The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
DOI:
https://doi.org/10.21814/diacritica.5148Keywords:
Portuguese LE/L2, Jeitinho, Discourse, Culture, SemioticsAbstract
The concept of ‘jeitinho’ is present in a series of discourses that express a set of values that Brazilians perceive as their own. Thus, a foreigner in the process of learning Portuguese FL/2L will eventually come into contact with this style of Brazilian social practice. The concept of ‘jeitinho’, however, shows different forms of representation in discourse. Our aim with this work is to approach such concept from a more accurate analysis that moves away from a simplistic discourse, which associates the jeitinho to the image of a Brazilian who seeks to take advantage of everything. In this process, we reviewed the literature that approaches this concept based on analyzes from the Social Sciences, with emphasis on the studies of Barbosa (2006) and Borges (2006). As a possible material to be inserted in a context of teaching Portuguese for foreigners, we chose the reading and analysis of the Brazilian literary chronicle “Dar um jeitinho”. The analysis of chronicles was carried out from the perspective of discursive semiotics, aiming to search for meanings that are related to the concept of jeitinho.
References
Akerberg, M. A. (2004). A importância da palavra escrita para a pronúncia. In A. R. M. Simões, A. M. Carvalho & L. Weidemann (Eds.), Português para falantes de espanhol: Artigos selecionados escritos em português e inglês (pp. 115-124). Campinas, Brazil: Pontes Editores.
Albano, E. C. (2001). O gesto e suas bordas - esboço da Fonologia Acústico-Articulatória para o português brasileiro. Campinas, Brazil: FAPESP/Mercado de Letras.
Albuquerque, J. I. A. Inteligibilidade e compreensibilidade de línguas adicionais: Um olhar via sistema dinâmico complexo para os dados de haitianos, aprendizes de português brasileiro como L2 (Tese de doutoramento - em elaboração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).
Alves, M. A. (2015). Estudo dos parâmetros acústicos relacionados à produção das plosivas do português brasileiro na fala adulta: Análise acústico-quantitativa (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina).
Alves, U. K. (2015). Ensino de pronúncia na sala de aula de língua estrangeira: Questões de discussão a partir de uma concepção de língua como sistema adaptativo e complexo. Versalete, 3(5), 374-396.
Alves, U. K. (2018). Teoria dos Sistemas Dinâmicos e desenvolvimento fonético-fonológico em uma nova língua. In E. Ortiz-Preuss & I. Finger (Eds.), Um conceito e duas línguas: a dinâmica do processamento bilíngue (pp. 81-128). Campinas, Brazil: Pontes Editores.
Alves, U. K. & Albuquerque, J. I. A. (2017). Compreensibilidade em L2: uma discussão sobre o efeito da experiência do ouvinte e do tipo de meio em excertos do português brasileiro produzidos por um falante haitiano. Revista X, 12(2), 43-64. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v12i2.51246
Alves, U. K.; Brisolara, L. B. & Perozzo, R. V. (2017). Curtindo os sons do Brasil: Fonética do português do Brasil para hispanofalantes. Lisboa, Portugal: LIDEL Edições Técnicas.
Alves, U. K. & Silva, A. H. P. (2016). Implicações de uma perspectiva Realista Direta para o PAM-L2: Desafios teórico-metodológicos. Revista do Gel, 13(1), 107-131. DOI: https://doi.org/10.21165/gel.v13i1.837
Alves, U. K. & Zimmer, M. C. (2015). Perception and production of English VOT patterns by Brazilian learners: The role of multiple acoustic cues in a DST perspective. Alfa Revista de Linguística, 59(1), 155-175. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1502-7
Audacity. (2015). Software disponível em: http://www.audacityteam.org/, versão 2.1.2.
Beckner, C., Blythe, R., Bybee, J., Christiansen, M. H., Croft, W. & Schoenemann, T. (2009). Language is a complex adaptive system - position paper. Language Learning, 59(1), 1-26. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00533.x
Best, C. T. (1995). A direct realist view of cross-language speech perception. In W. Strange (Ed.), Speech perception and linguistic experience: issues in cross-language research (pp. 171-204). Timonium, USA: York Press.
Best, C. T. & Tyler, M. D. (2007). Nonnative and second-language speech perception: commonalities and complementarities. In O-S. Bohn & M. J. Munro (Eds.), Language Experience in Second Language Speech Learning. In honor of James Emil Flege (pp. 13-34). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.17.07bes
Boersma, P. & Weenink, D. (2008). Praat. Doing Phonetics by Computer (version 5.3.84). Available at: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/.
Browman, C. & Goldstein, L. (1986). Towards an articulatory phonology. Phonology Yearbook, 3(1), 219-252. DOI: https://doi.org/10.1017/S0952675700000658
Browman, C. & Goldstein, L. (1992). Articulatory phonology: An overview. Phonetica, 49(1), 155-180. DOI: https://doi.org/10.1159/000261913
Byrne, D. (2013). Evaluating complex social interventions in a complex world. Evaluation, 19(3), 217-228. DOI: https://doi.org/10.1177/1356389013495617
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., Goodwin, J. & Griner, B. (2010). Teaching pronunciation: A course book and reference guide. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Dancy, J. (1985). Epistemologia contemporânea. Lisbon, Portugal: Edições 70.
De Bot, K. (2015). Rates of change: Timescales in second language development. In Z. Dörnyei, P. D. Macintyre & A. Heny (Eds.), Motivational Dynamics in Language Learning (pp. 29-37). Bristol, England: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-006
De Bot, K. (2017). Complexity theory and dynamic systems theory: Same or different? In L. Ortega & Z. Han (Eds.), Complexity Theory and Language Development: in celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 51-58). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.03deb
De Bot, K., Lowie, W., Ortega, L., & Verspoor, M. (2013). Dynamic systems theory as a comprehensive theory of second language development. In M. P. G. Mayo, M. J. G. Mayo, M. J. G. Mangado, & M. M. Adrián (Eds.), Contemporary Approaches to Second Language Acquisition (pp. 199-220). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/aals.9.13ch10
De Bot, K., Lowie, W., Ortega, L., & Verspoor, M. (2007). A Dynamic Systems Theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language & Cognition, 10(1), 7-21. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728906002732
De Leeuw, E., Mennen, I., & Scobbie, J. (2012). Dynamic systems, maturational constraints and L1 phonetic attrition. International Journal of Bilingualism, 17(6), 683-700. DOI: https://doi.org/10.1177/1367006912454620
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2015a). The interface of teaching and research: what type of pronunciation instruction should L2 learners expect? In P. L. Luchini, M. A. García Jurado, & U. K. Alves (Eds.), Fonética y Fonología: articulación entre enseñanza e investigación (pp. 14-26). Mar del Plata, Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata.
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2015b). Pronunciation fundamentals: Evidence-based perspectives for L2 teaching and research. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.42
Field, A. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre, Brazil: Artmed.
Fowler, C. (1980). Coarticulation and theories of extrinsic timing. Journal of Phonetics, 8(1), 113-133. DOI: https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)31446-9
Fowler, C. (1986). An event approach to a theory of speech perception from a direct-realist perspective. Journal of Phonetics, 14(1), 3-28. DOI: https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30607-2
IBM Corp. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows – Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.
Jackson, F. (1977). Perception: A representative theory. New York, USA: Cambridge University Press.
Jackson, F. (2010). Representative realism. In J. Dancy, E. Sosa & M. Steup (Eds.), A companion to epistemology (2nd ed., pp. 702-705). Malden, USA: Blackwell.
Kupske, F. F., & Alves, U. K. (2017). Orquestrando o caos: O ensino de pronúncia de língua estrangeira à luz do paradigma da complexidade. Fórum linguístico, Florianópolis, 14(4), 2771-2784. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n4p2771
Larsen-Freeman, D. (1997). Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, 18(2), 141-165. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/18.2.141
Larsen-Freeman, D. (2015a). It's about time. The Modern Language Journal, 98(2), 665-666. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12097
Larsen-Freeman, D. (2015b). Complexity theory. In B. Van Patten & J. Williams (Eds.), Theories in Second Language Acquisition (2nd ed., pp. 227-244). London, England: Routledge.
Larsen-Freeman, D. (2015c). Saying what we mean: Making a case for 'language acquisition' to become 'language development'. Language Teaching, 48(4), 491-505. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444814000019
Larsen-Freeman, D. (2017). Complexity Theory: The lessons continue. In L. Ortega & Z. Han (Eds.), Complexity Theory and Language Development: In celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 11-50). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.02lar
Larsen-Freeman, D., & Cameron, L. (2008). Complex systems and applied linguistics. Oxford, England: Oxford University Press.
Levis, J. M. (2005). Changing concepts and shifting paradigms in pronunciation teaching. TESOL Quarterly, 39(3), 369-377. DOI: https://doi.org/10.2307/3588485
Lima Jr., R. M. (2016a). A necessidade de dados individuais e longitudinais para análise do desenvolvimento fonológico de L2 como sistema complexo. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, 14(27), 203-225.
Lima Jr., R. M. (2016b). Análise longitudinal de vogais do inglês-L2 de brasileiros. Gradus: Revista Brasileira de Fonologia de Laboratório, 1(1), 145-176. DOI: https://doi.org/10.47627/gradus.v1i1.107
Lowie, W. (2011). Early L2 Phonology: a dynamic approach. In M. Wrembel, M. Kul & K. Dziubalska-Kolaczyk (Eds.), Achievements and perspectives in SLA of speech: New Sounds, 2(1), 159-170.
Lowie, W. (2017). Lost in state space? Methodological considerations in Complex Dynamic Theory approaches to second language development research. In L. Ortega, & Z. Han (Eds.), Complexity theory and language development: In celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 123-141). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishers. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.07low
Lowie, W., & Verspoor, M. (2015). Variability and variation in Second Language Acquisition orders: a dynamic reevaluation. Language Learning, 65(1), 63-88. DOI: https://doi.org/10.1111/lang.12093
Martins, C. (2011). Manual de análise de dados quantitativos com recurso ao IBM SPSS: saber decidir, fazer, interpretar e redigir. Braga, Portugal: Psiquilibrios Edições.
Munro, M. J., & Derwing, T. (1995). Foreign accent, comprehensibility and intelligibility in the speech of second language learners. Language Learning, 45(1), 73-97. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00963.x
Munro, M. J., & Derwing, T. (2015). Intelligibility in research and practice: Teaching priorities. In M. Reed & J. M. Levis (Eds.), The Handbook of English Pronunciation (pp. 377-396). Malden, United States of America: Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118346952.ch21
Nitta, R., & Baba, K. (2015). Self-regulation in the evolution of the ideal L2 self: A complex dynamic systems approach to the L2 motivational self-system. In Z. Dörnyei, P. D. Macintyre & A. Henry (Eds.), Motivational Dynamics in Language Learning (pp. 367-396). Bristol, England: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-023
Oliveira, R. A. (2016). A influência da instrução fonética explícita na produção e na percepção dos fricativos sonoros por hispanofalantes aprendizes de português como língua estrangeira - PLE (Master's thesis, Universidade Federal de Pernambuco).
Pereyron, L. (2017). A produção vocálica por falantes de espanhol (L1), inglês (L2) e português (L3): uma perspectiva dinâmica na (multi) direcionalidade da transferência linguística (Doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).
Perozzo, R. V. (2017a). Sobre as esferas cognitiva, acústico-articulatória e realista indireta da percepção fônica não nativa: para além do PAM-L2 (Doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).
Perozzo, R. V. (2017b). Percepção fônica de línguas não nativas no arcabouço da cognição e do realismo indireto: Complementaridade entre aspectos cognitivos e filosóficos a partir do PAM-L2. Gradus, 2(1), 52-72. DOI: https://doi.org/10.47627/gradus.v2i1.114
Rauber, A. S., Rato, A., Kluge, D., & Santos, G. (2012). TP: perception tests and perceptual training with immediate feedback, versão 2.0. Retrieved from: http://www.worken.com.br/tp_regfree.php. Accessed on October 15, 2012.
Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. (2011). Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología (1st ed.). Barcelona, Spain: Espasa libros.
Ribeiro, R. S. (2017). Duração de vogais tônicas antecedentes a consoantes plosivas no português brasileiro (Undergraduate thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).
Schwartzhaupt, B. M., Alves, U. K., & Fontes, A. B. A. L. (2015). The role of L1 knowledge on L2 speech perception: investigating how native speakers and Brazilian learners categorize different VOT patterns in English. Revista de Estudos da Linguagem, 23(2), 311-334. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.23.2.311-334
Silva, A. H. P. (2014). A variável tempo nos estudos em aquisição. In A. Brawerman-Albini & M. L. C. Gomes (Eds.), O jeitinho brasileiro de falar inglês: Pesquisas sobre a pronúncia do inglês por falantes brasileiros (pp. 33-48). São Paulo, Brazil: Pontes Editores.
Silveira, R., & Souza, T. T. (2011). A percepção e a produção das fricativas alveolares da língua portuguesa por hispano-falantes. Revista de Estudos da Linguagem, 19(2), 167-184. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.19.2.167-184
Sobral, C. S., Nobre, M. M. R., & Freitas, M. A. (2006). Relação fone-fonemagrafema na produção oral de aprendizes de PLE. Portuguese Language Journal, 1, 1-18.
Verspoor, M. (2015). Initial conditions. In Z. Dörnyei, P. D. MacIntyre, & A. Henry (Eds.), Motivational dynamics in language learning (pp. 38-46). Bristol, England: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-007
Zimmer, M. C., & Alves, U. K. (2012). Uma visão dinâmica da produção da fala em L2: o caso da Dessonorização Terminal. Revista da Abralin, 11(1), 221-272. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v11i1.32467
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Thais de Freitas Mondini Belletti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.