Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation

Authors

  • Marco Antonio Villarta-Neder
  • Helena Maria Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4956

Keywords:

Multisemiosis, Videoanimation, Alterity, Responsability, Language(s) Teaching-learning

Abstract

This article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton.

References

Bakhtin, M. (1993). Para uma filosofia do ato (Trad. exclusiva para uso didático e acadêmico de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza de Toward a Philosophy of the Act. Tradução do russo por Vladímir Liupanov). Austin: University of Texas Press.

Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal. (6ª ed.) São Paulo: WMF Martins Fontes.

Bakhtin, M. (2017). Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas (Trad. Paulo Bezerra). São Paulo: Editora 34. Dufilho-Rosen, K. (Producer) & Eggleston, R. (Director). (2001). For the Birds [Videoanimação]. United States: Pixar.13Traduções possíveis da palavra russa событие(sobytie).

ALTERIDADE E RESPONSABILIDADE25DIACRÍTICA, Vol. 34, n.º 1, 2020, p. 4-25. DOI:doi.org/10.21814/diacritica.362

Ferreira, H. &Villarta-Neder, M. (2017).Textualização e Enunciação em texto multimodal: análise do vídeo de animação Escolhas da vida. Revista Prolíngua,12(2). DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2017v12n2.38233

Geraldi, J. (2010). Sobre a questão do sujeito. In L. Paula & G. B. Stafuzza (Eds.), Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável, 1. Campinas: Mercado das Letras.

Geraldi, J. (2013). Leitura e mediação. InJ. B.Barbosa& M. V. Barbosa (Eds.), Leitura e mediação: reflexões sobre a formação de professores.Campinas: Mercado de Letras.

Grillo, S.C.&Américo, E. V.(2018).Glossário.In V.N.Volóchinov,Marxismo e filosofia da linguagem:problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. (2ªed.)São Paulo: Editora 34.

Haynes, D. J.(2008).Bakhtin and the Visual Arts. New York: Cambridge.

Joly, M.(2012).Introdução à análise da imagem. Lisboa: Edições 70.

Machado, A. (1984). A ilusão especular. São Paulo: Brasiliense.

Medviedev, P.(2012).O método formal nos estudos literários: introduçãoa uma poética sociológica.São Paulo: Contexto.

Ponzio, A. (2010a).Concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In M. Bakhtin(Ed.), Para uma filosofia do ato responsável.(Trad.Valdemir Miotello &Carlos Alberto Faraco). São Carlos: Pedro & João.

Ponzio, A. (2010b). Procurando uma palavra outra. São Carlos: Pedro e João Editores.

Ramos, F.P.(2001).O que é o documentário?. In F. P. Ramos & A.Catani(Eds.), Estudos de CinemaSOCINE 2000(pp.192–207). Porto Alegre:Editora Sulina.

Sobral, A. &Giacomelli, K. (2017). Gêneros na escola: uma proposta didática de trabalho. Revista Linguagem & Ensino, 20(2),449–469.<http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1875/1095>. Consultadoem 12 mai.2018.

Stam, R. (1992). Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa.(Trad. Heloísa Jahn). São Paulo: Ática.

Stam, R. (2000). Film Theory. An introduction.United States: Blackwell Publishers Inc.

Villarta-Neder, M.A. (2018a). GEDISC: memória do passado e memória do futuro.Conferência naIJornada do Grupo de Estudos Discursivos sobre o Círculo de Bakhtin. GEDISC:Universidade Federal de Lavras.Lavras/MG.

Villarta-Neder, M.A. (2018b). Roteiro de Análise de Enunciados e Gêneros Discursivos para disciplinas de Graduação. [Mimeo]. Universidade Federal de Lavras.Lavras/MG.

Volóchinov, V.N. (2018). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem.(2ªed.)(Trad.Sheila Grillo &Ekaterina Vólkova Américo). São Paulo: Editora 34.

Volóchinov, V.N. (2019a).A construção do enunciado. InS. Grillo & E. V. Américo (Orgs.),A palavra na vida e a palavra na poesia. São Paulo: Editora 34.

Volóchinov, V.N. (2019b). Palavra na vida e palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In S. Grillo & E. V. Américo (Eds.), A palavra na vida e a palavra na poesia. São Paulo: Editora 34.

Published

2020-04-03

How to Cite

Villarta-Neder, M. A., & Ferreira, H. M. (2020). Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation. Diacrítica, 34(1), 4–25. https://doi.org/10.21814/diacritica.4956