Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning

Authors

  • Débora Liberato Arruda Hissa
  • Nukácia Meyre Silva Araújo

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4958

Keywords:

Hypertextual retextualization, Production of Didactic Digital Material, E-learning

Abstract

This research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration.

References

Araújo, N. M. S. & Hissa, D. L. A. (2014). Processo de escrita de uma webaula: proposta de classificação das etapas da produção textual. Revista Linguagem & Ensino, 17 (3), 857–877.

Araújo, N. M. S. & Hissa, D. L. A. (2016). A webaula à luz da escrita colaborativa: reflexões sobre uma produção didático-digital. Revista Intersecções, 18 (1), 187–202.

Benfica, M. F. M. B. (2012). A noção de gênero e a retextualização: implicações pedagógicas. In R. L. P Dell’Isola (Org.), Gêneros textuais: o que há por trás do espelho? Belo Horizonte: FALE/UFMG. Dell’Isola, R. (2007). Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna. Hissa, D. L. A. (2017). A webaula à luz da escrita colaborativa: análise de uma produção didático-digital (Tese de doutoramento, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Brasil). Marcuschi, L. A. (2007). Da fala para a escrita: atividade de retextualização. (7ª ed.) São Paulo: Cortez.

Matencio, M. L. M. (2002). Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. Scripta, 11, 109–122.

Matencio, M. L. M. (2003). Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. Anais do III Congresso Internacional da Abralin. <http://www.ich.pucminas.br/posletras/Referenciacao%20e%20retextualizacao.pdf>. Consultado em: 15 abr. 2019.

Matencio, M. L. M. (2013). Práticas discursivas, gêneros do discurso e textualização. In L. Bueno, M. A. P. T. Lopes & V. L. L. Cristovão (Eds.), Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matencio. Campinas, SP: Mercado das Letras.

Ribeiro, A. E. & d´Andrea, C. F. B. (2010). Retextualizar e reescrever, editar e revisar: Reflexões sobre a produção de textos e as redes de produção editorial. Veredas. Revista de Estudos Linguísticos, 1, 64–74. <http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2010/08/ARTIGO-5.pdf>. Consultado em: 15 abr. 2019.

Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

Swales, J. M. & Askehave, I. (2009). Identificação de gêneros e propósito comunicativo: um problema e uma solução possível. In G. B. Bezerra et al. (Eds.), Gêneros e sequências textuais. Recife: Edupe.

Travaglia, N. (1993). A tradução numa perspectiva textual (Tese de doutoramento. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil).

Published

2020-04-03

How to Cite

Hissa, D. L. A., & Araújo, N. M. S. (2020). Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning. Diacrítica, 34(1), 41–57. https://doi.org/10.21814/diacritica.4958