Portuguese Guitarists and their Descendants Established in Brazil Between 1875 and 1975: Maria Lívia São Marcos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/diacritica.5655

Keywords:

Portuguese guitarists, Descendants, Musical transit, Brazil-Portugal relationship, Brazilian guitar, Maria Lívia São Marcos

Abstract

This text proposes to disseminate the partial results of the ongoing investigation into the artistic and pedagogical activities of Portuguese guitarists and their descendants established in Brazil between 1875 and 1875. The data and documents collected in the literature review, in Brazilian and Portuguese repositories and digital collections, demonstrated that Maria Lívia São Marcos – belonging to the group of descendants - occupied a prominent place in the artistic development of the classical guitar in Brazil, with relevant performances in the field of teaching, performance and phonographic production. The aim is, therefore, to present information that will contribute to the composition of the artistic and pedagogical memory of Maria Lívia São Marcos and, consequently, to studies on the historical path of the classical guitar in Brazil and its connections with Portugal.

References

Alves, L. A. M. (2000). O brasileiro: Ausência e presença no Portugal oitocentista. In Os brasileiros de tornaviagem no Noroeste de Portugal (pp. 41–59). CNCDP. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/54020

Amorim, H. (2018a). Melchior Cortez: um precursor do violão de concerto no Rio de Janeiro. Resonancias - Revista de investigación musical, 22(43), 13–42. https://doi.org/10.7764/res.2018.43.2

Amorim, H. (2018b). Idiomatismos na produção para violão de Melchior Cortez (1882-1947). DEBATES – Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, 21, 43–79. http://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/8448.

Amorim, H. (2018c). Melchior Cortez e a Academia Brasileira de Violão: Uma página do ensino do instrumento na primeira metade do século XX. Revista Vórtex, 6(1). https://doi.org/10.33871/23179937.2018.6.1.2402

Amorim, H. (2019). Fernando Martinez Hidalgo (1824-1901): Atividade docente no Rio de Janeiro (1854-1901). Revista Vórtex, 7(2), 1–25. https://doi.org/10.33871/23179937.2019.7.2.2874

Amorim, H., & Paschoito, I. (2021). Souvenir du Pará, de Reichert/Cortez: Pioneirismo no tremolo (1909) e critérios de uma edição para violão. Revista Vórtex, 9(3), 1–33. https://doi.org/10.33871/23179937.2021.9.3.14

Antunes, G. (2008). Américo Jacomino “Canhoto” e o início do violão solo em São Paulo. In Anais do II Simpósio de Violão da EMBAP (pp. 18–33). EMBAP

Arias, J. (2014). Aspectos interpretativos no choro Nosso Choro de Garoto: Uma análise de gravação [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil]. LUME – Repositório Digital UFRGS. http://hdl.handle.net/10183/102627

Ars Viva e Maria Lívia São Marcos na Sociedade Pró-Música Brasileira. (1962, junho 24). A Tribuna (1.º caderno), 12. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=23738

Audição de alunos do Instituto Musical “Santa Cecília”. (1963, outubro 31). A Tribuna (SP), 5. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=36341

Binder, F. P. (2006). Bandas militares no Brasil: Difusão e organização entre 1808 e 1889 [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, Brasil]. Repositório Institucional UNESP. http://hdl.handle.net/11449/95107

Castagna, P., & Schwarz, W. (1993). Uma bibliografia do violão brasileiro 1916-1990. Revista Música, 4(2), 190–218. https://doi.org/10.11606/rm.v4i2.55063

CMC apresenta Maria Lívia São Marcos amanhã no auditório da Rádio Clube. (1965, abril 4,). A Tribuna (SP) (1.º caderno), 10. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=50024

CMC apresentará Maria Lívia na Rádio Clube. (1965, abril 2). A Tribuna (SP), 5. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=49973

Collegium Musicum amanhã no Independência. (1964, dezembro 16). A Tribuna (SP), 7. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=47417

Conservatório “Villa-Lobos” tem diplomas e festa, amanhã. (1967, dezembro 14). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=75585

Curso de violão do Instituto Musical “Santa Cecília”. (1963, agosto 4). A Tribuna (SP), 18. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=33912

Curso de violão no Inst. Musical Santa Cecília. (1963, abril 16). A Tribuna (SP), 2. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=30956

De regresso da sua viagem a Portugal a violinista Maria Lívia São Marcos. (1964, julho 25). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=43633

Delvizio, C. (2011). Agustín Barrios e o Brasil: Um relato histórico sobre sua interação com o meio artístico brasileiro [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil]. Base Minerva.

Delvizio, C. (2015). Agustín Barrios no país do sonho: A incrível jornada de um violonista paraguaio pelo Brasil (1.ª ed.). Produção independente.

Delvizio, C. (2016). Agustín Barrios no Brasil: Um relato de pesquisa. Anais do IV SIMPOM, 4. 855–863.

Dias, R. (2015). Sérgio Abreu: Uma biografia. Ministério da Cultura do Brasil.

Doado ao Museu Villa-Lobos o violão em que o maestro compôs suas peças famosas. (1961, novembro 21). O Jornal (RJ) (n.º 12.436), 10. Biblioteca Nacional Digital. http://memoria.bn.gov.br/DocReader/110523_06/18510

Êxito da violinista Maria Lívia São Marcos na Europa. (1964, abril 25). A Tribuna (SP), 5. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=40567

Festival de Música 1960. (1960, setembro 29). Diário de Notícias (RJ) (n.º 11.619, 2.ª secção), 3. Hemeroteca Digital Brasileira. https://hemeroteca-pdf.bn.gov.br/093718/per093718_1960_11619.pdf

Festival Villa-Lobos amanhã no Coliseu. (1967, dezembro 13). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=75559

Festival Villa-Lobos pelo “Santa Cecília”. (1967, dezembro 7). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=75313

IMSC no Seminário de Música. (1967, junho 27). A Tribuna (SP), 13. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=70476

Marcante atuação de Lívia São Marcos na Europa. (1965, outubro 22). A Tribuna (SP), 9. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=54450

Maria Lívia obtém nôvo êxito. (1967, março 16). A Tribuna (SP) (2.º caderno), 3. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=67718

Maria Lívia São Marcos, dia 5, no auditório da Rádio Clube. (1965, março 31). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=49921

Maria Lívia São Marcos no auditório do Rádio Clube. (1965, março 24). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=49746

Maria Lívia São Marcos no auditório do RC. (1965, abril 3). A Tribuna (SP), 7. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=49996

Maria Lívia São Marcos no concerto da Fundação “Armando A. Penteado”. (1963, agosto 23). A Tribuna (SP), 7. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=34429

Maria Lívia São Marcos realizará digressão artística pela Europa. (1963, dezembro 17). A Tribuna (SP), 11. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=37647

No Instituto Musical “Santa Cecília”, a violonista Maria Lívia S. Marcos. (1963, abril 14). A Tribuna (SP) (1.º caderno), 2. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=30892

Notas de arte. (1959, agosto 11). Correio Paulistano (SP) (2.º caderno), 5. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=090972_10&pagfis=49851

Pocci, V. (2020). Catálogo Pocci 2020. VP Music Media. http://www.vpmusicmedia.altervista.org/ebooks/Pocci_catalog_36th_January_2021_by_author.pdf.

Prada, T. (1999). Maria Lívia São Marcos. Uma grande musicista brasileira [entrevista]. Violão Intercâmbio, 36, 6. https://www.violaobrasileiro.com.br/dados/Revista-Violao-Intercambio-no-36-Ano-VII-Jul_Ago-1999.pdf

Prando, F. (2021). O mundo do violão em São Paulo: Processos de consolidação do circuito do instrumento na cidade (1890-1932) [Tese de doutoramento, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-24082021-211659

Prat, D. (1934). Diccionario de guitarristas. Casa Romero y Fernández.

Programa de música clássica da rádio “A Tribuna”. (1962, outubro 18). A Tribuna (SP), 6. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=26735

Radio & TV. (1956, outubro 20). Correio Paulistano (SP) (2.º caderno), 5. Hemeroteca Digital Brasileira. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=090972_10&pagfis=33782

Rádio em revista. São Paulo. (1956). Revista do Rádio, 374, 46. Hemeroteca Digital Brasileira. https://hemeroteca-pdf.bn.gov.br/144428/per144428_1956_00374.pdf

Recital de violão. (1960, outubro 9). Diário de Notícias (RJ) (n.º 11.628, 2.ª secção), 3. Hemeroteca Digital Brasileira. https://hemeroteca-pdf.bn.gov.br/093718/per093718_1960_11628.pdf

Recital de violão de Maria Lívia São Marcos, quinta-feira. (1962, agosto 7). A Tribuna (SP), 8. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=24930

Regresso da violinista Maria Lívia São Marcos. (1965, dezembro 22). A Tribuna (SP) (1.º caderno), 13. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=55989

Regressou ao Brasil a violinista Maria Lívia São Marcos. (1966, abril 21). A Tribuna (SP), 7. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=59084

Righini, R. (1991). A escola violonística do prof. M. São Marcos [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo Brasil].

São Marcos, M. L. (2024). Sérgio Fernandes entrevista Maria Lívia São Marcos [Transcrição de entrevista audiovisual]. https://docs.google.com/document/d/17FbqznnnltEOgHE97OxBj0SXD23v0qhQ3r_DDpG3_f4/edit?usp=sharing. (Original publicado em 2020)

Sardo, S., Godinho, S., & Almeida, P. (2012). Portugal e Brasil: partilha e despatrialização da música. Camões - Revista de Letras e Culturas Lusófonas, 21, 54–65. http://hdl.handle.net/10773/13431

Seguiu para a Europa a violonista Maria Lívia São Marcos. (1965, agosto 28). A Tribuna (SP), 7. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=52995

Sérgio Cardoso interpretará amanhã, em Santos, trechos de Shakespeare. (1964, outubro 11). A Tribuna (SP), 10. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=45593

Taborda, M. (2011). Violão e identidade nacional. Civilização Brasileira.

Taborda, M. (2021). O violão na corte imperial. Biblioteca Nacional Brasileira.

Violão & Violão. (2020, setembro 26). Sérgio Fernandes entrevista Maria Lívia São Marcos. [Vídeo]. Facebook. https://www.facebook.com/violaoeviolaoadm/videos/1039931923092789/

Violão dos mestres. (1961, janeiro 31). Diário da Noite (SP) (n.º 11.046), 18. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=093351&pagfis=63024

Violinista Maria Lívia São Marcos. (1960, outubro 12). Diário de Notícias (RJ) (n.º 11.630, 2.ª secção), 3. Hemeroteca Digital Brasileira. https://hemeroteca-pdf.bn.gov.br/093718/per093718_1960_11630.pdf

Violinista Maria Lívia São Marcos regressou da Europa. (1966, março 22). A Tribuna (SP) (1.º caderno), 9. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=58258

Violinistas para Sergipe. (1966, novembro 25). A Tribuna (SP), 9. Biblioteca Nacional Digital. https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=153931_04&pagfis=64789

Published

2024-10-15

How to Cite

Fernandes, V., & Rodrigues, P. (2024). Portuguese Guitarists and their Descendants Established in Brazil Between 1875 and 1975: Maria Lívia São Marcos. Diacrítica, 38(2), 45–74. https://doi.org/10.21814/diacritica.5655

Issue

Section

Articles Special Issue

Funding data