Mismatched signs
Photography and propaganda in a colonial context
DOI:
https://doi.org/10.21814/2i.3444Keywords:
colonial propaganda, colonialism, colonial warAbstract
Both colonialism and the different expressions of resistance that came to erode it were build up with actions and they never lacked the support of words and images. We will guide our gaze to the way in which these categories combine, trying to understand how the narratives of colonial legitimacy and of appeal for independence made use of such a powerful instrument as photography. We will make use of various sources that are connected to a propaganda style that seeks to convince rather than inform. We will center this text on the colonial war, which means taking it as the most expressive moment of the confrontation between different representations of the colonial territory. Whereas Portugal saw it as a part of an indivisible whole, the liberation movements saw it as a territory occupied and abused by forces foreign to the legitimate interests of African populations. Long and bloody, made up of many fronts, the colonial war was also fought in propaganda. The pamphlets, posters and photos, showing either peaceful coexistence or the atrocities committed, were part of the confrontation, revealing a lot about the fabric of relations that structured colonial rule and the dynamics that led to the formation of new states in Africa.
Downloads
References
Afonso, A. & Gomes, C. de M. (2016). A Conquista das Almas. Lisboa: Ephemera & Tinta-da-China.
Benot, Y. (1981). Ideologia das Independências Africanas. 2 vols. Lisboa: Sá da Costa.
Bethencourt, F. (2015), Racismos. Das Cruzadas ao Século XX. Lisboa: Temas & Debates.
Bourdieu, P. (2014). Sobre o Estado. Curso no Collège de France (1989-1992). Lisboa: Edições 70.
Clausewitz (1955). De la Guerre. [1ªed. 1832] Paris: Les Éditions de Minuit.
Cooper, F. (2020). Histórias de África. Capitalismo, modernidade e globalização. Lisboa: Edições 70.
Cunha, L. (2001), A Nação nas Malhas da sua Identidade. O Estado Novo e a construção da identidade nacional. Porto: Afrontamento.
Curto, D. R. & Cruz, B. P. da (2012). Terrores e saberes coloniais: Notas acerca dos incidentes na Baixa de Cassange, janeiro e fevereiro de 1961, in Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX). Lisboa: Edições 70. pp. 3-35.
Fox, R. (1996). Camera in Conflict. Köln: Könemann.
Freund, G. (1995). Fotografia e Sociedade. Lisboa: Vega.
Habermas, J. (2015). Teoria Política. Obras Escolhidas. vol. IV. Lisboa: Edições 70.
Hardt, M., & Negri, A. (2004). Multidão. Guerra e democracia na era do Império. Porto: Campo das Letras.
Holanda, S. B. de (2000). Raízes do Brasil. [1ªed.1936; 2ª ed.1948, revista]. Lisboa: Gradiva, 2000.
Kant, I. (1995). A Paz Perpétua e Outros Opúsculos. [1ª ed. 1795]. Lisboa: Edições 70.
Lourenço, E. (1992), O Labirinto da Saudade. Psicanálise mítica do destino português. [1ª ed. 1978]. Lisboa: Dom Quixote.
Maquiavel (1994). O Príncipe. [1ª ed. 1532]. Lisboa: Publicações Europa-América.
Pimenta, F. T. (2012), Os nacionalismos no Império: Angola e Moçambique, in Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX) (pp. 59-85), Lisboa, Edições 70.
Quintais, L. (2000). As Guerras Coloniais Portuguesas e a Invenção da História. Lisboa: ICS.
Afonso, D. R. (2014), Angola, 1961, o horror das imagens. In Vicente, F. L. (2014). O Império da Visão. Fotografia no contexto colonial português (1860-1960). Lisboa: Edições 70. pp. 399-434.
Ribeiro, M. C. (2012). Letras do Império: percursos da literatura colonial portuguesa. In Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX). Lisboa: Edições 70. pp. 515-546.
Rosas, F. (2015). Salazar e o Poder. A Arte de Saber Durar. Lisboa :Tinta-da-China.
Thomson, O. (2000). Uma História da Propaganda. Lisboa: Temas & Debates.
Vecchi, Roberto (2010). Excepção Atlântica. Pensar a Literatura da Guerra Colonial. Lisboa: Afrontamento.
Villoro, L. (2002). Multiculturalismo y derecho. In Krotz, E. (ed.) (2002). Antropología Jurídica: perspectivas socioculturales en el estúdio del derecho. Barcelona: Anthropos Editorial. pp. 213-233.
Vicente, F. L. (2014). O Império da Visão. Fotografia no contexto colonial português (1860-1960). Lisboa: Edições 70.
Vieira, J. (1999). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1930-1940. Lisboa: Círculo de Leitores.
_____ (2000a). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1960-1970, Lisboa: Círculo de Leitores
_____ (2000b). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1970-1980, Lisboa: Círculo de Leitores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luís Cunha
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.