Film & poetry against the wind
Pajeú, the enchanted river
DOI:
https://doi.org/10.21814/2i.3785Keywords:
Film and Poetry, The Enchanting River, Violists and Singers, IntermidialityAbstract
This study hopes to share an intermedial experience (Clüver, 2011;1982) developed in the documentary Pajeú – The Enchanting River (2019), by Alexandre Alencar, in whose stream flow the voices of northeastern singers who live on its banks and breathe, improvise and live art as source, resistance and production of presence (Gumbrech, 2010) in the cities of Pernambuco's inland. Our reading also mobilizes the musical flow (Wolf, 2020) in the constitution of glosses, trovas and in the musicalization of poetry.
Downloads
References
Avellar, J. C. (2007). O chão da palavra. Rio de Janeiro: Rocco.
Berger, J. (2002). Modos de ver. Lisboa: Edições 70.
Canclini, N. G. (2003). Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade (trad. Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; 4. ed.). São Paulo: Edusp.
Clüver, C. (2011, novembro 11). Intermidialidade. Pós: Belo Horizonte, 2, 8-23. Consultado em: https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/16/16.
Clüver, C. (1982). Concrete Poetry Into Music: Oliveira’s Intersemiotic Transposition. The Comparatist, 6, 3-15.
Diniz, T. F. N. (2012). Intermidialidade e estudos interarte: Desafios da contemporaneidade. Belo Horizonte: UFMG.
Girardhi, A.R. (2022). Intermidialidade. Uma introdução. São Paulo: Contexto.
Gumbrecht, H. U. (2010). Produção de presença: O sentido não consegue transmitir (trad. Ana Isabel Soares). Rio de Janeiro: Contraponto - Ed. PUC-Rio.
Lemaire, R. (2010, janeiro 10). Tradições que se refazem. Estudos de Literatura Brasileira contemporânea. Brasília 35, 17-30. Consultado em https://www.periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9650.
Lira, G. V. (2020). Pajeú: O rio encosta as margens/ no eco de nossa voz. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. Centro de Artes e Comunicação. Programa de Pós-Graduação em Letras. Orientador: Ricardo Postal.
McLuhan, M. (1965). Understanding Media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.
Nemer, S. (2008). Recortes contemporâneos sobre o cordel. Rio de Janeiro: Casa Rui Barbosa.
Ribas, M, C. C. (2021). Nuances do pictural: A aquarela machadiana em Missa do Galo. In Chaves de Mello, M. E. (Org.), Janelas para o outro. Rio de Janeiro: 7Letras.
Tavares, B. (2005). Contando histórias em versos. São Paulo: Ed. 35.
Teles, G. (2009). O Lu(g)ar dos sertões. Verbo de Minas: Letras, 8(16), 71-105.
Velho, A. & Bueno, E. (1988). O descobrimento das índias: o diário da viagem de Vasco da Gama. Rio de Janeiro: Objetiva.
Wolf, W. (2020). Ficção musicalizada e intermidialidade: Aspectos teóricos dos estudos sobre palavra e música. In Diniz, T. & Vieira, A., A intermidialidade e os estudos interartes na arte contemporânea. (pp.213-240). Santa Maria: UFSM.
Zumthor, P. (1997). Introdução à poesia oral. São Paulo: HUCITEC.
Referências audiovisuais
Alencar, A. (diretor); Hoover, K. (produtor) & Alencar, A.; Lopes, A. & Queiroga, L. (roteiristas). (2019). O Rio feiticeiro. [Filme]. Recife: Canal Curta: Luni.
Downloads
Published
Versions
- 2022-06-21 (2)
- 2022-06-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Cristina Cardoso Ribas, Rosana Malafaia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.