The formation of the literary reader in childhood: Interrelationship between multimodal textualities and interaction resources in book apps

Authors

  • Paulo Henrique Machado
  • Maria de Lourdes Rossi Remenche

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.294

Keywords:

Multimodality, Multiliteracies, Literary literacy, Interactive digital books

Abstract

This study aims to present an investigation about the interrelationship of multimodal textualities and interaction resources in book apps that contribute to the education of the literary childhood reader. Therefore,two finalist book apps of the Prêmio Jabuti(Brazilian Book Chamber Prize) in the years 2015 and 2016 in the Digital Infancy category weredelimited as corpusof research, being one of them exclusively created for the digital medium, and the other, remediation of the printed publication. This isa qualitative-interpretative research, whose theoretical-methodological framework is anchored in the dialogical conception of language and in the multiliteracies studies, literary reading and digital children’s books. The analysedevidence that the selected book apps do not differ much from printed books as the presentation of written and image texts, as well as the way in which these languages are interrelated. In digital versions, when verbal texts reach the boundaries of the screen area, they act as they do on the double page of the print, yet they’re configured as windows that project the readers into the narrative through immersive processes. It was found that the multimodal combination in the book apps, coupled with the agentivity of the readers and the affordances of the digital technologies, triggers different modes of reading and demand greater interactivity on the part of the reader.

References

Asse, R. (2014). A trilha. [E-book]. São Paulo: Editora Peirópolis.

Bairon, S. (2005). Texturas sonoras: áudio na hipermídia. São Paulo: Hacker.

Bakhtin, M. (2014). Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. (7a ed.) São Paulo: Hucitec. (Obra original publicada em 1988)

Barbosa, S. D. J. & Silva, B. S. (2010). Interação humano-computador. Rio de Janeiro: Elsevier.

Barthes, R. (2012). Elementos de semiologia. (19a ed.) São Paulo: Cultrix. (Obra original publicada em 1964)

Barton, D. & Lee, C. (2015). Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial.

Baumgarten, M. & Holzmann, L. (2011). Tecnologia. In A. Cattani & L. Holzmann (Eds.), Dicionário de trabalho e tecnologia (2a ed.) (pp. 391–397) Porto Alegre: Zouk. (Obra original publicada em 2006)

Câmara Brasileira do Livro. (2018). Jabuti. <http://premiojabuti.com.br/>. Consultado em: 12 ago. 2018.

Chong, A. (2011). Animação digital. Porto Alegre: Bookman.

Colomer, T. (2007). Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global.

Cope, B. & Kalantzis, M. (2009). “Multiliteracies”: new literacies, new learning. Pedagogies: An International Journal, 4 (3), 164–195. <https://doi.org/10.1080/15544800903076044>. Consultado em: 15 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/15544800903076044

Cope, B., Kalantzis, M. & Abrams, S. S. (2017). Multiliteracies: meaning-making and learning in the era of digital text. In F. Serafini & E. Gee (Eds.), Remixing multiliteracies: theory and practice from New London to new times (pp. 35–49). New York: Teachers College Press.

Correro, C. & Real, N. (2014). Panorámica de la literatura digital para la educación infantil. Textura, 32, 224–244.

Coscarelli, C. V. (2016). Navegar e ler na rota do aprender. In C. V. Coscarelli (Eds.), Tecnologias para aprender (pp. 61–80). São Paulo: Parábola Editorial.

Cosson, R. (2014). Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto.

Flatschart, F. (2014). Livro digital etc. Rio de Janeiro: Brasport.

Frederico, A. (2016). O futuro do leitor ou o leitor do futuro: o livro infantil interativo e os letramentos múltiplos. Cadernos de Letras da UFF, 26 (52), 101–120. DOI: https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a195

Freire, P. (2016). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. (3ª ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra. (Obra original publicada em 2000)

García-Rodríguez, A. & Gómez-Días, R. (2016). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: Editorial UOC.

García Canclini, N. (2008). Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras.

Gil, A. C. (2016). Como elaborar projetos de pesquisa. (5a ed.) São Paulo: Atlas. (Obra original publicada em 1987)

Gomes, A. S. & Padovani, S. (2005). Usabilidade no ciclo de desenvolvimento de software educativo. In 16.º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Anais... Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora.

Gonzatto, R. F. & Merkle, L. E. (2016). Amanualidade em Álvaro Viera Pinto: desenvolvimento situado de técnicas, conhecimentos e pessoas. Educação Unisinos, 20 (3), 289–298. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2016.203.02

Gosciola, V. (2008). Roteiro para as novas mídias: do cinema às mídias interativas. (2ª ed.) São Paulo: SENAC São Paulo. (Obra original publicada em 2003) DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2009.01.25

Hayles, N. K. (2009). Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global.

Jouve, V. (2002). A leitura. São Paulo: Editora UNESP.

Kirchof, E. R. (2016). Como ler os textos literários na era da cultura digital? Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 47, 203–228. <https://doi.org/10.1590/2316-40184710>. Consultado em: 22 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2316-40184710

Kress, G. R. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold.

Kümmerling-Meibauer, B. (2015). The impact of new digital media on children's and young adult literature. In M. Manresa & N. Real (Eds.), Digital literature for children: texts, readers and educational practices (pp. 57–71). Bruxelas: Peter Lang.

Lajolo, M. & Zilberman, R. (2017). Literatura infantil brasileira: uma nova/outra história. Curitiba: PUCPRess. DOI: https://doi.org/10.7213/9788568324424

Leffa, V. J. & Marzari, G. Q. (2012). Design da página interativa na perspectiva da semiótica social. Linguagem em (Dis)curso, 12 (2), 495–516. <https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000200006>. Consultado em: 22 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000200006

Linden, S. (2011). Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify.

Machado, P. H. & Remenche, M. L. R. (2017). Leitura e produção do livro de literatura infantil: do analógico ao digital. Travessias, 11 (3), 158–177.

Martins, A. A. & Machado, M. Z. V. (2011). Introdução: a literatura e a versatilidade dos leitores. In A. A. Martins, M. Z. V. Machado, G. Paulino & C. A. Belmiro (Eds.), Livros & telas (pp. 27–44). Belo Horizonte: Editora UFMG.

Matsushita, R. (2014). Não, sim, talvez. [E-book]. São Paulo: Editora SESI-SP.

Menegazzi, D. L. (2018). O design de interfaces de livros infantis apps: uma revisão das características e recomendações. Textura, 20 (43), 215–238. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-20-43-3590

Minayo, M. C. S. (2001). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In M. C. de S. Minayo (Eds.), Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (19a ed.) (pp. 9–30). Petrópolis: Vozes. (Obra original publicada em 1993)

Moita Lopes, L. P. (1996). Oficina de linguística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras.

New London Group. (2000). A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. In B. Cope & M. Kalantzis. (Eds.), Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures (pp. 9–37). New York: Routledge.

Nielsen, J. (2000). Projetando websites. Rio de Janeiro: Campus.

Novais, A. E. (2012). Compreendendo a sintaxe das interfaces. In C. V. Coscarelli (Eds.), Hipertextos na teoria e na prática (pp. 11–36). Belo Horizonte: Autêntica.

Pereira, T. E. (2017). Storytelling em e-picturebooks e implicações cognitivas.

Portugal, C. (2013). Design, educação e tecnologia. Rio de Janeiro: Rio Books.

Poslaniec, C. & Houyel, C. (2011). Activités de lecture à partir de la littérature de jeunesse: pour l'école et le collège. Paris: Hachette Éducation.

Ramos, G. (2011). A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica.

Ribeiro, A. E. (2005). Ler na tela: letramento e novos suportes de leitura e escrita. In C. V. Coscarelli & A. E. Ribeiro (Eds.), Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas (pp. 125–150). Belo Horizonte: Autêntica.

Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2013). Design de interação: além da interação humano-computador. (3ª ed.) Porto Alegre: Bookman. (Obra original publicada em 2005)

Rojo, R. (2009). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial.

Salisbury, M. & Styles, M. (2013). Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. São Paulo: Rosari.

Santaella, L. (2005). Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. (3a ed.) São Paulo: Iluminuras. (Obra original publicada em 2001)

Sargeant, B. (2015). What is an ebook? What is a Book App? And why should we care? An analysis of contemporary digital picture books. Children’s Literature in Education, 46 (4), 454–466. <https://doi.org/10.1007/s10583-015-9243-5>. Consultado em: 26 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10583-015-9243-5

Serafini, F. & Gee, E. (2017). Introduction. In F. Serafini & E. Gee (Eds.), Remixing multiliteracies: theory and practice from New London to new times (pp. 1–16). New York: Teachers College Press.

Serafini, F., Kachorsky, D. & Aguilera, E. (2016). Picture books in the digital age. The Reading Teacher, 69 (5), 509–512. <https://doi.org/10.1002/trtr.1452>. Consultado em: 26 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.1452

Stichnothe, H. (2014). Engineering stories? A narratological approach to children’s book apps. Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, 5 (1), 1–9. <https://doi.org/10.3402/blft.v5.23602>. Consultado em: 26 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.3402/blft.v5.23602

Teixeira, D. J. & Gonçalves, B. S. (2015). A hipermídia como expressão do conteúdo dramático em narrativa digital interativa: uma análise em livro digital interativo infantil. InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, 12 (1), 1–15. DOI: https://doi.org/10.51358/id.v12i1.356

Teixeira, D. J. & Gonçalves, B. S. (2016). In Anais do 12.º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design (pp. 3955–3967). Belo Horizonte: Blücher Design Proceedings.

Turrión Penelas, C. (2014). Narrativa infantil y juvenil digital: ¿Qué ofrecen las nuevas formas al lector literario? Tese de doutoramento, Universidade Autônoma de Barcelona, Barcelona, Espanha.

Veraszto, E. V., Silva, D., Miranda, N. A. & Simon, F. O. (2008). Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, 7, 60–85.

Vieira Pinto, Á. (2005). O conceito de tecnologia, 1. Rio de Janeiro: Contraponto.

Volóchinov, V. (2017). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34.

Yokota, J. & Teale, W. H. (2014). Picture books and the digital world: educators making informed choices. The Reading Teacher, 67 (8), 577–585. <https://doi.org/10.1002/trtr.1262>. Consultado em: 26 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.1262

Published

2020-04-03

How to Cite

Machado, P. H., & Remenche, M. de L. R. (2020). The formation of the literary reader in childhood: Interrelationship between multimodal textualities and interaction resources in book apps. Diacrítica, 34(1), 95–121. https://doi.org/10.21814/diacritica.294

Most read articles by the same author(s)