Booktubers and the platformization of literary criticism on YouTube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/h2d.3568

Keywords:

booktuber, Gisele Eberspächer, literary critique, platformization of society, YouTube, Discourse genres

Abstract

The literary criticism carried out by journalists and literati in the periodicals of the 19th and 20th centuries, with the technical development of the web in contemporary times, is now performed by booktubers - people who comment, analyze and indicate literary works on video platforms like YouTube. With the hypothesis that literary criticism is reelaborated from multimodal elements and the platformization of society, it was established the goal of identifying how this discursive genre is constructed from a Bakhtinian reading and a qualitative-interpretativist reading. To do so, a diachronic cutout of the year 2020 was made in the channel Vamos falar sobre livros? (Let's talk about books?) by booktuber Gisele Eberspächer, composing a corpus of 58 samples. The results showed the institution of two main textual typologies, the list and review of specific books, which rework literary criticism from audiovisual elements and tools made available by the YouTube platform, thus amplifying and recovering the potential "public character" of the literary critic as an important social actor, who mediates through social networks, new literary ethos.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakhtin, M. (2016). Os Gêneros do Discurso (P. Bezerra, Trad.) Editora 34.

Bakhtin. M. (2015). Teoria do romance I: A estilística. (P. Bezerra, Trad.) Editora 34.

Barton, D., & Lee, C. (2015). Linguagem Online. Textos e práticas digitais. Parábola.

Bourdieu, P. (1980). Le Capital Social Notes Provisoires. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 31, 2-3.

Brait, B. (2013). Olhar e ler: Verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, 8(2), 43-66. https://doi.org/10.1590/S2176-45732013000200004

Castells, M. (2003). A galáxia da internet: Reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Zahar.

Coruja, P. (2017). Vlog como gênero no You Tube: A profissionalização do conteúdo gerado por usúario. Comunicologia, 10(1), 46-66. https://doi.org/10.31501/comunicologia.v10i1.8128

Coruja, P. (2017). You Tube em pauta: uma análise das teses e dissertações em Comunicação de 2010 a 2015. Revista Communicare, 17 (2), 82-99.

De Pizan, C. (1997). The selected writings of Chritine de Pizan. W. W. Norton & Company.

Debord, G. (1997). A sociedade do espetáculo. Contracampo.

Eagleton, T. (1991). A função da crítica. Martins Fontes.

Eberspächer, G. (2017). Do meio da ìndia. O Rascunho, 172. https://rascunho.com.br/ensaios-e-resenhas/do-meio-da-india/

Eberspächer, G. (2019). Ida Pfeiffer e o Brasil: Literatura de viagem e sua traduação como Bildung [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo Digital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/67638

Habermas, J. (1984). Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Tempo Brasileiro.

Holanda, L. (2012). Reconsiderando a crítica literária. Revista FronteiraZ, 8.

Karhawi, I. (2017). Influenciadores digitais: Conceitos e práticas em discussão. Comunicare,17, 38-42.

Mohajan, H. (2018). Qualitative Research Methodology in Social Sciences and Related Subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23-48.

Montargil, G. S. (2020). O verbo-visual como estratégia discursiva nos infográficos: uma análise da seção Gráfico do Nexo Jornal [Dissertação de mestrado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Repositório Institucional da UTFPR. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5162

Remenche, M. L. R., & Montargil, G. (2021). A verbo-visualidade na infografia jornalística: Uma análise na perspectiva sociossemiótica. Texto Digital, 7(1), 46-73. https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81200

Rojo, R. (2013). Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e Multiletramentos. In R. Rojo (Ed.), Escol@ conectada: Os multiletramentos e as TICs. Parábola.

Silva, T. C., Almeida, M. I. M., & Gomes, L. (2020). Booktubers: Elogio da materialidade e do compartilhamento. Revista ECO- Pós, 23(3), 396–421. https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i3.27580

Van Djick, J., Poell, T., & Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford University Press.

Published

2021-12-31

How to Cite

Montargil, G., & do Rocio Santos de Oliveira, E. (2021). Booktubers and the platformization of literary criticism on YouTube. H2D|Digital Humanities Journal, 3(2). https://doi.org/10.21814/h2d.3568