The ruined portrait and the body that looks at us

Authors

  • Filomena Serra Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.21814/2i.2434

Keywords:

portrait; body; painting; Olympia; Santa-Rita Pintor; Manet.

Abstract

This article discusses Olympia, the painting by Édouard Manet, and its copy by Guilherme de Santa-Rita presented at the Academia de Belas-Artes exhibition inaugurated the 18th of March, 1911. I believe that Santa-Rita’s painting must occupy a significant place in art historiography in Portugal, namely the history of Portuguese modernism. The article emphasizes the reception of Olympia’s copy presented precisely the day before the 1911 Free Exhibition.

Santa-Rita’s copy, regrettably forgotten nowadays, questioned Portuguese painting and the portrait genre in particular, namely their relation with human body at the beginning of the 20th century, as well as the overwhelming hypocrisy of the whole society. To remember this painting is essential for the history of portrait art in Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2009). Nudez. Lisboa: Relógio d’Água.

Almeida, B. P. (1996). O Plano de imagem, espaço da representação e lugar do espectador. Lisboa: Assírio & Alvim.

_____ (2013). Do corpo à carne: Apontamentos de um trajecto. In J. Gil & A. Godinho (coords.), II Encontros de Estética: Que corpo na arte. Lisboa: FCSH/Nova e Instituto Francês de Portugal.

Bataille, G. (1955). Manet. New York: Albert Skira.

Didi-Huberman, G. (1991, verão). Le visage et la terre. Art Studio (Le Portrait Contemporain), (21).

França, J.-A. (1974). História da arte em Portugal no século XX (1911–1961). Lisboa: Livraria Bertrand.

_____ (1990). História da arte em Portugal no século XIX (vol. II). Lisboa: Livraria Bertrand.

_____ (1991). O modernismo na arte portuguesa. Lisboa: ICALP.

Figueiredo, J. (1901). Portugal na Exposição de Paris. Lisboa: Livraria Moderna.

[Figueiredo, J.]. (1911, março 25). Bellas Artes. Uma exposição interessante. Trabalhos dos alumnos da Academia de Bellas-Artes — Francisco e Henrique Franco — A exposição Ruivo e as cópias de Campas. República.

Freitas, E. (1913, março 1). O Cubismo nacional. Guilherme de Santa-Rita. Teatro, p. 4.

Fried, M. (1994, autumn). Between realisms: from Derrida to Manet. Critical Inquiry, 21 (1), 1–36.

Jouannais, J.-Y. (2009). Artistes sans oeuvres I would prefer not to. Paris: Editions Gallimard.

Lucie-Smith, E. (1993). Sexuality in Western art [1971]. London: Thames and Hudson.

M., H. [Mendonça, Higino de]. (1911, março 25). Artistas e ateliers. Exposição de pintura — Trabalhos dos alunos da Escola de Bellas Artes. Novidades.

Macedo, D. (1953, novembro). Notas de Arte. Revivendo. Ocidente, XLV (187).

Negreiros, J. A. (1965). Orpheu 1915–1965. Lisboa: Edições Ática.

Portugal Futurista [1917] (1990). Lisboa: Contexto.

Reff, T. (1976). Manet: Olympia. London: Allen Lane Penguin Books Ltd.

Published

2019-12-31

How to Cite

Serra, F. (2019). The ruined portrait and the body that looks at us. Journal 2i: Identity and Intermediality Studies, 1(Especial), 53–65. https://doi.org/10.21814/2i.2434