Teaching Portuguese Language at high school: challenges, experimentations and off-cameras routine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/h2d.2894

Keywords:

high school, portuguese language, remote classes, teaching education

Abstract

This article aims to present some teaching practices referred to the period of remote classes in 2020. The reflections described and analyzed in this narrative research concern the professional space of Vargem Grande do Sul Technical School (Etec-179), located at São Paulo State’s countryside. Through this article I intend to report experiences developed with three high school classes. This paper is separated in two main sections: (i) in the first one I describe and analyze two teaching practices I have suggested to the students, in a reflexive and meaning proposer teacher condition; (ii) in the second section I detach inflections which may be designed in research initiatives considering remote classes scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albanese, B. C. (2019). Do propositor de significados ao mediador cultural: os papéis do professor de Literatura em um projeto de adaptação audiovisual. Calidoscópio, 17(3), 575–591. https://doi.org/10.4013/cld.2019.173.09

Bakhtin, M. (2014). Marxismo e filosofia da linguagem. Hucitec.

Bruch, K. L. (2020). Boas práticas para o ensino remoto emergencial: direito à imagem. Secretaria de Educação a Distância (SEAD) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://www.ufrgs.br/sead/ensino-remoto/material-de-apoio/boas-praticas-sobre-direito-a-imagem

Cosson, R. (2014). Círculos de leitura e letramento literário. Contexto.

Freire, P. (2004). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.

Guevara, M. I., & Llano, F. A. (2020). El Uso Del Podcast En La Enseñanza De La Historia: De Las Versiones Tradicionales a Las Alternativas Comunicacionales. In A. Bueno & J. M. Neto (org.), Ensino de História: mídias e tecnologias (1ª ed., pp. 17–22). Sobre Ontens/UERJ.

Megale, A. H. (2020). Uma possibilidade para o ensino remoto emergencial de/em inglês. Blog REALVI. http://blog.realvi.com/uma-possibilidade-para-o-ensino-remoto-emergencial-de-em-ingles/

Oliveira, A. S. (2020). Mídias digitais: o ensino de História no universo da informação. In A. Bueno & J. M. Neto (org.), Ensino de História: mídias e tecnologias (1ª ed., pp. 40–46). Sobre Ontens/UERJ. https://www.academia.edu/43267429/Ensino_de_História_Mídias_e_Tecnologias

Oliveira, G. M. de. (2016). Línguas de fronteiras, fronteiras de línguas; do multilinguismo ao plurilinguismo nas fronteiras do Brasil. Revista GeoPantanal, 11(21), 59–72.

Ribeiro, A. E. (2020a). Meu reino por uma webcam. Digestivo Cultural. https://www.digestivocultural.com/colunistas/coluna.asp?codigo=4622&titulo=Meu_reino_por_uma_webcam

Ribeiro, A. E. (2020b). Tudo o que fingimos (não) saber sobre tecnologias e educação. Blog Da Parábola Editorial. https://www.parabolablog.com.br/index.php/blogs/sobre-tecnologias-e-educacao

Rodrigues, B. C. M. (2020). O uso do podcast no ensino de História do Brasil. In A. Bueno & J. M. Neto (org.), Ensino de História: mídias e tecnologias (1ª ed., pp. 70–78). Sobre Ontens/UERJ. https://www.academia.edu/43248906/O_uso_do_Podcast_no_Ensino_de_História_do_Brasil

Rojo, R. (2013). Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In R. Rojo (org.), Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICS (1ª ed.). Parábola Editorial.

Santos, D. dos. (2018). O Facebook como recurso na formação contínua de professores de Português Língua Estrangeira: uma abordagem ecológica. Papéis, 22(43), 189–209.

Santos, D. dos. (2019). Formação docente em um site de rede social para professores de PLE: da organização e dos indícios de identidades [Universidade Estadual de Campinas]. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/335638

Sobral, A., & Giacomelli, K. (2018). Das significações na língua ao sentido na linguagem: parâmetros para uma análise dialógica. Linguagem Em (Dis)Curso, 18(2), 307–322.

Trujillo, C. S. A., & Pinto, N. S. (2020). A roda literária como uma proposta para a formação de leitores literários no projeto de extensão “Fragata: itinerâncias literárias.” Revista Cadernos Da Educação Básica, 5(1). http://dx.doi.org/10.33025/ceb.v5i1.2453

Published

2020-12-31

How to Cite

dos Santos, D. . (2020). Teaching Portuguese Language at high school: challenges, experimentations and off-cameras routine. H2D|Digital Humanities Journal, 2(2). https://doi.org/10.21814/h2d.2894