Mismatched signs

Photography and propaganda in a colonial context

Authors

  • Luís Cunha Universidade do Minho - Braga

DOI:

https://doi.org/10.21814/2i.3444

Keywords:

colonial propaganda, colonialism, colonial war

Abstract

Both colonialism and the different expressions of resistance that came to erode it were build up with actions and they never lacked the support of words and images. We will guide our gaze to the way in which these categories combine, trying to understand how the narratives of colonial legitimacy and of appeal for independence made use of such a powerful instrument as photography. We will make use of various sources that are connected to a propaganda style that seeks to convince rather than inform. We will center this text on the colonial war, which means taking it as the most expressive moment of the confrontation between different representations of the colonial territory. Whereas Portugal saw it as a part of an indivisible whole, the liberation movements saw it as a territory occupied and abused by forces foreign to the legitimate interests of African populations. Long and bloody, made up of many fronts, the colonial war was also fought in propaganda. The pamphlets, posters and photos, showing either peaceful coexistence or the atrocities committed, were part of the confrontation, revealing a lot about the fabric of relations that structured colonial rule and the dynamics that led to the formation of new states in Africa.



Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso, A. & Gomes, C. de M. (2016). A Conquista das Almas. Lisboa: Ephemera & Tinta-da-China.

Benot, Y. (1981). Ideologia das Independências Africanas. 2 vols. Lisboa: Sá da Costa.

Bethencourt, F. (2015), Racismos. Das Cruzadas ao Século XX. Lisboa: Temas & Debates.

Bourdieu, P. (2014). Sobre o Estado. Curso no Collège de France (1989-1992). Lisboa: Edições 70.

Clausewitz (1955). De la Guerre. [1ªed. 1832] Paris: Les Éditions de Minuit.

Cooper, F. (2020). Histórias de África. Capitalismo, modernidade e globalização. Lisboa: Edições 70.

Cunha, L. (2001), A Nação nas Malhas da sua Identidade. O Estado Novo e a construção da identidade nacional. Porto: Afrontamento.

Curto, D. R. & Cruz, B. P. da (2012). Terrores e saberes coloniais: Notas acerca dos incidentes na Baixa de Cassange, janeiro e fevereiro de 1961, in Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX). Lisboa: Edições 70. pp. 3-35.

Fox, R. (1996). Camera in Conflict. Köln: Könemann.

Freund, G. (1995). Fotografia e Sociedade. Lisboa: Vega.

Habermas, J. (2015). Teoria Política. Obras Escolhidas. vol. IV. Lisboa: Edições 70.

Hardt, M., & Negri, A. (2004). Multidão. Guerra e democracia na era do Império. Porto: Campo das Letras.

Holanda, S. B. de (2000). Raízes do Brasil. [1ªed.1936; 2ª ed.1948, revista]. Lisboa: Gradiva, 2000.

Kant, I. (1995). A Paz Perpétua e Outros Opúsculos. [1ª ed. 1795]. Lisboa: Edições 70.

Lourenço, E. (1992), O Labirinto da Saudade. Psicanálise mítica do destino português. [1ª ed. 1978]. Lisboa: Dom Quixote.

Maquiavel (1994). O Príncipe. [1ª ed. 1532]. Lisboa: Publicações Europa-América.

Pimenta, F. T. (2012), Os nacionalismos no Império: Angola e Moçambique, in Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX) (pp. 59-85), Lisboa, Edições 70.

Quintais, L. (2000). As Guerras Coloniais Portuguesas e a Invenção da História. Lisboa: ICS.

Afonso, D. R. (2014), Angola, 1961, o horror das imagens. In Vicente, F. L. (2014). O Império da Visão. Fotografia no contexto colonial português (1860-1960). Lisboa: Edições 70. pp. 399-434.

Ribeiro, M. C. (2012). Letras do Império: percursos da literatura colonial portuguesa. In Jerónimo, M. B. (org.), O Império Colonial em Questão (sécs. XIX-XX). Lisboa: Edições 70. pp. 515-546.

Rosas, F. (2015). Salazar e o Poder. A Arte de Saber Durar. Lisboa :Tinta-da-China.

Thomson, O. (2000). Uma História da Propaganda. Lisboa: Temas & Debates.

Vecchi, Roberto (2010). Excepção Atlântica. Pensar a Literatura da Guerra Colonial. Lisboa: Afrontamento.

Villoro, L. (2002). Multiculturalismo y derecho. In Krotz, E. (ed.) (2002). Antropología Jurídica: perspectivas socioculturales en el estúdio del derecho. Barcelona: Anthropos Editorial. pp. 213-233.

Vicente, F. L. (2014). O Império da Visão. Fotografia no contexto colonial português (1860-1960). Lisboa: Edições 70.

Vieira, J. (1999). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1930-1940. Lisboa: Círculo de Leitores.

_____ (2000a). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1960-1970, Lisboa: Círculo de Leitores

_____ (2000b). Portugal Século XX. Crónica em imagens 1970-1980, Lisboa: Círculo de Leitores.

Published

2021-12-31

How to Cite

Cunha, L. (2021). Mismatched signs: Photography and propaganda in a colonial context. Journal 2i: Identity and Intermediality Studies, 3(4), 103–120. https://doi.org/10.21814/2i.3444