Effects of voicing length in the production of [z] by L1-Spanish speakers on the perceptual identification of minimal pairs by Brazilian listeners. A discussion on foreign language intelligibility

Authors

  • Ubiratã Kickhöfel Alves CNPq - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)
  • Luciene Bassols Brisolara niversidade Federal do Rio Grande (Brasil)
  • Leonardo Cláudio da Rosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)
  • Ana Carolina Signor Buske PROBIC e FAPERGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.449

Keywords:

L2 Portuguese, Length of voicing in [z], Intelligibility

Abstract

In this study, we aim to investigate the effects of the degree of voicing in the fricative [z] produced by L1 Spanish speakers on the distinction between the categories of ‘voiceless’ and ‘voiced’ consonants by Brazilian judges. Speech data were collected from six L1 Spanish speakers who had been living in Brazil for less than twelve months. From the recordings and manipulations of different degrees of voicing in the fricatives (0%, 25%, 50%, 75% and 100% of the total duration of the fricative), an identification task was built on TP Software (Rauberet al. 2012). Thirty-five Brazilian participants did this task. The results indicate that voicing the consonant all the way through was not a necessary condition for the identification of the fricative as voiced. It was also verified that the pattern with voicing throughout 25% of the fricative proved more difficult to identify. Both the inferential analysis and the verification of the data produced by each individual participant showed that this latter pattern cannot be considered to be voiceless in all cases. These results indicate that the amount of voicing necessary for the distinction between the categories of ‘voiced’ and ‘voiceless’ varies among participants, as there is no common threshold shared by all of them.

References

Akerberg, M. A. (2004). A importância da palavra escrita para a pronúncia. In A. R. M Simões, A. M. Carvalho & L. Weidemann (Eds.), Português para falantes de espanhol: Artigos selecionados escritos em português e inglês (pp. 115-124). Campinas, Brasil: Pontes Editores.

Albano, E. C. (2001). O gesto e suas bordas - esboço da Fonologia Acústico-Articulatória para o português brasileiro. Campinas, Brasil: FAPESP/Mercado de Letras.

Albuquerque, J. I. A. Inteligibilidade e compreensibilidade de línguas adicionais: Um olhar via sistema dinâmico complexo para os dados de haitianos, aprendizes de português brasileiro como L2 (Tese de doutoramento - em elaboração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).

Alves, M. A. (2015). Estudo dos parâmetros acústicos relacionados à produção das plosivas do português brasileiro na fala adulta: Análise acústico-quantitativa (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina).

Alves, U. K. (2015). Ensino de pronúncia na sala de aula de língua estrangeira: Questões de discussão a partir de uma concepção de língua como sistema adaptativo e complexo. Versalete, 3(5), 374-396.

Alves, U. K. (2018). Teoria dos Sistemas Dinâmicos e desenvolvimento fonético-fonológico em uma nova língua. In E. Ortiz-Preuss & I. Finger (Eds.), Um conceito e duas línguas: a dinâmica do processamento bilíngue (pp. 81-128). Campinas, Brasil: Pontes Editores.

Alves, U. K. & Albuquerque, J. I. A. (2017). Compreensibilidade em L2: uma discussão sobre o efeito da experiência do ouvinte e do tipo de meio em excertos do português brasileiro produzidos por um falante haitiano. Revista X, 12(2), 43-64. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v12i2.51246

Alves, U. K.; Brisolara, L. B. & Perozzo, R. V. (2017). Curtindo os sons do Brasil: Fonética do português do Brasil para hispanofalantes. Lisboa, Portugal: LIDEL Edições Técnicas.

Alves, U. K. & Silva, A. H. P. (2016). Implicações de uma perspectiva Realista Direta para o PAM-L2: Desafios teórico-metodológicos. Revista do Gel, 13(1), 107-131. DOI: https://doi.org/10.21165/gel.v13i1.837

Alves, U. K. & Zimmer, M. C. (2015). Perception and production of English VOT patterns by Brazilian learners: The role of multiple acoustic cues in a DST perspective. Alfa Revista de Linguística, 59(1), 155-175. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1502-7

Audacity. (2015). Software disponível em: http://www.audacityteam.org/, versão 2.1.2.

Beckner, C., Blythe, R., Bybee, J., Christiansen, M. H., Croft, W. & Schoenemann, T. (2009). Language is a complex adaptive system - position paper. Language Learning, 59(1), 1-26. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00533.x

Best, C. T. (1995). A direct realist view of cross-language speech perception. In W. Strange (Ed.), Speech perception and linguistic experience: issues in cross-language research (pp. 171-204). Timonium, Estados Unidos da América: York Press.

Best, C. T. & Tyler, M. D. (2007). Nonnative and second-language speech perception: commonalities and complementarities. In O-S. Bohn & M. J. Munro (Eds.), Language Experience in Second Language Speech Learning. In honor of James Emil Flege (pp. 13-34). Amsterdão, Holanda: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.17.07bes

Boersma, P. & Weenink, D. (2008). Praat. Doing Phonetics by Computer (versão 5.3.84). Disponível em: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/.

Browman, C. & Goldstein, L. (1986). Towards an articulatory phonology. Phonology Yearbook, 3(1), 219-252. DOI: https://doi.org/10.1017/S0952675700000658

Browman, C. & Goldstein, L. (1992). Articulatory phonology: An overview. Phonetica, 49(1), 155-180. DOI: https://doi.org/10.1159/000261913

Byrne, D. (2013). Evaluating complex social interventions in a complex world. Evaluation, 19(3), 217-228. DOI: https://doi.org/10.1177/1356389013495617

Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., Goodwin, J. & Griner, B. (2010). Teaching pronunciation: A course book and reference guide. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Dancy, J. (1985). Epistemologia contemporânea. Lisboa, Portugal: Edições 70.

De Bot, K. (2015). Rates of change: Timescales in second language development. In Z. Dörnyei, P. D. Macintyre & A. Henry (Eds.), Motivational Dynamics in Language Learning (pp. 29-37). Bristol, Inglaterra: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-006

De Bot, K. (2017). Complexity theory and dynamic systems theory: Same or different? In L. Ortega & Z. Han (Eds.), Complexity Theory and Language Development: in celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 51-58). Amsterdão, Holanda: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.03deb

De Bot, K., Lowie, W., Verspoor, M. & Bylund, E. (2013). A Dynamic Systems Theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language & Cognition, 16(4), 702-716.

De Bot, K., Lowie, W., Verspoor, M., & Bylund, E. (2007). A Dynamic Systems Theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, 10(1), 7-21. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728906002732

De Leeuw, E., Mennen, I., & Scobbie, J. (2012). Dynamic systems, maturational constraints and L1 phonetic attrition. International Journal of Bilingualism, 16(2), 155-166. DOI: https://doi.org/10.1177/1367006912454620

Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2015a). The interface of teaching and research: what type of pronunciation instruction should L2 learners expect? In P. L. Luchini, M. A. García Jurado & U. K. Alves (Eds.), Fonética y Fonología: articulación entre enseñanza e investigación (pp. 14-26). Mar del Plata, Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Derwing, T. M. & Munro, M. J. (2015b). Pronunciation fundamentals: Evidence-based perspectives for L2 teaching and research. Amsterdão, Holanda: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.42

Field, A. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre, Brasil: Artmed.

Fowler, C. (1980). Coarticulation and theories of extrinsic timing. Journal of Phonetics, 8(1), 113-133. DOI: https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)31446-9

Fowler, C. (1986). An event approach to a theory of speech perception from a direct-realist perspective. Journal of Phonetics, 14(1), 3-28. DOI: https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30607-2

IBM Corp. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows – Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Jackson, F. (1977). Perception: A representative theory. Nova Iorque, Estados Unidos da América: Cambridge University Press.

Jackson, F. (2010). Representative realism. In J. Dancy, E. Sosa & M. Steup (Eds.), A companion to epistemology (pp. 702-705). (2ª ed.) Malden, Estados Unidos da América: Blackwell.

Kupske, F. F. & Alves, U. K. (2017). Orquestrando o caos: O ensino de pronúncia de língua estrangeira à luz do paradigma da complexidade. Fórum linguístico, Florianópolis, 14(4), 2771-2784. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n4p2771

Larsen-Freeman, D. (1997). Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, 18(2), 141-165. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/18.2.141

Larsen-Freeman, D. (2015a). It's about time. The Modern Language Journal, 98(2), 665-666. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12097

Larsen-Freeman, D. (2015b). Complexity theory. In B. Van Patten & J. Williams (Eds.), Theories in Second Language Acquisition (pp. 227-244). (2ª ed.) Londres, Inglaterra: Routledge.

Larsen-Freeman, D. (2015c). Saying what we mean: Making a case for 'language acquisition' to become 'language development'. Language Teaching, 48(4), 491-505. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444814000019

Larsen-Freeman, D. (2017). Complexity Theory: the lessons continue. In L. Ortega & Z. Han (Eds.), Complexity Theory and Language Development: In celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 11-50). Amsterdão, Holanda: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.02lar

Larsen-Freeman, D. & Cameron, L. (2008). Complex systems and applied linguistics. Oxford, Inglaterra: Oxford University Press.

Levis, J. M. (2005). Changing concepts and shifting paradigms in pronunciation teaching. TESOL Quarterly, 39(3), 369-377. DOI: https://doi.org/10.2307/3588485

Lima Jr., R. M. (2016a). A necessidade de dados individuais e longitudinais para análise do desenvolvimento fonológico de L2 como sistema complexo. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, 14(27), 203-225.

Lima Jr., R. M. (2016b). Análise longitudinal de vogais do inglês-L2 de brasileiros. Gradus: Revista Brasileira de Fonologia de Laboratório, 1(1), 145-176. DOI: https://doi.org/10.47627/gradus.v1i1.107

Lowie, W. (2011). Early L2 Phonology: a dynamic approach. In M. Wrembel, M. Kul & K. Dziubalska-Kolaczyk (Eds.), Achievements and perspectives in SLA of speech: New Sounds, 2(1), 159-170.

Lowie, W. (2017). Lost in state space? Methodological considerations in Complex Dynamic Theory approaches to second language development research. In L. Ortega, & Z. Han (Eds.), Complexity Theory and Language Development: In celebration of Diane Larsen-Freeman (pp. 123-141). Amsterdão, Holanda: John Benjamins Publishers. DOI: https://doi.org/10.1075/lllt.48.07low

Lowie, W. & Verspoor, M. (2015). Variability and variation in Second Language Acquisition orders: a dynamic reevaluation. Language Learning, 65(1), 63-88. DOI: https://doi.org/10.1111/lang.12093

Martins, C. (2011). Manual de análise de dados quantitativos com recurso ao IBM SPSS: saber decidir, fazer, interpretar e redigir. Braga, Portugal: Psiquilibrios Edições.

Munro, M. J. & Derwing, T. (1995). Foreign accent, comprehensibility and intelligibility in the speech of second language learners. Language Learning, 45(1), 73-97. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00963.x

Munro, M. J. & Derwing, T. (2015). Intelligibility in research and practice: Teaching priorities. In M. Reed & J. M. Levis (Eds.), The Handbook of English Pronunciation (pp. 377-396). Malden, Estados Unidos da América: Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118346952.ch21

Nitta, R. & Baba, K. (2015). Self-regulation in the evolution of the ideal L2 self: A complex dynamic systems approach to the L2 motivational self system. In Z. Dörnyei, P. D. Macintyre & A. Henry (Eds.), Motivational Dynamics in Language Learning (pp. 367-396). Bristol, Inglaterra: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-023

Oliveira, R. A. (2016). A influência da instrução fonética explícita na produção e na percepção dos fricativos sonoros por hispanofalantes aprendizes de português como língua estrangeira - PLE (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Pernambuco).

Pereyron, L. (2017). A produção vocálica por falantes de espanhol (L1), inglês (L2) e português (L3): uma perspectiva dinâmica na (multi) direcionalidade da transferência linguística (Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).

Perozzo, R. V. (2017a). Sobre as esferas cognitiva, acústico-articulatória e realista indireta da percepção fônica não nativa: para além do PAM-L2 (Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).

Perozzo, R. V. (2017b). Percepção fônica de línguas não nativas no arcabouço da cognição e do realismo indireto: Complementaridade entre aspectos cognitivos e filosóficos a partir do PAM-L2. Gradus, 2(1), 52-72. DOI: https://doi.org/10.47627/gradus.v2i1.114

Rauber, A. S., Rato, A., Kluge, D. & Santos, G. (2012). TP: perception tests and perceptual training with immediate feedback, versão 2.0. Disponível em: http://www.worken.com.br/tp_regfree.php. Acedido em: 15 out. 2012.

Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. (2011). Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología. (1ª ed.) Barcelona, Espanha: Espasa libros.

Ribeiro, R. S. (2017). Duração de vogais tônicas antecedentes a consoantes plosivas no português brasileiro (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).

Schwartzhaupt, B. M., Alves, U. K. & Fontes, A. B. A. L. (2015). The role of L1 knowledge on L2 speech perception: investigating how native speakers and Brazilian learners categorize different VOT patterns in English. Revista de Estudos da Linguagem, 23(2), 311-334. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.23.2.311-334

Silva, A. H. P. (2014). A variável tempo nos estudos em aquisição. In A. Brawerman-Albini & M. L. C. Gomes (Eds.), O jeitinho brasileiro de falar inglês: Pesquisas sobre a pronúncia do inglês por falantes brasileiros (pp. 33-48). São Paulo, Brasil: Pontes Editores.

Silveira, R. & Souza, T. T. (2011). A percepção e a produção das fricativas alveolares da língua portuguesa por hispano-falantes. Revista de Estudos da Linguagem, 19(2), 167-184. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.19.2.167-184

Sobral, C. S., Nobre, M. M. R. & Freitas, M. A. (2006). Relação fone-fonemagrafema na produção oral de aprendizes de PLE. Portuguese Language Journal, 1, 1-18.

Verspoor, M. (2015). Initial conditions. In Z. Dörnyei, P. D. MacIntyre, & A Henry (Eds.), Motivational dynamics in language learning (pp. 38-46). Bristol, Inglaterra: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-007

Zimmer, M. C. & Alves, U. K. (2012). Uma visão dinâmica da produção da fala em L2: o caso da Dessonorização Terminal. Revista da Abralin, 11(1), 221-272. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v11i1.32467

Published

2019-07-03

How to Cite

Alves, U. K. ., Brisolara, L. B., da Rosa, L. C., & Buske, A. C. S. (2019). Effects of voicing length in the production of [z] by L1-Spanish speakers on the perceptual identification of minimal pairs by Brazilian listeners. A discussion on foreign language intelligibility. Diacrítica, 32(2), 437–465. https://doi.org/10.21814/diacritica.449