(em)arranhaço
Entangling and consubstantiation in Salette Tavares' poetics
DOI:
https://doi.org/10.21814/2i.4858Keywords:
spider, spatial poetry, typographyAbstract
This paper focuses on the exploration of the figure of the spider, used by Salette Tavares in “Aranha” (1963), and later in “Aranhão” (1978) and “Borboleta de Aranhas” (1979), as a speculative model to understand spatialization features within the author’s poetics. These three works are analyzed as three different moments of the same image, in a kind of close-up movement towards the figure of “Aranha”, as suggested by the accumulative processes of reproduction in these works as well as by the redimensionalization/multiplication of the typographic image of the poem from 1963. In addition, through this same speculative model, this study engages with the workings of the spatial poems “Maquinin” (1963-2010) and “Porta das Maravilhas” (1979), using the logic of the arachnid webbing as a basis for exploring the poetic effects of the chosen materials and three-dimensional arrangements of these works. In all readings, phenomena of consubstantiation are highlighted, through which Salette Tavares ratifies her vision regarding the inseparability between form and content in an irremediable way.
Downloads
References
Alves, M. B. (2017). Entre a casa, o mar e a galeria. Os objetos animados de Salette Tavares. Midas, 8. http://journals.openedition.org/midas/1251
Alves, M. B. & Prior, P. R. (2016). Os diálogos criativos de Salette Tavares. Revista Valise, 12, 97-106. https://seer.ufrgs.br/index.php/RevistaValise/article/view/70185
Aragão, A. e de Melo e Castro, E. M. (Orgs.). (1965, janeiro 24). Poesia Experimental. Suplemento. Jornal do Fundão. Consultado em https://po-ex.net/taxonomia/materialidades/planograficas/poesia-experimental-suplemento-do-jornal-do-fundao/
Aragão, A., Melo e Castro, E.M., Helder, H., Barahona da Fonseca, A. & Tavares, S. (1965). Visopoemas [Catálogo da Exposição]. Lisboa: Galeria Divulgação. Consultado em https://po-ex.net/exposicoes/exposicoes-colectivas/visopoemas/
Arre. (2023 maio 23). In Infopédia. Porto Editora. https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/arre
Barthes, R. (2004 [1973]). O prazer do texto (4ª ed). São Paulo: Editora Perspectiva.
Eberhard, W. (2020). Spider Webs: Behavior, Function, and Evolution. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Tavares, S. (1995). Aranha. In Poesia Gráfica (p. 27). Lisboa: Casa Fernando Pessoa. Consultado em https://po-ex.net/taxonomia/materialidades/planograficas/salette-tavares-poesia-grafica/
_____ (1995a). Aranhão. In Poesia Gráfica (p. 38). Lisboa: Casa Fernando Pessoa. Consultado em https://po-ex.net/taxonomia/materialidades/planograficas/salette-tavares-poesia-grafica/
_____ (1995b). Borboleta de Aranhas. In Poesia Gráfica (p. 39). Lisboa: Casa Fernando Pessoa. Consultado em https://po-ex.net/taxonomia/materialidades/planograficas/salette-tavares-poesia-grafica/
_____ (1995c). Transcrição da carta de Salette Tavares para Ana Hatherly. In Poesia Gráfica (pp. 17-19). Lisboa: Casa Fernando Pessoa. Consultado em https://www.po-ex.net/pdfs/salette-tavares_poesiagrafica_cartaaanahatherly_1975.pdf
Torres, R. (2006). Transposição e variação na poesia gráfica e espacial de Salette Tavares. Aletria – Revista de Estudos de Literatura, Jul-Dez, 267-284.
REFERÊNCIAS AUDIOVISUAIS
Reis, J. (2011, fevereiro 3). A aranha [Registo vídeo]. Consultado em https://po-ex.net/taxonomia/materialidades/performativas/jorge-dos-reis-o-leitor-compulsivo-de-alfabetos-salette-tavares/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Patrícia Reina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.