Language teaching-learning using Zoom and Facebook: a possible reality
DOI:
https://doi.org/10.21814/h2d.2914Keywords:
remote teaching, language teaching-learning, Zoom, FacebookAbstract
The pandemic context has imposed on us an educational reality of paradigm transformation in a very short space of time. Almost at the speed of light, we had to make decisions that moved the structures of our pedagogical practice and our ways of engagement with our peers. Our professional and personal routines have changed drastically and, in this movement, inequalities have been opened up and realities have imposed on us from difficulties in accessing basic goods to emergency remote teaching, such as digital technologies and the Internet. This work is set to this reality and intends to present a proposal for the use of online platforms in foreign language courses developed in two Language Teaching-Learning Programs at the State University of Feira de Santana, in a context where access to quality internet is scarce. Consequently, we have demonstrated how Zoom and Facebook have been useful for us in this educational context.
Downloads
References
Brasil (2020). Nota técnica - Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA. Consultado em dezembro 20, 2020, em https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/nota_tecnica/200902_nt_disoc_n_88.pdf.
CGI.br/NIC.br, Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação - CETIC.br (2020). Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos Domicílios Brasileiros – TIC Domicílios 2019. Consultado em setembro 30, 2020, em https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf.
Facebook Reports Third Quarter 2020 Results. (2020, outubro 29). Consultado em dezembro 21, 2020, em https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebook-Reports-Third-Quarter-2020-Results/default.aspx.
Oliveira, I. A., & Reis, L. M. (2017). Princípios teórico-metodológicos para elaboração de material didático de PLE e a necessidade de inclusão sistemática. A Cor Das Letras, 18 (3), 194-207. https://dx.doi.org/10.13102/cl.v18i2.1917. Consultado em setembro 30, 2020, em https://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/2604.
Otsuka, J. L. & Rocha, H. V. (2002). Avaliação formativa em ambientes de EaD. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação 2002. Consultado em dezembro, 23, 2020, em https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/174.
Souza, T. E. S., & Menezes, A. H. N. (2014). Avaliação em educação a distância: concepções e possibilidades. Revista de Educação do Vale do São Francisco - REVASF, 4 (6), 158-170. Consultado em dezembro 23, 2020, em http://periodicos2.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/viewArticle/571.
Tomlinson, B. (2013). Developing materials for language teaching. Bloomsbury.
World Map of Social Networks. (2020, março 13). Consultado em dezembro 20, 2020, em https://vincos.it/world-map-of-social-networks.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 H2D|Digital Humanities Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.