Language transposition workshop in remote environment
DOI:
https://doi.org/10.21814/h2d.2913Keywords:
polytechnic education, work as an educational principle, language transposition, on-line workshopAbstract
This paper presents an experience report from a language transposition theoretical-practical workshop that had as a basis the work as an educational principle and polytechnical education of the subjects involved in the activity. The workshop, which occurred online, was developed in two different student groups during the first semester of 2020. The workshop’s activities centered on the production of storyboard narratives which the main goal was the learning of grammatical aspects of Portuguese towards the critical reading of a literary piece. The idea of work refers basically to the development of an intellectual production that considers contemporary matters. By aiming a polytechnical training where the educational principle resides in the work, it delineates the need for appropriation from the theoretical basis and the technological tools used in the activities present in the workshop (Saviani, 2003, 2007; Maia, 2020). Thus, the workshop provided theoretical-practical training based on the technological tools used to the remote communication during the activity and to the literary and linguistics aspects underlined.
Downloads
References
Albuquerque, T. C. de. (2108). “E a máquina livro virou na máquina jogo: sistematização de uma experiência pedagógica baseada na obra literária Macunaíma, de Mário de Andrade.” Dissertação (Mestrado profissional em Tecnologia para o Desenvolvimento Social) – Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro
Barbaro, U. (1965). Elementos de estética cinematográfica. Trad. Fátima de Souza. Editora Civilização Brasileira.
Dorrico, J. (2017). A oralidade no impresso: o eu-nós lírico-político da literatura indígena contemporânea. Londrina.
Feenberg, A. (2010). A Teoria Crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Trad. Ricardo T. Neder. Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UNB.
FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Públicas Brasileiras. (2012) 29., Política Nacional de Extensão Universitária, Manaus.
Graúna, G. (1999). Canto Mestizo. Blocos.
Graúna, G. (2013). Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil. Mazza Edições.
Krenak, E. A literatura pelos indígenas: Edson Krenak e Julie Dorrico. Youtube, 10 dez 2020. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=p_FEqakaX1A&t=3577s>. Acesso em: 15 jan 2020.
Machado, A. M. (2015). Exá raú mboguatá guassú mohekauka yvy marãe’y. De sonhos ao Oguatá Guassú em Busca da(s) Terra(s) Isenta(s) de Mal. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal do Pará. Belém.
Maia, M. A. (2018). Computação Estrutural de Conjunto na Leitura de Períodos: Um Estudo de Rastreamento Ocular. Psicolinguística e Educação. Mercado de Letras.
Maia, P. (2018). Oficina de Leitura e produção de imagem crítica: uma experiência de trabalho como princípio educativo. Tecnologia para o desenvolvimento social: Lutas Anti Capital.
Maia, M.A., Garcia, D.C., & Fernandes, M. (2019). Metacognição e Educação Linguística. Psicolinguística e Metacognição na Escola. Mercado das Letras.
Maia, P. (2020). Travessias: Palavra-Imagem. Terceira Margem. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura (UFRJ).
Olivieri-Godet, R. (2018). Graça Graúna: a poesia como estratégia de sobrevivência. Pontos de Interrogação, 8(1), 33-49.
Pilati, E. (2017). Linguística, gramática e aprendizagem ativa. (ed. 2). Pontes Editores.
Rodrigues, J. (2009). Educação politécnica. Dicionário Da Educação Profissional Em Saúde. EPSJV.
Santos, S., Maia, P., Albuquerque, T., Aquino, R. (2019). Educação e Trabalho: a concepção politécnica na formação de leitores. Psicolinguística e metacognição na escola. (1ed.). Mercado das Letras.
Saviani, D. (1989). Sobre a concepção de politecnia. EPSJV/Fiocruz.
Saviani, D. (2003). O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, 1(1), 131–152.
Saviani, D. (2007). Trabalho e Educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, 12(34), 152-165.
Sennet, R., (2008). O Artífice. Trad. Clóvis Marques. (ed. 3). Editora Record.
Souza, I. (2003). A Volta da Graúna – Henfil. (ed. 3). Geração Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 H2D|Digital Humanities Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.