Beyond the Walls: Digital Exclusion as an Invisible Barrier to the Continuing Education of Prison Education Teachers in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.21814/h2d.6681Keywords:
digital exclusion, continuing education, prison education, digital literacy, educational inequalityAbstract
This paper discusses digital exclusion as an invisible barrier to the continuing education of teachers working in prison education in the state of Rio de Janeiro. The study, which adopted a qualitative and exploratory approach, was developed from an online training course held in October 2024, with 70 teachers enrolled, of whom 57 effectively participated. Data were collected through digital forms and formative activities and analyzed descriptively and interpretatively. The study identified challenges related to digital literacy and revealed that second-order digital exclusion still constitutes a structural obstacle to access and permanence in professional development processes. It is concluded that the democratization of teachers’ digital training requires inclusive policies and practices that are sensitive to the diversity of the teaching body, with differentiated learning paths, affective support, and inclusion strategies beginning at the registration stage, in order to break the cycle of exclusion and promote a more equitable education.
Downloads
References
Arantes, S. (2024). Sequência didática: fundamentos e inovações para o ensino. Rio de Janeiro: Editora Saber Online.
Arantes, S., Mól, A. C., & Carvalho, P. V. (2023). Aprimorando a proficiência digital: Um framework inovador para a formação continuada de professores da educação básica. H2D|Revista De Humanidades Digitais, 5. doi: https://doi.org/10.21814/h2d.5855. DOI: https://doi.org/10.21814/h2d.5855
Bacich, L., & Moran, J. (2017). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora.
Brasil, M. E. C. (2018). Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular.
Castells, M. (2013). Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução de Carlos Alberto Medeiro (1st ed.). Rio de Janeiro: Zahar.
Castells, M. (2020). A sociedade em rede (22nd ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Codes, A., Araújo, H., & Turchi, L. (2024). Gestão escolar na era da educação digital: promessas e desafios.
Ferreira, M. R. A. (2025). Além dos muros: Formação docente e educação prisional. Editora Saber online.
Flores, E. A., & Freitas, C. C. de. (2020). Letramento digital, ensino e práticas sociais. Revista Panorâmica Online, Cuiabá, v. 1, p. 218–229, 2020.
Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e Terra.
Gonçalves, A. M., & Kanaane, R. (2021). A prática docente e as tecnologias digitais. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 13, n. 29, p. 256-265, jan./abr. DOI: https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1030
Horn, M. B. (2015). Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso.
Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus Editora.
Kenski, V. M. (2015). Tecnologias e ensino presencial e a distância (9th ed.). Papirus Editora.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.
Mól, A. C. de A., Siqueira, A. P. L. de, Serzedello, J. E. M., Pereira, J. . W., Valim, R. L. de M., Souza, N. S. de, … Lima, . M. P. (2025). O papel do letramento digital na formação docente: qualificação e desenvolvimento contínuo para o ensino no século XXI. Rebena - Revista Brasileira De Ensino E Aprendizagem, 12, 286–308. Recuperado de https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/353.
Moran, J. M. (2001). Novos desafios na educação: a internet na educação presencial e virtual. Saberes e linguagens de educação e comunicação, 1, 19-44.
Oliveira, S. L. (1999). Tratado de metodologia científica. São Paulo: Pioneira.
Prensky, M. (2001). Nativos digitais, imigrantes digitais, parte 2: Será que eles realmente pensam diferente?. No horizonte , 9 (6), 1-6.
Rojo, R. (Org.). (2013). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs (1st ed.). São Paulo: Parábola.
Souza, E. S. & Gomes, I. C. (2022). As características das gerações na sala de aula. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 7895-7909, jan. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n1-530
Van Dijk, J. A. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. Sage publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452229812
Xavier, A. C. (2007). Letramento digital e ensino. In: Santos, C. F.; Mendonça, M. Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, p. 134-148.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcio Ferreira, Sheila Arantes, Jorge Mansur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



