The mask of Salazar and other photographs

A history of what could have been

Authors

  • Luciana Martinez Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.21814/2i.3965

Keywords:

Photography, Walter Benjamin, Brazil, Portugal, History

Abstract

Throughout his Thesis on the Philosophy of History, Walter Benjamin claims it is mandatory for the historical materialist to arrest time, to seize the past and to detach it from the “homogeneous, empty time” of progress (2007, p. 261). The historical object would be, then, the time of this immobilization of the past that “blast[s] open the continuum of history” (ibid., p. 262). In this essay, I propose a tour between three photographs, read here as dialectical images capable of condensing past, present and future in a unique instant. Through their analysis, I suggest that we draw ruptures in the temporal line of progress and that we imagine a new montage of history. Our starting point is a photo of the Monument to the Discoveries, in Lisbon, in 1960, during the 5th centenary of the death of Henry the Navigator. Then, I will analyze photographs of Eduardo Viveiros de Castro taken in indigenous communities in the 1980s and of Carlos Vergara shot in Rio de Janeiro’s street carnival during the 1970s. In the past fixed in those images, in the suspended time of the photographs, this essay will search for breaches from which to build an alternative future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. (2021). Rua de sentido único, Crónica Berlinense, Infância Berlinense por volta de 1900 (A. Sousa Ribeiro, Trad.). Lisboa: Relógio D’Água.

Benjamin, W. (2007). Theses on the Philosophy of History. In W. Benjamin, Illuminations: Essay and Reflections (H. Zohn, Trad.) (pp. 253-264). New York: Schocken Books.

Benjamin, W. (1994a). Franz Kafka. A propósito do décimo aniversário de sua morte. In W. Benjamin, Obras escolhidas – vol. 1: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (S. Rouanet, Trad.) (pp. 137-164). São Paulo: Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1994b). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In W. Benjamin, Obras escolhidas – vol. 1: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (S. Rouanet, Trad.) (pp. 165-196). São Paulo: Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1994c). A pequena história da fotografia. In W. Benjamin, Obras escolhidas – vol. 1: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (S. Rouanet, Trad.) (pp. 91-107). São Paulo: Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1994d). Teses sobre o conceito da História. In W. Benjamin, Obras escolhidas – vol. 1: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (S. Rouanet, Trad.) (pp. 222-232). São Paulo: Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1989). Sobre alguns temas em Baudelaire. In W. Benjamin, Obras escolhidas – vol. 3: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo (J. Barbosa e H. Baptista, Trad.) (pp. 103-149). São Paulo: Editora Brasiliense.

Cadava, E.(1997). Words of Light: Theses on the Photography of History. New Jersey: Princeton University Press.

Didi-Huberman, G. (2017). Diante do tempo. Lisboa: Orfeu Negro.

Didi-Huberman, G. (2013). A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto e Museu de Arte do Rio.

Didi-Huberman, G. (1998). O que nos vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34.

Lissovsky, M. (2014). Pausas do destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad.

Lourenço, E. (2014). Brasil: caução do colonialismo português. In E. Lourenço, Do colonialismo como nosso impensado (pp. 21-35). Lisboa: Gradiva.

Mota, V. (2015). Um caso fotográfico. Cadernos Benjaminianos, n. 9, 50-64. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/8578

Ovídio. (2007). Metamorfoses. Lisboa: Livros Cotovia.

Seligmann-Silva, M. (2021). Da iconoclastia à política das imagens: aventuras da negatividade. Concinnitas, 22 (42), 66-102.

Sterzi, E. (2019). Da fotografia como circum-navegação da antropologia. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, 24 (42), 1-12.

Viveiros de Castro, E. (2002). A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac Naify.

Viveiros de Castro, E. (2015). Os trabalhos e os dias. Revista Zum, 9. Disponível em: https://revistazum.com.br/revista-zum-9/os-trabalhos-e-os-dias/

Warburg, A. (2015). Histórias de fantasmas para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras.

Published

2022-12-06

How to Cite

Martinez, L. (2022). The mask of Salazar and other photographs: A history of what could have been. Journal 2i: Identity and Intermediality Studies, 4(6), 67–80. https://doi.org/10.21814/2i.3965