83-103. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p83

Tuboiti, N. C. S. (2012). Grupos áulicos: da organização do cotidiano da sala de aula ao direito à aprendizagem. [Tese de Mestrado, Universidade Católica de Brasília]. Repositório SEEDF. http://repositorio.se.df.gov.br/handle/123456789/739

Valente, J. A. (2018). Sala de Aula Invertida In Mill, D. (Ed.) Dicionário Crítico de educação e tecnologias e de educação a distância (pp. 571-574.). Papirus

Published

2020-12-31

How to Cite

de Assis Portela, C., & Alves Rocha Jr., D. (2020). Teaching history in times of pandemic: authorial production and co-creation in the Course “Other Brasílias”, University of Brasilia. H2D|Digital Humanities Journal, 2(2). https://doi.org/10.21814/h2d.2924