Multimodal intertextuality

Authors

  • Carlos Eduardo Nunes Garcia

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.4965

Keywords:

Intertextuality, Multimodality, Digital technology, Portuguese language teaching, Textual genres

Abstract

Intertextuality is a concept used on the linguistic studies since Kristeva (1969) and the notion that the texts can happen in intertexts is accepted in the linguistics area (Koch &Elias2010;and others). It is also possible to highlight that the development of new digital technologies in the twenty-first century has propitiated the creation of new textual genres, such as memes (Marcuschi2008), which, according to Kress and Van Leeuwen (2001), use different modes of language. The purpose of this article is to present the intertextuality process as a multimodal phenomenon in pedagogical environments as a tool of generating themes (Freire2014 [1968]).

References

Andrade, O. (1971). Poesias Reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.Aristóteles (trad. 1991). Arte poética. São Paulo: Nova Cultural.

Courtine, J.J. (2011). Discursos e imagens para uma arqueologia do imaginário. InV.Sargentini,C. Piovezani &L. Curcino(Eds.),Discurso semiologia e história(pp. 145–162). São Carlos: Claraluz.

Dionísio, A. P.(2007).Multimodalidade discursiva na atividade oral e escrita. In L. A. Marcuschi,&A. P. Dionísio (Eds.),Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica.

Freire, P. (2014).Pedagogia do oprimido. (58ªed.)Rio de Janeiro: Paz e Terra.(Trabalho original publicado em 1968)

Gonçalves, M. T. Aquino, Z. T. & Silva, Z. B. (1995). Antologia de antologias. São Paulo: Musa.

Koch, I. V. (2003).Desvendando os segredos do texto. (2ª ed.)São Paulo: Cortez.

Koch, I. V. &Elias, V. M.(2010).Ler e compreender: os sentidos do texto.(3ªed.)São Paulo: Contexto.

Kress, G.&VanLeeuwen, T.(2001).Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. New York: Oxford University Press.

Kristeva,J. (1969). Introdução à semanálise. São Paulo: Debates.

Marcuschi,L. A.(2008).Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola editorial.

Mozdzenski, L. (2013). Intertextualidade verbo-visual: como os textos multissemióticos dialogam. Bakhtiniana, 8(2),177–201. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732013000200011

Passos, M. V. F.(2012).O gênero “meme” em propostas de produção de textos: implicações discursivas e multimodais.Anais do SIELP, 2(1). Uberlândia: EDUFU.

Ribeiro, A. E. (2014). Tecnologias na educação: questões e desafios para a produção de sentidos. Revista Práticas de Linguagem, 4,136–142.

Saussure, F.(2012)Curso de Linguística Geral. (34ªed.)São Paulo: Cultrix.

Published

2020-04-07

How to Cite

Garcia, C. E. N. (2020). Multimodal intertextuality. Diacrítica, 34(1), 122–134. https://doi.org/10.21814/diacritica.4965